Styrhöjare 850

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Less på att ha burkremmen i ansiktet...

Sitter 190mm på summit 2017, 165mm på 2018. Är sugen på att testa 145mm som sitter på g4 freeride 137 och 146! Vill gärna få åsikter från ni som kör dessa korta freerides. Bör även fungera hjälpligt på led eftersom släden även nyttjas som familjeskoter. Nästa steg neråt är 120mm men den kostar av nån anledning 300 spänn mer.

Pma om nån freerider vill byta!
 

dorro

Medlem
8 mar 2017
14
1
3
Östersund
Jag är också intresserad av att höra vad ni andra har för erfarenheter. Kör original -17 nu och har svårt att nå över skotern om den börjar dra neröver vid skråkörning. Funderar på en justerbar 125-160 eller ska man gå på en fast istället och i så fall vilken höjd?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag har en 3" höjjare på min som förra ägaren satt dit och den är för låg för mig. Jag är 180 cm lång. Man får ju orangutangarmar med den där. Den är förvisso ok när man sitter ner men det gör jag väldigt sällan. Funderar också på justerbar från typ 10 cm och uppåt. Borde bli lagomt.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Körde 5” med org styre på -17 men eftersom styret är så klent, krökte styret tre gånger på den. Så har jag satt styre från XM på årets med 3”, XM styret höjer ca 2” har jag för mig. Båda är perfekt i mitt tycke både stå och sitta, jag är ca 176cm.
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Ta på dig skoterskorna och ha armarna hängande rakt ner, mät sedan från golvet och upp till din hand knuten. Räkna sen ut vad du behöver för styrhöjjare för att få samma på skotern från fotbrädan till styret c/c. På detta sätt kommer du få mest kraft och kontroll spec vid skråkörning i skogen när man blir starkare med raka armar och slipper trötta ut armarna. Kommer kanske kännas lågt i garaget med blir riktigt bra ute i skogen
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jag kör 120 på min. Rent löjligt skillnad i hanteringen av maskin vid skogsmys. Tycker även att det funkar riktigt fint när man kliver på efter led och dyligt då det blir mer attack position i kroppen.
 

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Har 75 mm på min maskin, är 190 cm lång.
Trivs kanon med den längden då vi kör mest bök och trix bland träd och branter.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Körde med original först, enda positiva med den var att det var lätt att bryta ikull den på skrå. Satt på en 3” och åkte iväg. Galen skillnad, betydligt mer kontroll men tyckte initialt att den var svårbruten. Men efter ett par dagar nu är jag mycket nöjd, betydligt bättre koll på maskinen i svåra terränger, kan också sitta ned o ha lite koll på maskinen, det var läskigt innan. Skulle kunna tänka mig en tum till men inte mer. 188cm öh.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Spelar mindre roll hur lång man är som person. Du som t.ex. är 175cm ställer dig bredvid en person som är 195cm och båda låter armarna hänga avslappnat efter sidorna, så är era händer på samma nivå. Alltså behöver inte du som är lång nödvändigtvis ha styret högre än den som är kort, för ni når ju lika långt ner, men olika långt upp. Ni med jättehöjare har väl inte köksbänken på 110 centimeters höjd, eller?
Grundregeln säger väl att med lägre höjare får du maskinen närmare kroppen vid teknisk åkning och en mer kontrollerbar maskin, men alla har vi olika tycke och smak.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Måste säga att nu med ca 20 mil i kroppen på 850in så är jag mer överens med 3" höjaren, ibland vill jag nog ha 5 cm till dock. Hoppade på sambons XM med originalhöjare och den kändes fruktansvärt jobbig och konstig. Tänk vad man kan anpassa sig snabbt.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Förr i tiden (8+år sedan) så var det populärt med korta skotrar (307cm drivband med 44mm kammar) och 8" styrhöjare med ett Renthal fatbar styre så man var tvungen att lyfta upp händerna med travers/lyftkran.
Nu för tiden är det tvärtom . Minst 154" och helst en liten blockhöjjare på 1" och gärna raktstyre.

Lustigt hur utvecklingen går.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Förr i tiden (8+år sedan) så var det populärt med korta skotrar (307cm drivband med 44mm kammar) och 8" styrhöjare med ett Renthal fatbar styre så man var tvungen att lyfta upp händerna med travers/lyftkran.

Nu för tiden är det tvärtom . Minst 154" och helst en liten blockhöjjare på 1" och gärna raktstyre.



Lustigt hur utvecklingen går.


Chris burandt sa att styrhöjare ska vara låga och burkremmen ska bort.

Är inte svårare än så!

Hade han sagt tvärtom så hade det sett annorlunda ut..
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Tycker snarare att som lång bör man ha lägre höjare. När man i regel då har långa armar är det mycket skönare att slippa ha dom onödigt vinklade så som det lätt kan bli när man jobbar nära skotern ifall styrsetupen är som på en brp tex.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Chris burandt sa att styrhöjare ska vara låga och burkremmen ska bort.

Är inte svårare än så!

Hade han sagt tvärtom så hade det sett annorlunda ut..
Haha du har helt rätt det var nog så det gick till!

Jag är lång och har långa armar kör alltid med det som skotern kommer original med
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Tycker snarare att som lång bör man ha lägre höjare. När man i regel då har långa armar är det mycket skönare att slippa ha dom onödigt vinklade så som det lätt kan bli när man jobbar nära skotern ifall styrsetupen är som på en brp tex.


Nackdelen med lågt styre är att transportsträckorna blir hemska. Jag är tyvärr inte 18 och känner fort av ryggen på ojämna leder så rent ergonomiskt blir ett högre styre bättre för mig. Jag kör originalhöjare och står upp nästan hela tiden.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Där tycker jag nästan tvärtom. Minns på T3an att det var ansträngande att sitta ner och köra led för man hade händerna så högt upp att det blev ansträngande. Stod nog upp 95% av tiden på den.
Ibland måste man skjutsa ungarna och då blir den låga styrhöjjaren högst påtaglig. Ja jag vet att de inte ska sitta framför men det är enda platsen på en summit utan dubbeldyna och det funkar och vi har en massa skydd bla bla bla...men då blir i allafall armarna för korta. Ungarna börjar bli förstora för att åka med föräldrarna...