Polaris 2019

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ser fina ut, 2019.
En hel del bra uppdateringar som sagt.

Noterade ett par grejer i motorpresentationen.

"+8mm compression height"
+8 mm komp.höjd på kolvarna? Det måste betyda kortare vevstake, om dom inte höjt cylindrar och topp vill säga.
Brukar man inte vilja ha så långa vevstakar som möjligt? Kort vevstake och kolvbulten långt ner på kolven gör väl att det blir mer sidokrafter mellan kolv och cylinder.

"Larger clutch taper design for durability and serviceability"
Ny större vevaxelkona.
Då passar inte tidigare primären på nya motorn.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.464
377
83
Malå/Adak
Om man bara begrundar mekaniken så borde väl låg kompressionshöjd ihop med långa skirtar och lång vevstake vara bra för låga sidokrafter och lite "piston rock".

Nu ska man väl kanske inte måla fan på väggen än, att författare av reklammaterial och journalister inte riktigt får med alla viktiga detaljer och i rätt ordning på första försöket är ju inte ovanligt. Kan ju mycket väl vara så att den har längre stakar mm också men att det inte kom med i materialet.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Enda man kan fundera över, Vad skiljer i fotstegen mellan PRO och SKS 2019 modellerna, är det samma snösamlare fotsteg vid fotholkarna som tex årets SKS?

Sen skulle jag vilja sett en riktig insprutning och inte samma som i nuvarande 800cc motor.
Kör man många hundra mil per säsong så vill man att dom är snål vid vanlig körning vilket ej 800 motorn är och tror inte 840cc är det heller.
 

brollann

Medlem
20 nov 2014
9
0
1
Kalix
Måste erkänna att Indy xc 850 verkar lovande då jag funderar på en kort led racer nästa år. Måste kika in den annars blir det nog en lynx Rave RE 850. Får invänta till nästa vecka när man vet priser och vad lynx släpper dock tror jag Rave inte får någon större förändring förutom små fixar och nya färger.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Efter att ha sett prislistan så kostar en 850 SKS 155 ES med Series 6 matta: 157 900kr och en med Series 5.2 matta 156 900kr. Är nästan så man överväger en Arctic cat istället :p
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jag kände då inget wow efter att ha sett 850in

Blir att vänta ett år tills garantin gått ut på denna innan man börjar fundera på byte
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Jag kände då inget wow efter att ha sett 850in

Blir att vänta ett år tills garantin gått ut på denna innan man börjar fundera på byte
Sen vet man ju inte än vilken mappning dom kommer att ha vid leverans, Är ju olika mappningar av ecu n i olika motorer av vad journalister och skoterfolk har fått testa där borta i dagarna.
Blir väl som A-C som har en annan mappning 2019 i 800an mot 2018.
Man är ju lite nervös att det inte funkar helt hundra på en gång.
 

Cribba21

Aktiv medlem
13 apr 2016
60
2
8
Sandviken
Någon som har erfarenhet av PIDD? Såg att skillnaden var typ 15k för en PRO 155” 2.6
med eller utan pidd, kändes saftigt tycker jag, är de värt den summan? ;p
 
Reactions: big_c_tyner

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Någon som har erfarenhet av PIDD? Såg att skillnaden var typ 15k för en PRO 155” 2.6
med eller utan pidd, kändes saftigt tycker jag, är de värt den summan? ;p
Nja, 15k skiljer det för att du får 850 motorn. ;) (142900 för 800 PRO och 157900 för PRO PIDD)
850 155" 2,6" verkar bara komma med PIDD?
Bara SKS där du kan välja en svart/rosa för att "slippa". Där skiljer det 4k. Tveksamt om det är värt 4k för PIDD. Ska vara om man är en sån där tuff kille som inte kan köra en skoter med rosa på då. =)

Lustigt att 3" alltså är 2k billigare än 2,6". Rent tillverkningsmässigt bör väl både kedjehus och mattan vara dyrare på 3"? Men dom har väl motiverat det med PIDDen antagligen...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.464
377
83
Malå/Adak
Hur ställer sig detta forum i garantifrågan?
Jag velar lite i om jag ska byta eller inte. Jag kör inte lika mycket skoter längre, kör på två tre år nu vad jag körde på ett tidigare. Min -15 RMK har bara gått just över 300 mil och funkar klockrent.
Om Polaris gör det hederliga och erbjuder snowcheckkunderna på denna sida atlanten 4 års garanti på samma sätt som dom gör "hemma" blir det betydligt enklare räkna hem bytet. Jag har nämligen två principer som ställer till det. Jag har inte lån på en maskin utom garantitid, jag ska även ha betalt skotern innan jag byter nästa gång. Såå, får jag fyra års garanti så kan jag, om jag vill, i lugn och ro betala den på fyra år också vilket skulle göra bytesbeslutet betydligt enklare. En Svart-rosa SKS skulle passa skitfint på gården hemma, det är jag säker på! =)

Är det någon som sett något officiellt i skrift från Polaris Scandinavia angående garantiernas längd?
 
Reactions: ollebullzor

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det har alltid varit längre garanti i USA. Volvo hade tex 5 års nybilsgaranti medan det i Sverige gällde 1 år. Det har att göra med konsumentlagstiftningen i USA.

Så du kommer inte att få längre garanti i Sverige, dessutom har Polaris länge vägrat att ens åta sig garantifall inom ramen för svensk lagstiftning utan man har hänvisat till ”goodwill” vilket gör kunden helt rättslös.


3=6
 
Reactions: big_c_tyner

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
Har mycket svårt att tänka mig att Polaris Sverige inte väljer att matcha Ski-Doo/Lynx's och AC's garantier på numera 3 (AC) resp 4 år.
 
Reactions: trixa

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.464
377
83
Malå/Adak
Polaris har ofta varit tämligen frikostiga inom ramen för "Goodwill", men det är ju ett väldigt svävande ingenmansland. En skriven garanti är bättre.

Jag skulle visserligen bli förvånad om Polaris ändrar sig och ger längre garanti, men jag skulle bli väldigt glad.
Jag vill gå så långt som till att säga att det är det min affär hänger på. 4 år=japp, 3år= möjligen, 2 år=tveksamt.

Missminner jag mej inte så är En M8000 Hardcore nästan 15000:- billigare än en SKS om man försäsongsbokar. Har aldrig haft en kissemiss men någon gång kanske blir den första....
HC:n har dessutom rätt rejält mycket bättre dämperi....
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Sugen på en Polaris men det är många nackdelar:
Jämfört med en Lynx 850 så ligger dom i samma riktpris cirka, man har 4 års garanti i Lynxen, behöver inte serva maskinen lika ofta tex är första servicen efter 300 mil i Lynxen mot Polarisen har 50mil.
Serva oftare blir dyrare för konsumenten, Rotax motorn drar mindre bensin men en sak är bättre i Polarisen och det är att den är lättare och förhoppningsvis mer lättkörd?

Så vad ska man köpa till nästa säsong...en Arctic kanske dom är då billigast av alla märken...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Lite OT men,
Har lynx/brp första service efter 300mil? Hur ser kedjehusoljan ut efter det?
300mil är ju typ 3år eller mer för alldeles för många, ska man alltså serva typ efter garantin gått ut då?

För övrigt vad gör dom ens på en 50mila service på en PRO-RMK? Fettar de stackars nipplarna som är kvar i boggien, pluggar in datorn och konsaterar att allt är ok, sen då?
Sträcker mattan? (Vilket du ändå måste göra själv innan typ)
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Lite OT men,
Har lynx/brp första service efter 300mil? Hur ser kedjehusoljan ut efter det?
300mil är ju typ 3år eller mer för alldeles för många, ska man alltså serva typ efter garantin gått ut då?

För övrigt vad gör dom ens på en 50mila service på en PRO-RMK? Fettar de stackars nipplarna som är kvar i boggien, pluggar in datorn och konsaterar att allt är ok, sen då?
Sträcker mattan? (Vilket du ändå måste göra själv innan typ)
Vid 300 mil eller inom 12 månader från köpedagen (för att 4års garantin ska gälla), man undrar ju hur många service polaris har innan 300 mil? Ska spänna mattan och byta kedjehusoljan själv vid 150 mil. Jag gjorde det vid 50 mil, oljan fick jag på köpet. Mattan och kedjespänningen är det enda man egentligen ska kolla ofta.
Dom gör inte mycket förutom byter olja i kedjehuset och pluggar in datorn för att nyfikna.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Är i samma situation har en 15 tds som går bra men vore roligt med nytt kör 30-60 mil per år numera (små barn och renovering av stuga)så 3-4 år räcker en maskin för mig, sett till priset är arctic m8000 för 130900 svårslagen med 3års garanti.
 
Reactions: ollebullzor

Blobb

Rookie sledder
18 dec 2017
22
1
3
Sugen på en Polaris men det är många nackdelar:
Jämfört med en Lynx 850 så ligger dom i samma riktpris cirka, man har 4 års garanti i Lynxen, behöver inte serva maskinen lika ofta tex är första servicen efter 300 mil i Lynxen mot Polarisen har 50mil.
Serva oftare blir dyrare för konsumenten, Rotax motorn drar mindre bensin men en sak är bättre i Polarisen och det är att den är lättare och förhoppningsvis mer lättkörd?

Så vad ska man köpa till nästa säsong...en Arctic kanske dom är då billigast av alla märken...
Håller med dig. Blir nog en brp för mig pga av garantierna är längre och jg har tänkt behålla framtida skotern i ca 5 år