Olja Till Kedjehus??

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Någon som vet vad för olja man ska ha i kedjehuset på en Polaris Edge 500 -02 ?
Skulle nämligen ut och åka tidigare idag och fick för mig att kolla oljan i kedjehuset,fanns ingen olja där och massa små (Metall?) flisor längst ut på toppen av stickan. Har inte märkt av något missljud på något sett eller att den betett sig konstigt när jag åkt,antar att det varit tomt med olja i kedjehuset sen någon timmes körning tillbaka med tanke på mängden flisor det var.
Enligt polaren min skulle jag absolut inte åka en meter till vilket jag också förstod.
Men frågan är om man kan hälla i ny olja i kedjehuset och köra som vanligt igen eller är det något annat som behövs göras?
Samt vilken olja ska jag använda? Har hört att 80w90 ska vara den rätta,men skulle gärna vilja höra vad andra har att säga om saken!

Tack på förhand! :)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Passa på att kolla sträckninga på kedjan når du ändå håller på =)
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Hur kollar man det? Är min första skoter så har inte så stor koll på hur man gör saker och ting haha :)
Kan det vara den där bulten med en mutter som sitter på kedjehuset?

Tack för svaren!
 

axys123

Rookie sledder
5 jan 2018
13
0
0
skellefteå
Jajjamen, du lossar muttern, skruvar åt skruven allt för hand och lossar sen en kvarts varv. Sen låser du skruven där!
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Halloj återigen,frågar här istället för att göra nytt inlägg!
Köpte ju den där oljan som sagt,men nu till frågan,hur mycke olja ska man ha i kedjehuset? :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Står det inte i instruktionsbok eller verkstadshandbok för skotern? Eller finns det någon nivåplugg eller oljesticka som talar om var nivån ska vara?

Normalt ska nivån vara tillräckligt hög för att kedjan ska nå ner i oljan och kunna sprida den i hela kedjehuset, men nivån ska inte nå upp till drivaxeln. Om nivån blir för hög kommer det att läcka ut olja via lagret och packboxen, in i tunneln.