Elfel ? Arctic cat sx 600 -10

SebastianOhlsson

Prospect sledder
19 jan 2018
3
0
0
bollnäs
Hej!
i helgen så var vi ut åh körde.
Stanna ca 20 min sen starta upp åh han ca 500 meter sen blev det som att man slog av dödarn så bara dog skotern. Gick ett tag på tomgång med dör vid gaspådrag.

Någon som var en aning om vad det kan vara ?
Bytte tändspole idag och drog ut och provade.
Går jävligt dårligt smådog vid gas sen efter 10min heldog den igen. Ur mä stifft åh kika gnistan och den hade en skit liten gnista.

Nån som har någon bakgrund kring detta så är jag oerhört tacksam!
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Hej!
i helgen så var vi ut åh körde.
Stanna ca 20 min sen starta upp åh han ca 500 meter sen blev det som att man slog av dödarn så bara dog skotern. Gick ett tag på tomgång med dör vid gaspådrag.

Någon som var en aning om vad det kan vara ?
Bytte tändspole idag och drog ut och provade.
Går jävligt dårligt smådog vid gas sen efter 10min heldog den igen. Ur mä stifft åh kika gnistan och den hade en skit liten gnista.

Nån som har någon bakgrund kring detta så är jag oerhört tacksam!
Tjenare!

Jag har precis exakt 100% samma fel på min -09:a! Man kan köra c:a 10-15 min, sen börjar eländet dö av. Låter typ örn örn öööörnmåååååååååp. Väntar man 5 minuter går den att dra igång och köra nån minut, sen dör han igen. Om man låter den kyla ner helt så har man samlat ihop till ännu en 15-minuterstur.

Har läst till mej att statorn möjligen kan vara dålig. Har du provat at mäta upp den? Min ligger på 177 ohm kall och 218 ohm varm. Vet inte om det ligger inom spannet, i manualen står det bara 185 ohm. Testat koppla ur pipsensorn också men det hjälpte inget i mitt fall.

Du får inga felkoder från ecu:n? Själv har jag inte ens listat ut hur man ska kunna se dom, hittar ingen lampa. Måste förmodligen koppla in mätare från en xc eller nåt gissar jag...
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Har varit med om att skotern inte orkade dra iväg när man skulle åka
Byte tändspole och gjorde ren förgasare mm
Till slut fanns bara en sak och prova byta och det var cdi boxen
Det finns bla en kondensator i cdi boxen som går ner sig med åren
Den stog bara och bla/bluddra när man skulle åka iväg
Inte säkert att det är så i dit fall men ett tips
 

SebastianOhlsson

Prospect sledder
19 jan 2018
3
0
0
bollnäs
Till de som haft samma problem. För mig var det triggerns stifft som var över kladdade av skit. Gjorde ren åh körde funnkade det igen. Bytte dock statorn samt triggern efteråt eftersom jag fick tag på billigt från en kille. Funnkar felfritt igen!
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Till de som haft samma problem. För mig var det triggerns stifft som var över kladdade av skit. Gjorde ren åh körde funnkade det igen. Bytte dock statorn samt triggern efteråt eftersom jag fick tag på billigt från en kille. Funnkar felfritt igen!
Är det svårt att komma åt kontakten utan att behöva riva halva motorn? Jag har beställt en ny tändspole, mätte upp den gamla och fick då ut 0.07 ohm vilket verkar helt fel så jag ska prova med en ny innan jag börjar plocka isär allt för mycket grejer tänkte jag.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är fullt normalt att primärlindningen på en tändspole för CDI är så lågohmig att man inte får något vettigt mätvärde alls med en vanlig multimeter, testsladdarna kan ha högre resistans än spolen!
Sekundären brukar dock ha mätbar resistans på några kohm eller tiotal kohm.
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Det är fullt normalt att primärlindningen på en tändspole för CDI är så lågohmig att man inte får något vettigt mätvärde alls med en vanlig multimeter, testsladdarna kan ha högre resistans än spolen!
Sekundären brukar dock ha mätbar resistans på några kohm eller tiotal kohm.
Jo du verkar ha rätt, jag provade att byta tändspolen men den går fortfarande som sk-t. Är det nån som har bra tips på hur jag kollar gnistan? Jag är ju helt själv så när den börjar strula är det lite svårt. Min hals är helt enkelt inte tillräckligt lång för att jag ska kunna dra i snöret och glutta på tändstiftet samtidigt. Jag tror dessutom det blir svårt att få den att gå på en cylinder när den bråkar. Kan man se kvalitén på gnistan med gnistprovare?