Bra tomgång RPM fram , dålig/dör på back

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
En Polaris RMK 2010 som fungerar bra rätt fram men när skotern är varm och trycker på PERC så börjar den på ca 1200 RPM går ner mot 1000 och sen 800 och dör därefter (inom loppet av några sekunder)
Vill mena att det fungerar bra när den är kall? Sist kunde jag backa av släpet men efter en timmes körning strular det.
Håller man lite gas så fungerar backen som den ska.
Den står på annan ort så blir en stund mellan gångerna.

Men har något som har tips vart man börjar? :weird:
Tack på förhand!:)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Gör komptest. Slitna kolvringar gör att tomgången blir lägre, framförallt med varm motor och då strular backen.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Och vad är godkänd komp på en 800 cfi?
Är det skillnad på årsmodeller 2010 till 2017?

//Enslow
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Kolla även att tps värdet är rätt på tomgång, har den gått lite mil så blir stoppet mot justerskruven för tomgången lite nerhamrad och då blir tps värdet på tomgång fel. Behövs inte mycket för att tomgången ska bli nästan obefintlig, när den är kall så går den i kallstartsprogram med något förhöjd tomgång.
 

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Tack för tipsen!
Borde inte slitna kolvringar göra att den går dåligt hela tiden? Har kompmätare så ska kolla ändå.
Hur kollar man TPS värdet? Inte tänk på kallstartsprogram men låter väldigt logiskt.

Har även läst att det kan vara drivremmen som sitter för hårt?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Ja visst går den sämre hela tiden men på en kall motor behöver det inte vara lika uppenbart i och med att spelet är tightare än när motorn är varm. Gör testet med varm motor för att få rättvist värde.
 

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Ja visst går den sämre hela tiden men på en kall motor behöver det inte vara lika uppenbart i och med att spelet är tightare än när motorn är varm. Gör testet med varm motor för att få rättvist värde.
Har du koll på vad det bör vara för värden?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har du koll på vad det bör vara för värden?
De är tyvärr omöjligt att svara på vilket tryck du kommer få. De beror på mätaren och hur hårt/snabbt du drar och hur många ggr du drar.
Därför är de bra att köpa ta ett kompprov när motorn är ok och skriva upp det.

Men en grov gissning är 8-10 bar. Om de diffar mycket (mer än 0,5 bar) mellan cylindrarna så är de en vink att byta kolvar/ringar.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Precis som Boost nämner ovan så kan det diffa lite. Men det är bra att vara två, en som kollar mätaren och den andra drar tills trycket inte stiger mer. Bör ligga runt 8-8.5 bar på din motor.
 

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Tack för era svar. Återkopplar till helgen när jag provat :)

Hand och tumvärmen fungerar inte, lyser på "panelen vid handtaget" men blir inte varmt, kan det kortsluta och därför strula med back?
Även läst på amrikansa forum att om drivremmen sitter för hårt han det påverka tomgång och back?
Åsikter/tankar om det?

Första Polarisskoter och ägt den sedan i november så nybörjare på modellen.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Ja för hårt spänd rem kan göra att motorn inte orkar igång igen. Men då brukar den gnälla rätt ordentligt när den står på tomgång.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Tack för era svar. Återkopplar till helgen när jag provat :)

Hand och tumvärmen fungerar inte, lyser på "panelen vid handtaget" men blir inte varmt, kan det kortsluta och därför strula med back?
Även läst på amrikansa forum att om drivremmen sitter för hårt han det påverka tomgång och back?
Åsikter/tankar om det?

Första Polarisskoter och ägt den sedan i november så nybörjare på modellen.
Drivremmen är ju enkelt att kolla, kompen kan vara värt att kolla för det är inget roligt när du får en skärning. Jo det KAN vara blocket på styret eller någon kabel också men jag hade hållit på att jävlas med felsökning på elektroniken när jag plötsligt tappade kompen och fick en rejäl reva i cylindern. Hade varit mycket bättre om jag inte stuckit huvudet i snön och kostat på kolvbytet istället...
 

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Uppdatering.
Komptest gjort med öppen fullgas och varm motor. Nästan exakt 7,5 bar på båda cylindrarna ,uppskattad diff på 0.1 bar.
Men denna gång tyckte jag den låg lite låg på tomgång i "vanligt" läge framåt, ibland 1500-1600 RPM och ibland stabilt på 1700-1750. Kört skotern 6 mil igår utan några problem framåt men som tidigare dör den om man inte håller lite gas och backar.

Känns då som att det är tomgången som bör justeras och inget annat?
Kan jag själv justera tomgång på förgasare eller görs det enbart elektroniskt via TPS?
asker skrev tidigare i tråden att jag skulle kolla TPS värdet, ej gjort detta då jag inte vet hur man gör.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Uppdatering.
Komptest gjort med öppen fullgas och varm motor. Nästan exakt 7,5 bar på båda cylindrarna ,uppskattad diff på 0.1 bar.
Men denna gång tyckte jag den låg lite låg på tomgång i "vanligt" läge framåt, ibland 1500-1600 RPM och ibland stabilt på 1700-1750. Kört skotern 6 mil igår utan några problem framåt men som tidigare dör den om man inte håller lite gas och backar.

Känns då som att det är tomgången som bör justeras och inget annat?
Kan jag själv justera tomgång på förgasare eller görs det enbart elektroniskt via TPS?
asker skrev tidigare i tråden att jag skulle kolla TPS värdet, ej gjort detta då jag inte vet hur man gör.
Hur många mil har den gått? 7,5 bar är för dåligt komp överlag du bör byta kolvar även om de går fuska till backen ändå. Du kan prova skruva upp tomg en aning. Tps givare nollställer man genom att först sätta ett vist spel på gasspjället de ställs med tomgångsskruv och sedan vrider man tps givaren till en viss volt som anges i verkstadsbok. Du måste ladda hem en verkstadsbok så du kan läsa dig till hur man gör.
 

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
Hur många mil har den gått? 7,5 bar är för dåligt komp överlag du bör byta kolvar även om de går fuska till backen ändå. Du kan prova skruva upp tomg en aning. Tps givare nollställer man genom att först sätta ett vist spel på gasspjället de ställs med tomgångsskruv och sedan vrider man tps givaren till en viss volt som anges i verkstadsbok. Du måste ladda hem en verkstadsbok så du kan läsa dig till hur man gör.
ca 360 mil. Enligt annonsen och säljaren hade han bytt vid ca 300 mil. Bullshit från säljare?
Köpte skotern i november och inte kört mer än 10 mil i min ägo... känns som jag blivit lurad, då jag redan fått byta voltregulator och capacitator...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Uppdatering.
Känns då som att det är tomgången som bör justeras och inget annat?
Kan jag själv justera tomgång på förgasare eller görs det enbart elektroniskt via TPS?
asker skrev tidigare i tråden att jag skulle kolla TPS värdet, ej gjort detta då jag inte vet hur man gör.
För att ställa tps:en så kopplar du först loss gaswiern uppe vid gashandtaget. Sen skruvar du ut tomgångsskruven så långt att spjället tar i sitt stängda ändläge så ska det vara någon mm glapp mellan tomgångsskruven och stoppet. Mäter man då med multimetermeter och har 5.00v matning till tps.en så ska värdet visa 0.70v man kan prova dra i wiern och släppa några gånger så spjällen är helt stängda och att värdet upprepar sig flera gånger. Sen skruvar man in tomgångsskruven tills man har 0.94v, prova dra och släpp wiern några gånger så ska även detta värde upprepa sig. Sen är det klart.
Finns någon tråd hur man mäter tps och hur man gör en tps provare. ett tips för att snabbt och enkelt få fram en 5.00v matning är att ta och klippa av en usb kabel till en dator och mata ström från usb porten för den ger på de maskiner jag provat med 5.00v (Kontrollera med multimetern innan.)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
ca 360 mil. Enligt annonsen och säljaren hade han bytt vid ca 300 mil. Bullshit från säljare?
Köpte skotern i november och inte kört mer än 10 mil i min ägo... känns som jag blivit lurad, då jag redan fått byta voltregulator och capacitator...
7.5 bar behöver inte betyda att kolvarna är slut, dessa brukar visa rätt låg komp, sen bör man jämföra med en känd frisk maskin för mätare kan visa lite olika...
 

emret93

Medlem
30 aug 2017
19
1
3
7.5 bar behöver inte betyda att kolvarna är slut, dessa brukar visa rätt låg komp, sen bör man jämföra med en känd frisk maskin för mätare kan visa lite olika...
Tack för info om TPS! :)

Borde alltså kunna fortsätta köra bara jag har lite koll på att inte kompen sjunker lägre eller diffar mer mellan cylindrarna?
Hade varit skönt att bara kunna köra i vinter och vid eventuell renovering får göras i sommar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tack för info om TPS! :)

Borde alltså kunna fortsätta köra bara jag har lite koll på att inte kompen sjunker lägre eller diffar mer mellan cylindrarna?
Hade varit skönt att bara kunna köra i vinter och vid eventuell renovering får göras i sommar.
Kontrollera tps värdera, går den normalt sedan och att den går som den ska på toppen så behöver du nog inte vara orolig.