Polaris 2019

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
149900:- inkl 10k tillbehör på nya 155"/ 2.6" pro rmk 850, inte direkt ett pris som jag hugger direkt på
 

Blobb

Rookie sledder
18 dec 2017
22
1
3
Någon som vet om det är några uppdateringar på Pro rmk 800 -19 om man jämför med -18? React framvagn och monotube dämpare vet jag..
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Som du skriver blobb så är ju faktiskt -19 800 riktigt intressant, däremot har den tyvärr inte nya fotsteget. övriga skillnader är att den är utan pidd samt att den har aluminium pyramid.
 

Blobb

Rookie sledder
18 dec 2017
22
1
3
Inga nya elkontakter? Åtgärder tps? Reläer? 3års garanti på 19 maskiner?
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Om jag har förstått det rätt så kommer dom här ändringarna även på 800:an.
"The entire wiring system under the hood has been simplified and rerouted for best serviceability. Instead of wiring being zip tied to contact points, there are specific tabs on the frame, and clips which attach to them. This will prevent improper routing after service, and the chance of a mistake being made on the assembly line. The relays and such are placed in a centralized “fuse box” for better protection and access".
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det är en 2 års fabriksgaranti + 1 år via försäkring. Ganska exakt det som är redan, så de är hugget som stucket. Särskilt nu när dom rabatterar svedea vid köp och den har 5 års motorgaranti/1000mil.

Polaris har ju tredje året som goodwill på delar också vid garanti ärenden. Men man kanske får byta dom själv då.

Att annonsera det där som 3 års garanti är lite spel för galleriet.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Provkörde SKS 155", XC129", Pro 155" och SKS 146 i Arvidsjaur på Roadshowen.

SKS 155" gick skitdåligt. Helt galet i variatorer och utväxling. Kändes som att ge järnet med en gammal femnia på ettan på vägen. Vrålade och varvade men hände inget. Hade väl bestyckning för mycket högre höjd eller något. (sköt remmen efter några minuter, tvivlar på att det är något generalfel utan testmaskinen var bara fullständigt fel bestyckad)
Pro:n gick lite bättre, men inte mycket. Nya smala framvagnen kändes superfin. min första erfarenhet av "remdriften" kan omöjligen säga att jag märkte av den, vare sig positivt eller negativt.
XC129" gick utav bara faaaan! Accade stenhårt och spelade upp skidorna direkt man gav gas och släppte inte ner dom förrän jag släppte gasen. (Inger hopp om att det går få fart på SKS och RMK också!) Hade jag kört mer/bara led hade jag inte funderat, denna maskinen är hyperkul!!
SKS146" Gick också riktigt jäkla bra!

Tog pris på en SKS 155", man har ju denna månad på sig att bestämma sig.......
 

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Någon som vet anledningen till varför som kör kedjehus på PROn med 3" matta? Stor skillnad mellan belt-drive och kedjehus?
 
Reactions: ollebullzor

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Troligen för att dom anser att kedjehus är starkare än beltdrive, och med 3" matta så få man högre belastningar på drivlinan.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nu börjar jag ju grubbla.... Pro 155"! med 3" mattan är ju egentligen ett bra utgångsläge, kanske bättre än SKS.

"tretummarn" har ju nya smala framvagnen, kedjehus och ingen elstart, en perfekt blandning, det enda som saknas är ju extrakylaren... sen att den har onödigt höga kammar för mig är en annan sak....

SKS har elstart jag aldrig kommer använda och alltid svära åt när batterihelvetet är ivägen och så har den bredare framvagnen... men då har den ju extrakylaren från fabrik.

.....Tvi i eländet vad svårt det är att bestämma sig =D

Ser att den svart-rosa SKS har ett lägre styre. Oavsett vad alla Burandter säger så vill jag ha högre styre så jag är nyfiken på om elkablage, gasvire och bromsslang är samma oberoende av vilket styre som sitter på så det går bra att höja upp en bit?
(har det högre styret på min nuvarande RMK och har dessutom höjt det en tum till och kommer att vilja göra något liknande)

Förresten! Jämför man SKS-modellerna så har den Svart-Rosa Serie 6 matta och den Svart-Blå har serie 5.2. Jämför jag bilder på dessa mattor så ser dom identiska ut förutom skillnad i kamhöjd. Stämmer det?
 
Last edited:
Reactions: ollebullzor

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu börjar jag ju grubbla.... Pro 155"! med 3" mattan är ju egentligen ett bra utgångsläge, kanske bättre än SKS.

"tretummarn" har ju nya smala framvagnen, kedjehus och ingen elstart, en perfekt blandning, det enda som saknas är ju extrakylaren... sen att den har onödigt höga kammar för mig är en annan sak....

SKS har elstart jag aldrig kommer använda och alltid svära åt när batterihelvetet är ivägen och så har den bredare framvagnen... men då har den ju extrakylaren från fabrik.

.....Tvi i eländet vad svårt det är att bestämma sig =D

Ser att den svart-rosa SKS har ett lägre styre. Oavsett vad alla Burandter säger så vill jag ha högre styre så jag är nyfiken på om elkablage, gasvire och bromsslang är samma oberoende av vilket styre som sitter på så det går bra att höja upp en bit?
(har det högre styret på min nuvarande RMK och har dessutom höjt det en tum till och kommer att vilja göra något liknande)
Kablage mm är samma på maskinerna. Låter helt klart som Pro 155 3" är det bästa utgångsläget. Anser man att man klarar sig med kylningen så är det ju lugnt. Annars om man jämför kostnader så blir det billigare att sätta dit en extra kylare i tunneln om man behöver senare.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Någon som har prislapp på extrakylarmontering på en pro?
Och vilken variant är bäst? (för visst finns det ett par olika?)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Motorhuset har MTNTKs 5-fotare för 5000:-, monteringen verkar inte så besvärlig så den kan jag göra själv om inte alltför mycket ändrats kring slangdragningar och sådant från 800 till 850.....

Bara obestämt sig om vilken skoter man ska beställa......