Polaris 2019

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Vad jag märkt är dock att på vårsidan med lös snö på leden, och vid sidan av för den delen så gör den längre stänklappen som sitter på de maskiner med 3" matta rätt stor förbättring.
Den är längre och gör så att en del av snön som mattan bryter upp hamnar i tunneln.
Körde själv med den på sluttampen av säsongen och märkte faktiskt att den kastade upp ordentligt bra med snö. Kompisen har en maskin som har den vanliga rmk stänkan utan hål. Och den är inte alls lika effektiv.
Den är ju å andra sidan kortare, mjukare och helt plan.

SKS/3" stänkan är ju formad som ett scoop och kastar in snön.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Om det är någon som vill göra sig av med den lilla stänkan, så köper jag den gärna. Spelar ingen roll om det är med eller utan hål.
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
Ska ni bygga 146" så krävs de en 3fots kylare. 5fotarn går ej!

Vill också ha en 146" pro... Men jag vill göra en ultralätt version av en sån!
Om man ska kapa och använda den vanliga kylaren i tunneln och extrakylaren måste man ha 3 footarn men om man väljer att skippa orginalkylaren och bara använda extrakylaren som standard så funkar det även med 5 footarn. Finns gott om plats att få dit den då.

Jag kommer att bygga en pro rmk 850 146" till den kommande vintern. Ska bli riktigt kul och se hur den kommer bli, samt att det skiljer vell nästan 30 kg på den och sks 146" då.
 
Reactions: trixa

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Ja nu när dagar å nätter börjar vara svalare så väcks ju skotersuget igen.
Går tillbaka till Polaris nu i vinter efter att kört summit 850 i två år. Har lagt en beställning på en PRO Rmk med 66mm matta.
Vad har alla för tankar och idéer inför -19 Är det något som är ett måste på AXYS chassiet nu när den varit med något år.
Motorn blir ju ny å spännande å äntligen ställbar framvagn. Men annars?...
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
leta vikt men har krav på elstart rimmar dåligt tycker jag ;-) Har bara bestämt mig för ett kapell för min snowcheck. Motorhuset tyckte jag skulle lägga till variatorkitt i vilket fall annan helix för.
Letar vikt men ska ha el-start, det är ett absolut måste pga en skada, sen vill jag nog se hur soppa förbrukbningen är på 840 motorn innan jag köper en, kör ju ändå + 300mil per vinter och hoppas den inte är lika törstig som 800 H.O motorn. Fi fan min Rotax 850 tar så mycket mindre, kan skilja över litern per mil.
 
Reactions: trixa

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jävligt skönt se att polaris uppdaterat ögglan på pyramiden samt satt clipsen på rätt ställe i mattan....äntligen
 
Reactions: neden

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Fick just ett mail från Dynojet.

We just recently started to develop a Power Commander for the sled. We hope to have Power Commanders available to purchase for these sleds by 2019.

Let us know if you have any further questions.

Regards,
Chris Kelly
Dynojet Research Inc.


Verkar dröja lite innan PC5 till nya 840 motorn kommer.
Mest troligt är detta pga de är så mycket ny elektronik. Det är en helt ny ECU, ny tps, ny givare (bränsletryck och temp) m.m.

Så vi får sitta lugnt i båten ett tag innan man monterar på några pipor eller dylikt som ger effekt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Intressant. Jag antar att båda maskinerna som bänkades var original. Man har ju sett bänkningar på BRP 850 som ligger närmre 160-165 hk och inte 170+ som den här verkar visa. De verkar ju bitvis vara ganska jämnbördiga också. Man ser ju tydligt att det är jäkligt viktigt framförallt på BRP att man inte har för högt toppvarv eftersom effektkurvan dyker så tvärt. Hursomhelst så är det mest intressanta här att båda mätningarna är gjorda i samma bänk. Det ska bli intressant att prova nya polarisen. De jag åker med har köpt både en 163:a med 66mm kammar och en 155:a med 3" kammar så man måste ju prova :)
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Krillnecks som jag skrev tidigare så är pyramiden uppdaterad med nya kraftigare ögglor och däför måste man i så fall modda lite på -18 bumper för att få den passa
 
Reactions: A Dahlberg