800 etec l�cker kylarv�tska.

katjing

Rookie sledder
7 feb 2018
13
0
0
Jag hade precis påbörjat helgens äventyr när jag efter ett kortare fullgaspådrag märkte att skotern rykte onormalt mycket vit rök. Jag stannade motorn, gjorde en snabb inspektion och noterade bland annat att vätskenivån i expansionskärlet var på sin vanliga nivå. Jag försökte intala mig själv att jag bara hade inbillat mig och att det måste ha kommit snö på avgassystemet så jag försökte starta skotern igen, men den ville inte så jag avbröt det försöket ganska omgående.

Skotern har bara gått ca 70 mil sen förra vattenraset. Den gången lejde jag bort jobbet. Då gjordes bedömningen att det var cylinderfotspackningen som hade gett upp och att en kolv behövde bytas. Nu tänkte jag försöka fixa detta själv, så att det blir ordentligt gjort :blink1:

Skotern är en 2011 som nu gått ca 700 mil.

Nu till själva frågan. Skotern rasade i lördags. I går (onsdag) plockade jag av toppen. Då var expansionskärlet tomt. Innan jag lyfte toppen tog jag tändstiften och det var vatten på variatorsidans stift.

Jag kan inte se några fel alls på o-ringarna, i synnerhet inte något så allvarligt att det skulle tömma expansionskärlet på bara någon dag. Vattennivån i blocket är dock ganska hög så jag tänker att det förmodligen inte är något jätteläckage i cylinderfotspackningen heller.

Vad tror ni? Är det o-ringen som har gett upp fastän den ser hel ut?

Och hur får jag ut allt vatten ur vevhuset?
 

katjing

Rookie sledder
7 feb 2018
13
0
0
Teckenkodningen blev helt fel på alla åäö. Jag fixade det i inlägget men kan inte ordna rubriken.
 

katjing

Rookie sledder
7 feb 2018
13
0
0
Jag kommer givetvis att byta oringarna, men jag är tyvärr skeptisk till att den åtgärden räcker. Med min tur har jag väl lyckats spräcka blocket utan att det syns.

Eller tror ni att det är värt att byta oringarna, skruva ihop och se om det håller tätt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag byter aldrig oringar på toppen om de inte är platta. Jag sprayar dock alltid på packningsspray modell Loctite för då limmar man fast oringarna så de inte riskerar hoppa ur och klämmas vid mont av topp. På min gamla 98as cat så har har jag tagit av topparna otaliga gånger med fortfarande org oringar från 1998!!

Du har förmodligen en spricka i blocket eller mer troligt i cylinder :weird:
 

katjing

Rookie sledder
7 feb 2018
13
0
0
Borde man inte kunna se en spricka i blocket och borde den dyka upp så hastigt?

Allt vatten har nu försvunnit från cylinderblocket och runnit net i vevhuset, så det är väl antingen cylinddrfoyspackningen eller spricka.
 

katjing

Rookie sledder
7 feb 2018
13
0
0
Puh, vilket jobb för en oinvigd. Mina tidigare erfarenheter av att skruva är i princip begränsade till att byta torkarblad på bilen så det är lite spännande. Mycket tid tar det i alla fall när man ständigt är osäker och har brist på adekvata verktyg.

Jag trodde inte att jag skulle behöva lyfta ur motorn för att byta packningarna, men jag inser ju nu att det är enda sättet att komma åt cylinderfotspackningen.

Är det korrekt uppfattat att sekundärvariatorn lättast lossas med axel och allt från kedjehuset?

Måste jag även lossa primären för att kunna lirka ut motorn?

Jag lyfte hursomhelst lite på cylindrarna och kikade på packningen, det ser inte bra ut:
cylinderfot.jpg
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Köp en verkstadshandbok innan du börjar. Jag köpte en e-bok online för typ 130 spänn. Kolla min tråd angående kolvar till 800 etec. Jag är inte ovan att skruva och jag renoverade motorn sambons summit innan jul och det är en hel del jobb men inte omöjligt. Du kan komma åt cylinderfotspackningen utan att plocka ur motorn. Du måste ur med primär och sekundär. Enklast är att riva bort tanken också för då blir det betydligt mer plats. Du behöver dock lämna in den för justering av rave-portar. Känner du dig osäker skulle jag föreslå att kolla vad en verkstad tar för jobbet.
 

katjing

Rookie sledder
7 feb 2018
13
0
0
Köp en verkstadshandbok innan du börjar. Jag köpte en e-bok online för typ 130 spänn. Kolla min tråd angående kolvar till 800 etec. Jag är inte ovan att skruva och jag renoverade motorn sambons summit innan jul och det är en hel del jobb men inte omöjligt. Du kan komma åt cylinderfotspackningen utan att plocka ur motorn. Du måste ur med primär och sekundär. Enklast är att riva bort tanken också för då blir det betydligt mer plats. Du behöver dock lämna in den för justering av rave-portar. Känner du dig osäker skulle jag föreslå att kolla vad en verkstad tar för jobbet.
Jag tänkte köpa en handbok, men jag hittade inte vilken jag skulle ha till min maskin, en 2011 Summit X 800R E-TEC.

Hur kommer man åt cylinderfotspackningen utan plocka ur motorn?

Jag får inte bort luftintagen för fästet till sekundären sitter i vägen, och så länge de sitter där är det definitivt omöjligt att lyfta cylinderblocket över kolvarna.

Kolla youtube för jobbet med sekundären.
Bra med video så man ser
Tack för tipset, det gick ganska smidigt. Men jag ville inte knacka så hårt till en början så det tog en liten stund innan jag fattade mod och drämde till så att axeln släppte.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Oj, såg nu att du hade ett xp chassie (min 146a är ett xm-chassie) så då vet jag inte hur det är gällande att kunna byta med motorn på plats men de ska ju vara ganska lika i uppbyggnad så det borde gå. Riv ur sekundär, luftfilter, tank (inte nödvändigt men gör resten mycket enklare), primär, avgassystem, insug, töm ut ev kylvätska, ta loss rave-portar, lossa alla slangar som går till toppen och insuget, lossa toppen, ta loss cylindrar, ta loss cylindefotspackning och rengör noga, sätt ihop allt igen.

Jag åkte ju på att byta vevaxel också så jag hade rivit allt med motorn på plats när jag upptäckte det och fick lyfta ur motorn ändå. Det är lättare att skruva med motorn ute men man måste ändå riva av all kringutrustning så det än nästan samma jobb.
 

katjing

Rookie sledder
7 feb 2018
13
0
0
Hade jag vetat hur besvärligt det är att skruva i de här maskinerna hade jag aldrig börjat. Jag har egentligen inte tid med det här, men veven mår ju knappast bra av att stå i vatten så det måste ju göras skyndsamt.

Men jag gör nog om det om det händer igen, nu när jag vet hur man gör.

Så här ser det ut nu, i alla fall. Jag är ganska säker på att jag hittat felet om man säger så. Men nu är det andra gången packningen går på mindre än 100 mil. Vad är den bakomliggande orsaken?

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De måste vara ojämn packningsyta endera på blocket eller cylindern om en packning blåser sönder sådär. Testa lägga en rak linjal över packningsytan och leta glipor. Men är du säker på att packningen inte går sönder när du lyfter cylindern?
 

katjing

Rookie sledder
7 feb 2018
13
0
0
De måste vara ojämn packningsyta endera på blocket eller cylindern om en packning blåser sönder sådär. Testa lägga en rak linjal över packningsytan och leta glipor. Men är du säker på att packningen inte går sönder när du lyfter cylindern?
Nä, vi närmare inspektion har packningen gått sönder även vid cylindern som inte har tagit in vatten så det är högst troligt att den gått när jag lyfte.

Jag ska försöka se om det verkar plant.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Den kan trycka in vatten via blocket då dessa motorer har en ”kyl limpa” under vevhuset. Har ett vevstakslager farit eller varit väldigt dåligt nån gång så har det med all säkerhet nött hål blocket så vatten kommer in den vägen.

Jag hade om det är möjligt på något vis provtryckt den delen medans den fortfarande är i delar.
 

katjing

Rookie sledder
7 feb 2018
13
0
0
Jag har inte haft tid att skruva på nästan en månad och nu är det ju allt annat än lätt att komma ihåg hur allt skulle sitta. Är det någon som vet vad jag ska koppla ihop 2-pinnars honan till höger i bild med? Den sitter i samma kabelknippe som kontakten till nyckeln.

Klantig som man är tog man ingen bild innan man satte igång.
 

katjing

Rookie sledder
7 feb 2018
13
0
0
Jag svarar på min egen fråga efter att ha kikat i parts catalog. Det är "visor outlet" och har således inte varit kopplat tidigare.