Polaris 2019

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Ser ut att vara en fin maskin men vad skiljer mer än färgerna och mattan SKS modellerna åt?
Skiljer 4kg mer i vikt mellan en modell tex.
Aha nu vet jag, det står nog lite fel men misstänker att översta modellen av "SKS 850" är en 800.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Smalare framvagn 36-38 tum
Kortare fotsteg
850 motor.

Så länge dom extra hk inte ställer till problem så låter det mumma
Framvagnen verkar ha helt nu geometri som jag förstår det? Nya spindlar etc.
Boggien är väl aningen lättad också men verkar lik i övrigt.

Hela elsystemet är omgjort! Alltså nya dragningar, och reläer etc. sitter fast monterade och inte fastbuntade hipp som happ.

Överlag verkar det nästan som man lyssnat på kunderna lite.
Blir spännande att se hur motorn håller ihop. Polaris har verkligen inte råd att bygga en till tickande bomb. Känns som att dom borde lärt sig sin läxa?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nog har de säkert lärt sig sin läxa, fast å andra sidan har de ju sålt bra oavsett brister. Men köper man får man räkna med att vara testpilot med allt vad det innebär på gott och ont. Kul iaf att de följer marknaden, blir intressant och se hur den står sig mot BRP:s 850cc. Är ju mer än antalet ponnies som avgör om motorn är tumme upp eller ned.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
...........Kul iaf att de följer marknaden, blir intressant och se hur den står sig mot BRP:s 850cc. Är ju mer än antalet ponnies som avgör om motorn är tumme upp eller ned.
Intressantast är väl ändå hur länge det tar för ponnierna att anlända efter att man "ropat"! Tar det 10 sekunder för en motor att bygga full effekt så är det ju värdelöst, jag vill veta vad dom har efter 0,5 sekunder!

Hade egentligen tänkt skjuta på skoterbytet något år till egentligen men skulle dom erbjuda 4 års garanti även här så måste jag nog ta mej en funderare. Längre garanti gör ju att man kan ta det lugnare med avbetalningen, (jag vägrar nämligen ha lån på en skoter som är utom garanti).
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo det är lite dit jag vill komma..
Men,men... gillar deras slogan, "När 850 är bättre än 850" eller hur det nu står. Kaxigt och det gäller att leva upp till det på så gott som alla punkter, effekt, effektkurva, hållbarhet o.s.v. för att inte bli lite driftkucku och få käka upp de orden.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Fint att det blev en 840 motor, bättre elsystem och smalare framvagn från fabrik. Lite besviken dock att man inte fått på någon hållbarare primärvariator, skulle va trevligt att ha något som håller längre än 150mil innan storservice. Nu kanske nya "850"in vibrerar mindre så det funkar hyffsat ändå. Men både ac och brp verkar ha gjort mycket för att variatorerna ska hålla längre.
 
Reactions: svängen

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Skulle bli förvånad om man lyckats bygga en motor med dålig respons helt plötsligt.
Ska ju tydligen ha testat denna motor i över 3år. Men det säger ju skotertillverkarna om allt, ändå hittas det fel första månaden hos privatpersoner... Fattar inte hur proffsen som testar ut sakerna gör egentligen.

"När 850 är bättre än 850" är ju en rolig slogan när man i sann Polaris anda dekaltrimmat då motorn är på 840cc.
Men ska bli kul och se vad den går för.
Och 36" framvagn, antar att justeringen är att man flyttar skidorna i vanlig ordning?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Men lite Offtopic, bör 850cc räknas som en egen klass? eller ska man räkna in den i vanliga 800cc? eller vart går gränsen, 870cc, 890cc?
 
Reactions: big_c_tyner

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Okej, sen har den översta 850 sks es, 800HO motorn om man kollar PÅ EGENSKAPER men har PIDD om man kollar på Snowcheck.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag har väldigt stor tro på dom ändringar som nu blivit. En facelift är exakt vad axys plattformen behövde. För plattformen i sig är riktigt jävla bra. Nu har dom bara fixat dom små saker som faktiskt varit dålig ur hållbarhetssynpunkt.

TPS, motorfästen och förbättrade kontakter i kabelstammen är 3 väldigt välkomna förbättringar.

Här har ni väldigt mycket matnyttig info om bara 840 motorn. Detaljerad info om alla ändringar.

https://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=441221
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag är också nöjd med alla ändringar. Dock saknas en modell som ska konkurrera mot Freeride 146 samt RE 3700 och Summit 146. En PRO RMK 850 146.

Håller med asker att primären som sitter i nu är för gammal och ej lössnöanpassad.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Äntligen, bara hoppas den går så bra som man hoppas (som rotax spisen) samt att den håller. Men redan där verkar det lite tveksamt då det verkar vara enkel rings kolvar, det har väl aldrig varit riktigt bra på dom motorer där det varit det tidigare
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Svårt å säga angående dem modellerna. Tror det är mycket som är missvisande nu på polaris sveriges hemsida. Det är känslan jag får iaf.

Däremot är jag lite imponerad hur 146" sks tar sig i djup snö. Hade med en i fredags och den tog sig förvånansvärt bra i terräng som den absolut inte "ska" vara i! Kan bara tänka mig hur kul 146" skulle vara i ett äkta pro-rmk chassi!

170kg Pro-rmk 146 med lite slimmad tank och dyna (~35L), skulle nog vara löjligt rolig i den snö som är nu.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Däremot är jag lite imponerad hur 146" sks tar sig i djup snö. Hade med en i fredags och den tog sig förvånansvärt bra i terräng som den absolut inte "ska" vara i! Kan bara tänka mig hur kul 146" skulle vara i ett äkta pro-rmk chassi!

170kg Pro-rmk 146 med lite slimmad tank och dyna (~35L), skulle nog vara löjligt rolig i den snö som är nu.
Är ju skandal att inte 146” finns i rmk chassiet. För den är riktigt jäckla rolig!
Har också haft med mig en fabriks sks 146” och den är rätt jämförbar att gå i snön (om man tänkter skillnad i kamhöjd) uppför som min rmk sks 146” men det är stor skillnad i smidighet. Det märks direkt att den är bredare över buken och fotstegen.