Fyrhjuling..

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
Ni vet dom där fyrhjulingarna som man får köra på väg, får man köra dom på skoterspår också?
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
ipsel skrev:
borde du ju få eftersom att du får köra dem i skogen:rolleyes:
hehe ok ;)

Då är frågan, tar man sig fram nåt med sån.. eller fastnar dom direkt i snön?
 
®

®ogga

man får inte köra i skogen hur som helst finns uppstyrt ganska mycket
men jag kan inte komma på nåt som hindrar färd efter allmän led
men räkna med onda blickar av en och annan som vanligt
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Om de är mc-registrerade (och alltså får framföras på gatan) tror jag inte du får köra i skogen med dem. Men vare sig du får det eller inte så gör det inte. Har själv kört med skoter på frusen led med två djupa rännor i. Leden blir tokförstörd då det fryser på. Nää på leder kör vi skoter, inte fyrhjuling.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Vad jag förstått så får du köra även med mc-4hjulingar på skoterleder. Vad gäller framkomligheten så är det precis som med alla andra 4hjulingar, det beror på modell. Men dom flästa är 2hjulsdrivna men det finns även några 4hjulsdrivna som nog kan vara ganska trevliga i terrängen med.

Sedan är det väl så att du får köra fordon på snö om det inte finns risk att den skadar marken under (finns nog någon specifik snödjup som jag inte kommer ihåg får tillfället), eller växtlighet heller för dens skull.

Men som sagt, ska man fara på skoterleder bör man ju se till att dom är hårda så man inte gör så stora/djupa spår efter sig, för då blir varken skoterförare eller skoterledsunderhållare så väldans glad. Vi ska ju komma ihåg att mycket underhåll och sådant sker ju idiellt. Sänk däcktrycket så flyter det bättre iallafall på snö.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Terränghjuling på väg och i terräng

Är den MC-regad får den ej köras i terräng.
Övriga får köras i terräng (Även på skoterled!) i samband med arbete, ej för nöjeskörning.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
I VV:s häfte om fyrhjulingar så står det såhär:

"På snötäckt mark är det förbjudet att köra på skogsmark med plant- eller ungskog och på jordbruksmark om det inte är uppenbart att körningen inte skadar naturen"

Dom gör ingen skillnad på olika typregistreringar av fyrhjulingar.

Häftet finns här:
http://www.vv.se/filer/5241/fyrhjulingar.pdf
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Konstigt, det kan inte stämma, registreringen ska vara lika, fastd et kan ju bero på kubik osv. regga som lätt mc
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Sorry, var kanske inte tillräckligt tydlig. Dom gör ingen skillnad mellan MC- och terrängreggad vid just terrängkörning. Alltså typ den ena för köra mer i terrängen än den andra.

Annars är det ju klart som tusan att dom är olika.