Första skotern, dagen, fastkörning och stopp. Inget bränsle.

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Nappflaskan tog halva dan att fixa.
Okq8 har skruvlock med pip och slang till enlitersflaskor.
Fick även tag i en plastörgrening så jag skulle kunna släppa in luft.

Väl vid skotern så va slang och filter fyllda med soppa. Lite luft i toppen av filtret.
Bara att rycka igång och fara hem. Inte vad jag räknat med.
Stannade en gång och kollade och slang och filter hade soppa. Ingen skillnad.
Körde lite hårdare då stoppet blev av för lågt varv skulle jag tro. Åkte bara så den drev när stoppet blev.
Den orkar inte få fram soppa på låga varv.

Promenerar nu tillbaka och hämtar bilen.
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Sv: F�rsta skotern, dagen, fastk�rning och stopp. Inget br�nsle.

Nej, sista gången tankade jag verkligen fullt innan jag åkte iväg.
Det fick åt väldigt lite innan det hände eftersom jag körde upp ett spår och kikade vart en led gick ner till sjön. Blev ingen kul körning alls. Bara lugnt.

Jag har nu kollat en del och gjorde ett misstag.
Jag skulle tömt tanken utan att röra pickupen. Nu fiskade jag upp den och fick därför inte se hur den låg innan jag tog upp den.
Annars rinner det på bra. Inget fel från tank till pump.
Ska göra rent inuti tanken iallafall. Ska testa om det är en backventil och om den fungerar i pickupen också.

Igår testade jag pumpen och jag är tveksam på om den är okej eller ej.
Den spottar ut en del men jag tycker den verkar svag.
Med slang på in och ut så ligger nivån i slangarna på samma höjd.
Höjer jag in eller ut- slangen så anpassar sig nivån på andra sidan direkt.
Det rinner alltså lätt igenom både framåt och bakåt.

Tänker att när vakuumimpulsen kommer så dras membranet/membranen isär och bränsle kommer in mellan membranen. När sen kompressionsimpulsen kommer så trycks membranen ihop och ska då trycka bränsle i riktning mot förgasarna.
På en del andra maskiner är det bara en läpp på membranet som ligger över hålet där bränslet kommer. När bränslet trycks ut så trycks också läppen över hålet och blir då en backventil. För det finns ju två vägar ut ur pumpen och tanksidan måste pluggas vid varje pump om det ska bli något.

När jag nu kan få bränslet att gå både in och ut så lätt så funderar jag på om det kanske blir så utan impulser.
Har pumpen lös nu så jag ska testa att blåsa i impulsslangen och se om det fortfarande rinner bränsle åt båda håll.

Fint väder idag. Inte ett moln på himlen och bara 2 minus. Blir nog mek idag. Tar isär och ser hur membranen ser ut.
Vet inte annars vad det kan vara. Beställer nog membran, om det finns, även om de är okej. Tycker det är svårt att bedömma skick på membran. De kan se rätt slitna ut eller uttöjda och ändå fungera. Tänker iallafall att de får inte bli för stora/uttöjda. Då blir de nog ivägen för bränslet som ska in.

Tack! :)
 
Last edited:

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Pumpen är jättefin.
Membranen är genomskinliga och väldigt spänstiga.
Plockade ihop pumpen och då plötsligt fungerar den annorlunda.
Det går lätt att få bränsle att rinna framåt genom pumpen.
Bakåt är det nästan helt stopp.
Innan jag tog isär den rann det lika lätt fram som bakåt.

Måste varit något litet som jag inte kunde se. Något som gjorde den otät.
Tycker den verkar som den ska nu.
Impulsen gör ingen skillnad. Det rinner framåt men inte bakåt oavsett tryck eller vakuum.
Tycker att den pumpar som f*n för varje slag.

Hade nog hellre sett något som va slitet/trasigt. Tänker att det nu skulle kunna hända igen.
Jag tvättar av allt även om jag inget skit ser. Blir sugen på nya slangar och nytt filter också.
Pickupen i tanken har ingen backventil och jag fortsätter nog använda den.
Tankgenomföringen byter jag nog också. Den va tät men hade börjat få några pyttesprickor.

Problemet är väl löst nu när pumpen fungerar helt annorlunda.

Tack för alla bra synpunkter och engagemang! :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är inte ovanligt med små vattenpärlor som fastnar i bränslepumpens membran och backventiler fråga watercrosspojkarna!!
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag håller med föregående talare, om att ta bort krängningshämmaren.
Den blir betydligt lättare att bryta ner.

Sen är det bara att gasa 😅




Ett kort från helgens körning 😅👍🏻


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Kan ha varit vatten då som gjorde att pumpen pumpade både framåt och bakåt?
För lite sprit i 95? Står utomhus så det borde inte bli vatten tycker jag.
Drar det in vatten genom packningarna i pumpen?
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Det där såg trevligt ut!

Hämmaren är borta sen tidigare ägare.
Såg dock att den går att göra 4cm smalare genom att byta hål i vad det nu kan heta. Ovanpå skidan där armarna sitter. 2cm per sida.
Konstigt att det inte redan är gjort. Kanske jag som tänker helt fel. Måste kolla igen.

Sen är det inte svårt att göra den ännu smalare. Kapa armarna bara.
Om den av det blir för hög, eftersom dämparna rätar upp sig, måste nya fästen för stötdämarna göras. Uppe under huven.
Finns plats där på höjden.
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Den är slarvigt med tumstock mätt:

86,5 cm / 34 tum. Mellan skidorna
103 cm / 40,5 tum centrum till centrum av skidorna.
115,5 cm / 45,5 tum ytterkant till ytterkant på skidorna.

Skriver så då jag inte vet vart man mäter. :)
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag flyttade om dessa stag, så framvagnen blev smalare.
Jag fick inga problem med dämparna.
Och jag tror RMK:n har denna inställning från fabrik


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Jag mindes rätt. Det går att flytta in skidorna ca 2cm per sida.
Med stördämparna menar jag att om man kapar stagen för att tex nå 36 tum kanske framvagnen reser sig lite för mycket eftersom dämparna rätas upp. Vet inte hur mycket det skulle bli.
Att det kanske blir skillnad hur bra mattan tar.

Men till att börja med så blir det iallafall 4cm smalare utan någon kapning.
Väldigt intressant att se skillnaden.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Jag har stagen från en rmk och kapat lite så spårvidden ligger runt 95cm. Dämparna har ungefär samma lut men eftersom skidorna har flyttats fram lutar de mer bakåt än inåt som tidigare. Trailingarmarna är nu bara millimeter från baljan så det går helt enkelt inte smala av mer. Nu har jag en 166” matta med 61mm kammar så den tar fint. Kan ärligt säga att det blev en fullträff som friåkningsmaskin i den lägre prisklassen. Led funkar fint i touringtempo men livsfarlig om man laddar på!
Original var den väl 106 i spårvidd och det var när jag kom en bit under 100 cm jag tyckte att den blev ok att bryta omkull i en pudersväng o skråa.
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Nog blir det skillnad.
Smalaste inställningen och plötsligt blev det liv i framvagnen.
Känns direkt när man kliver på. Finns en rörlighet nu. Va bara stumt förut.
Framfjädringen började jobba individuellt. Typ... Är nog bästa beskrivningen.

Ett första test, på 3 minuter, ger känslan av att den måste smalas av mer. Måste forfarande kliva över på en sida för att få någon lutning.

Fick iallafall en känsla av att det är på väg mot något bättre.

Blir lite test imorgon. Ska släppa ordentligt på framfjädringen och se skillnaden.
Tyvärr har vi fått skare för första gången i vinter. Vilket ljud mot skidorna! :)
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Trasig avgasventil!
Hoppas det är orsaken till allt. Den låg i avgasröret.
Det blev uppenbart att skotern gick tunt när värmen kom. Allt blev väl varmare ich jag tror bensinen kokade.
Med trasig ventil blir blandningen fel. Kan ju vara andra fel också. Om då bensinen kokat och tryckt backventilen i pumpen ur position.
Ska aldrig mer frångå att titta in genom avgasportarna om den går konstigt.
Kolven ser fin ut och cylindern på insugssidan likaså. Kan ha haft en väldans tur.
Höger avgasventil går inte att dra ut. Den är nog lätt krökt eller nåt. Men den fungerar.
Tar av cylindrarna för att knacka ur ventilen och se att det inte är repor som jag inte ser genom avgasportarna.
Lika bra att ta isär vevhuset och känna på lager och byta packboxar.

Kan det va så? Tunn blandning pga avgasporten, bränslet kokar av för hög temp och gas trycks upp i pumpen som blir otät i backventil?

Ska nog testa om det går att få pumpen otät av tryck i utgående "kanal".

Säsongen är i princip över iallafall. Massor med snö men solen och den höga temperaturen gör att man plötsligt sjunker ner ordentligt. Man gräver sig inte ner. Snön bara kollapsar typ. :)

Ser fram emot att modifiera framvagnen och gå igenom motorn med nya avgasventiler.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om avgasventilen är borta eller fastnat i toppläget så går motorn ev en aning snålt eller fett (svårt att säga) från tomg till ca 7000v då den börjar gå bra igen för då ska ändå ventilerna lyfta max. Snål/fetgången är så liten att de inte skadar motorn på bra många mil. Däremot är de farligt att ha en avgasventil i pipan för den kan blockera stingerpipan och då skär maskinen ganska fort,,men de lär du ha märkt!! Bensinen kan absolut inte koka eller ens bli varm på en vattenkyld skotermotor de va förr på luftkylda cross/mopeder tiden. Bränslepumpens backventil kan inte heller gå sönder pga avgasventilens bortfall. Den här modellen är väl ökänd för att original avgasventilerna går sönder och man byter då till stålventiler. Köper man nya org så är dem väl uppdat till stål sedan många år.
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Precis ja! Tänkte inte på det.
Den vänstra ventilen som låg i avgasröret stör u bara på lägre varv.
Den är väl otät då.
Har bara testat spraya lite vid variatorn och runt insug och så. Ingen reaktion.
Tänkte först bygga en vakuum och tyck provare men jag byter nu packboxarna så ett täthetsprov får vänta till allt är ihop igen. Om det kvarstår problem.

Tror jag måste kolla närmare på primärvariatorn också. Tycker inte det ser helt okej ut. Utan att veta. Har aldrig sett en variator förut.
Även lager bakom sekundärvariatorn kanske. Fettade lite där men det känns inte helt hundra.

Titta in genom avgassidan borde man göra minst en gång per säsong.

Tack! :)
 

Larsberghagen

Semi PRO sledder
11 feb 2018
27
1
3
Angående backventilen i pumpen menade jag att om bensinen kokade, kunde den trycka gaser in i pumpen och kanske få backventilen att flytta sig lite. Ventilerna sitter ju "bara" itryckta. Men då bensinen inte kan koka på en vattenkyld är det ingen teori som stämmer. :)
Vet heller inte om ventilen(i pumpen) som öppnar och stänger mot förgasarsidan bara stängs hårdare om det blir tryck i utgående slang eller om den öppnar.
Ska tänka på det nästa gång jag har pumpen lös. Bara för skoj.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
En sak till som jag kom på. När du köper en eller bägge avgasventilerna så kan du känna viktskillnad om du har de nya uppdat vers eller de gamla. De nya är av rostfritt stål och de är bet tyngre än de dåliga vers som är av aluminium. Om du har alu vers nu och du får tag på beg eller nya stål så bör du köpa även fjädrarna som håller emot avgasportarna. Jag tror nämligen att de tunga avgasportarna ska ha mjukare fjädrar annars riskerar de att inte öppna vid rätt varvtal. Obs jag kan ha fel om fjädrarna,,Asker här på forumet har nog stenkoll på detta Pma han för säkrare svar