Första skotern, dagen, fastkörning och stopp. Inget bränsle.

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Polaris rmk 700 -04.

Hej! )

Stannade mitt i en brant och skulle fota. Vet att det inte va så bra men jag testar också gränserna så här första dan. Lössnö 1,2m. Har inte varit en enda tödag så det är ganska löst hela vägen till backen.

Fastnade så klart! På riktigt. Skotern står där ute i mörkret. Blev en strapats med en del krypande på vägen hem.
Hade kommit loss så klart men motorn stannade efter ett tag när jag höll på att trampa snö och böka.
Jag hade kvarts tank vilket borde fungerat tycker jag. Lutade ju ganska ordentligt men jag antar att soppan tas långt bak i tanken.
Fick slita en hel del och nu står skotern nästan helt plant.

Fick dock igång den och den gick tunt. Kunde inte gasa på heller eftersom jag fortfarande står rätt knepigt. Fick hålla mig på lågt varv så att inte variatorn gick i.
Så den stannade till slut av bränslebrist.

Ryckte i en timme och nu sitter jag och tänker på vad problemet är.
Imorgon ska jag dit på skidor och med så mycket bränsle jag får med mig.

När jag va och köpte den hade ägaren tidigare kört ut den ur garaget ich den hade då fått soppatorsk sa han. Så när vi skulle starta fick han först tanka en del. Den tände till på choke och sen va den bra jobbig att få igång. Jag tänkte att den trots allt blivit sur och vi tog ur stiften och vusst va de lite blöta men saken är den att det va på choke den sen startade. Den va inte sur.
Därför tänker jag att det är samma problem.

Kanske pumpen är svag eller flödet på något annat sätt är dåligt.
Tycker den går helt okej men den har en grej för sig. När den är ordentligt varm så är tomgången först lite hög för att efter ett tag gå ner.
Jag antar att den har en soppapump istället för att varje förgasare har pumpmembran.
Kanske den till och med är otät med för små pumprörelser som följd?
Inte bra alls i sånt fall. Men jag tycker inte den går tunt när jag trycker på. Men tomgången som först är lite hög för att sen stabilisera sig säger ju att den går tunt tycker jag.
Hoppas verkligen att den på halv gas och uppåt får tillräckligt så att det inte blir/redan är skador.

Att den har problem efter "soppatorsk" och det med tomgången tyder iallafall på ett problem.

Va tror ni? :)
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Tror du har köpt en defekt skoter... en 2takt kan luta åt alla håll och ska ändå gå med kvarts tank. Kan va det mesta börja me stift komp bränslepump tjuvluft rengöra gasare packboxsöl. Sen är det bara att riva motorn!

Du ska va kritisk och testa noga när man är köpare, finns gott om fint fungerande skoters på blocket, renovera motorer blir ofta tidsödande och kostsamt.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Att tomgången ligger kvar på drygt 3-3500 varv är normalt med dessa gasare, dutta till på choken eller gasen så går den ner direkt. Visst kan pumpen vara dålig, men det är inga stora pengar att antingen byta membran eller byta hela pumpen. Lossa slangen/Anna från pump till gasare och dra, är den iordning ska det skvätta ganska mycket ur den
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Även en frisk ves 700 blir svårstartad o går som värdelöst ett tag om den hamnat på sidan eller upponed.
Annars är det bara att felsöka, tjuvluft, reedventiler, avgasventil samt membran är nog det vanligaste som strular. Sen kan man ju kolla om det är en massa skit i tanken, har sett ett o annat där under mina år som ställer till det.

Lycka till!
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Tack för era svar! :)

Jag är på väg ut med bränsle och verktyg snart.

Hoppas att det är just det att motorn stannade av bränslebrist i så kraftig lutning och att den har lite svårt att fylla på bränsle när det blivit tomt i förgasarna.

Fick konsekvenser att jag skulle ta ett kort. Inte så smart! :)

Grymt kul annars! Har lössnö utanför huset och en bred elgata att åka på.
Såg helt orört ut. Kullar, dalar och diken.
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Direktrapportering.
Fick igåbg den efter en sup i var topp.
Fick köra flera minuter på full choke.
Nu går den utan choke på tomgång.
Hem och kolla lite.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag kan tänka mig att din lågfartszon är skitig.
Lös med luftburken, och gasarna och rengör grundligt.

Föresten har du någon nödstoppslina? Kolla så inte gummitutten på den glappar


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Som sagt rengör förgasare och kolla att pumpen levererar ordentligt med bränsle. Kolla även skick på insugsgummin då det kan få tomgången att spöka. Haft både ves 700,800 och ingen har gjort så. Kan även bero på väl snåla lågfartsmunstycken om det är bytt.
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Sv: F�rsta skotern, dagen, fastk�rning och stopp. Inget br�nsle.

Jag har inte något dödmansgrepp som kan glappa. Kanske borde montera ett.
Det är heller inget glapp utan ett rent bränsleproblem.

Om pumpimpulsen är för svag, dåligt pumpmembran, dåligt filter(ser fint ut).

Idag när jag skidade ut och fyllde på bensin så ryckte jag 40-50 gånger på full choke innan jag huttade i bensin direkt i topparna. Även om tanken varit helt tom innan jag fyllde på borde den startat utan huttar tycker jag.

Tyckte tomgången va lägre. Att den gick ner snabbt. Ska tänka på det nästa gång. Borde vara lättare för en trött pump eller en pump med svaga impulser att få fram bränsle ju mer det är i tanken. Såg en bränsleslang som va skavd mot en kant men där va inte blött och det va bränsle i slangen.

Hinner inte kolla på några dagar nu.
Börjar sen med slangar, pump och impuls, tank(är smockfull nu och jag har redan fyllt dunkarna :) ), dränerar slangstumparna under förgasarna som jag tror finns på denna.
Går att se lite mer med luftburken borta och kanske tanken.
Is har jag tänkt på också. Dock är det ju rätt mycket sprit i 95 oktan. Tror det är 10-15%.

Det verkar iallafall som att med bränsle i förgasarna så startar den lätt. Ska se så den inte går på full choke heller. För funkar den ganska normalt med soppa i förgasarna kan jag koncentrera mig på att soppan ska komma dit som det ska. Och det gör det ju så länge det är ordentligt med soppa i tanken och jag står plant. Pressade på en del igår innan jag fastnade och då räckte ju bränslet till. Menar att det ju iallafall kommer fram en del.

Va intressant att höra att modellen är bökig efter att den tex vält.
Tror inte att lågfartsmunstycken kan vara orsaken till att den inte startade. Dock vore det ju bra att göra rent förgasarna.

Jag tömmer tanken och kollar i den. Vart den drar i i sig bränsle. Att det är på rätt ställe och inte skadat, smutsigt eller klämt. Sen följer jag vägen till förgasarna.

Börjar så. Skönt att ha den hemma. Va spännande att åka med dunk, skidor och stavar i lös snö i kuperad terräng.

Tack för alla trevliga och bra svar.

Bra irriterande när man loggas ut under tiden man skriver. Väldigt konstigt att lägga en timeout så fel att man måste logga in igen. Av vilken orsak gör man så?
 
Last edited:

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Tack igen för svaren.
Har inte gjort något med den.

Körde 2 gånger till efter jag skrev sist sen blev jag sjuk. Är inte helt 100 än.
Har ändå varit ute 2 dar nu och den går helt okej.
Samma tendens med hög tomgång när den är varm.

Fick problemet att uppstå en gång till. Körde fast men inte alls så kraftig lutning uppåt.
Borde ha lärt mig att stänga av på en gång. Den började iallafall gå tunt och stannade.

Det är bränsle i filtret och i slangen men det måste ju va slut i förgasarna. Fick lämna den över natten och sen dagen efter ge en hutt i topparna. Fyllt på i tanken också.
Gick igång direkt. Mycket körning på choke innan den hade bränsle så det räckte.

Har tyvärr inget att berätta egentligen. :)
Felsökningen är inte gjord.

Har trots problemet kunnat köra i helt perfekta förutsättningar. Några minus och full sol.
Massor av snö. Skotern är kul men känns väldigt klumpig.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Edgen är ju en buss jämfört med dagens maskiner men om man ser till att dämparna är fräscha, smalna av framvagnen det som går , bort med krängningshämmaren och gärna byta ut orginalskidorna ( riktigt dåliga jmf slp pp ) så går den fint att bryta ikull , skråa o sånt. Men nån rullemaskin eller ledräser är den inte:).
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Jag har kört 3 dagar med en som va uppe med en cat 800 -12 eller -13.

Han hade 36tum framvagn.
Testade bara en liten, liten sväng och det va ju skillnad. Nu är jag sån nybörjare och jag va livrädd att jag skulle ha sönder något på hans fina.

Har inte tänkt på framvagn innan. Fick mycket tankar de här dagarna.
Jag följer mest lutningen på terrängen eller kliver över på ena sidan och drar i bågen för att inte tippa eller skära ner med ytterskidan. :)

Torsionsfjädrar och båda dämparna är helt slut i min boogie. Kanske om den är väldigt, väldigt mjuk i boogien så blir den kanske svårare att bryta ner.

Jag som är klen också. :)
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Ja det ska bli spännande att se.
Är väl en månad körning till kanske.
Sen kan man meka i bar överkropp! :)
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Direktrapportering.

Hjälp är på väg!

Har precis fått överge skotern. Skulle titta var en led gick ner till sjön så ingen lösssnö med sämre kylning och knappt någon gas.
Gick tunt och stannade. Inte för varm. Lampan fungerar.
Denna gång va det helt tomt i soppafiltret.

Är på väg att bli upplockad.
Får ta mig hit imorgon med nappflaska.
Nu kan jag inte fortsätta säsongen. Måste kolla vad det är nu.

Pump eller problem inne i tanken.