Bra tomgång RPM fram , dålig/dör på back

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
ca 360 mil. Enligt annonsen och säljaren hade han bytt vid ca 300 mil. Bullshit från säljare?
Köpte skotern i november och inte kört mer än 10 mil i min ägo... känns som jag blivit lurad, då jag redan fått byta voltregulator och capacitator...
Ok bara 360 mil då är de inge fel på kolvringarna. Kompmätaren kan vara allmänt låg. De låter dock otroligt att någon bytt kolvar redan vid 300 mil om de inte va en bullentin från Polaris.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Polarisarna verkar vara lågkompade. Har skotern gått så lite ska det inte vara någon fara, så länge det inte är fifflat med miltalet. Jag tvivlar dock starkt på att kolvarna är bytt. Men kompen är jämn och det är det viktigaste. Borde vara TPS som ställer till det då.

Polaris, både 600 och 800 nöter dock både kolvar och ringar hårdare än de flesta andra 2-T motorer. Kolvbulten sitter så långt ner i kolven så den får inget stöd av den. I kombination med lite väl tilltaget spel.
 

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Uppskattar verkligen alla svar! Ska kolla upp TPS :)

Men en tanke som slog mig nu, det kan inte ha med tändstiften att göra eller bli bättre/sämre med andra stift?
Idag tror jag det sitter BR9EYA. Reserv som följde med skotern är BR9ES och sen finns BPR9ES som ska motsvara Champions stift som verkar vara original?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Ska vara BPR9ES eller motsvarade champion. Tror inte det ska ha nån betydelse om det nu sitter EYA men kan ju vara värt att sätta dit ”rätt” stift om det inte är fel på TPS.
 

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Kommer man åt tomgångskruven genom att plocka bort ljuddämparen?
Och för att komma åt TPS behöver luftburk bort?
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå



Till vänster ett BPR-stift/ Till höger ett BR-stift.

Själva EYA (som bara finns till BR-stiftet), har ett V-snitt i elektroden.
Det stiftet ”uppfanns” för många år sedan, för det vanliga ES-stiftet inte riktigt fixade den försämrade bensinkvaliten på 2-taktarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Uppdatering:
Lämnade in skotern på firma och fick TPS justerad och allt är frid och fröjd inför påsk.
Körde körde ca 2-3 mil och sen fick jag kolv/kolvrings ras, har inte kollat än...