Intresserad av 2019 modeller?

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Upp! Hur går alphan? Några här måste ju köpt en? :)
Har testat kompisen ett par gånger och är sjukt imponerad av alphan. Vart nästan chockad över hur Smidig den är trots att det var riktigt kladdjobbigt före. Och hur den hittar grepp och kliver upp ur snön. Sen är jag riktigt imponerad av motorn och drivlinan, trots sin ynka effekt om man jämför med poo och doo 850. Jag kommer garanterat köpa en alpha när det är dags för skoter byte.
 
Reactions: suregom

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
bd850 161hk
skidoo 164hk
900ace 160hk
artic 143hk
polaris patriot 157hk
sidewinder 200hk

mcx bromsbänk
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
I kännsla så går alphan jämt med Summit 850.. känner inte att jag har mer eller mindre effekt än jag hade på 850n.. känner heller inte att jag saknar effekt... Sen om det är 143hk och mentalt.. 143hk och bättre/effektivare variatorer eller bara mattan som ger den känslan kan jag helt ärligt säga att jag inte bryr mig om, jag är nöjd med effekten och det är kanske för min del det viktigaste.

Vore dock roligt om vi fick billigare försäkring för alphan baserat på den där bänkningen 👍
 
Reactions: Bola och suregom

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Alla har väl samma förutsättningar??? eller?
tror marklund har koll på detta med bänkningar
Alla har samma förutsättningar men olika motorer svarar ju olika på en sådan sak som tex en avgasförlängning. Tror ingen här skulle köra sin sportmaskin på full gas med ett BK-system monterat.

Min uppfattning är att mcxpress mest har jobbat med fyrtakt och det är en helt annan sak än tvåtakt, de är inte lika känsliga på lite extra mottryck och behöver inte vara i rätt temperatur för att fungera som de ska. Men vad vet jag, jag kan ha fel, men det skadar ändå inte att lyfta fram att det satt avgasförlängning på skotrarna och det fanns ingen kylning så mest troligt så bromsades skotrarna väldigt kalla.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Alla har samma förutsättningar men olika motorer svarar ju olika på en sådan sak som tex en avgasförlängning. Tror ingen här skulle köra sin sportmaskin på full gas med ett BK-system monterat.

Min uppfattning är att mcxpress mest har jobbat med fyrtakt och det är en helt annan sak än tvåtakt, de är inte lika känsliga på lite extra mottryck och behöver inte vara i rätt temperatur för att fungera som de ska. Men vad vet jag, jag kan ha fel, men det skadar ändå inte att lyfta fram att det satt avgasförlängning på skotrarna och det fanns ingen kylning så mest troligt så bromsades skotrarna väldigt kalla.
Känns som att du ej läst repotaget.
Gör det isåfall innan du yttrar dig.

Dom skriver att dom gjort tester som visat att avgasrörsförlängningen inte påverkar effekten.
Det är lite skillnad på ett BK-system och ett 2.5" avgasrör (gissar att förlängningen är 2-3" i diameter)
Eller hur?

Alla maskiner bromsades också med förlängningen.
Så hur du än vrider och vänder på det så har Ac 20 hk mindre än Doo vid denna bromsning.
Eller menar du att det endast var Alphan som påverkades av förlängningen.
Mulle bromsade också en Alpha till strax över 140 hk, så det stämmer nog rätt bra.
Två helt oberoende bänkar visar på en effektskillnad på ca 2hk.

Dom skriver också en del om vilka motortemperaturer dom hade.
Vissa maskiner var väldigt känsliga och drog ner effekten om dom blev lite för varma, andra var ganska okänsliga.
Dom har ej extern kylning när dom kör, men eftersom det är korta svep dom kör så hinner motorn inte bli för varm under respektive bromsning.
 
Last edited:
Reactions: 600 cfi och Bola

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Mc Express har bara/mest jobbat med 4t sista åren ja, tidigare jobbade dom även med 2t en hel del så nog tror jag dom begriper sig på den sortens motorer också.

Misstänker att dom börjar fundera på 2t igen då 4t-marknaden avstannat rätt rejält sista åren.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Känns som att du ej läst repotaget.
Gör det isåfall innan du yttrar dig.

Dom skriver att dom gjort tester som visat att avgasrörsförlängningen inte påverkar effekten.
Det är lite skillnad på ett BK-system och ett 2.5" avgasrör (gissar att förlängningen är 2-3" i diameter)
Eller hur?

Alla maskiner bromsades också med förlängningen.
Så hur du än vrider och vänder på det så har Ac 20 hk mindre än Doo vid denna bromsning.
Eller menar du att det endast var Alphan som påverkades av förlängningen.
Mulle bromsade också en Alpha till strax över 140 hk, så det stämmer nog rätt bra.
Två helt oberoende bänkar visar på en effektskillnad på ca 2hk.

Dom skriver också en del om vilka motortemperaturer dom hade.
Vissa maskiner var väldigt känsliga och drog ner effekten om dom blev lite för varma, andra var ganska okänsliga.
Dom har ej extern kylning när dom kör, men eftersom det är korta svep dom kör så hinner motorn inte bli för varm under respektive bromsning.
Korrekt jag har inte läst reportaget, bara sett youtube klippet. Men av det jag såg där så drar jag min slutsats, rätt eller fel, att jag inte litar på de mätningarna. Så man får inte yttra sig som man vill här, intressant...

Ja jag skiter fullständigt i om AC skulle bromsa 30-40 hk mindre än de andra i verkligheten, är ingen AC fanboy och kör inte tvåtakt. Det jag ville ha sagt var att jag tror att med förlängningen och utan kylning så kan det påverka resultaten och det olika på olika maskiner. Såg dock en bromsning på en AC så sent som igår som gav 153 hk, rätt eller fel, vet inte...

Som du säger, korta svep då de inte har någon kylning men då får du ju samtidigt ingen temp i pipan.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Som du säger, korta svep då de inte har någon kylning men då får du ju samtidigt ingen temp i pipan.
Samtidigt så är det ju så dagen maskiner körs, korta gasningar.
Man ligger inte och håller stumt på sjöisar längre.

Mcx anger varvtalsökning 500rpm/sek.
Alltså 4000-8000rpm tar 8 sekunder.
Det är hyfsat länge med dagens pumpgaskörning, så pipan borde då hinna upp i skaplig temp under den tiden.
Gör den inte det är det ju galet, helt värdelöst om man ska behöva hålla stumt 10-20 sekunder innan piptempen kommer.
 
Reactions: neden