Motorlampa Rotax 800 HO

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
Tjena, har lite problem med min 2006 Ski-Doo Summit 800 HO Powertec.

Sökte runt lite på nätet och forumet, men hittade inget

Hursomhelst dehär är de problem jag har:
•Dör ofta när man lägger i backen, även om man gasar lite lätt (har vart så sen inköp)
•Brutalt svårstartad (ca 100-200 drag) när den är varm och låtit den stå nån minut, startar lätt när den är kall eller när man precis stängt av den (blev så under senaste körningen)
•Motorlampan blinkar och piper, går lite lurvigt, man gasar men den orkar inte riktigt, den låter även lite konstigt (uppstod efter senaste körningen då den stått nån timme och sedan skulle upp med den på släp för att åka hem)

Bör tilläggas att motorlampan blinkat tidigare någon gång i vintras men sedan försvunnit efter en liten stund, gick dock som vanligt då.

Hann inte ringa åf idag och fråga om vad som kan va fel. Och då jag skulle vilja få den fixad till helgen frågar jag om lite tips här. Ska prova ringa åf imorrn och fråga om jag inte löst det tills dess

All hjälp uppskattas :)

Simon
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Låter som det är dags för ett kompprov på den där i mina öron. Alternativt mäta upp statorlidningem med varmluftspickan i högsta hugg. Och dra en burk startgas bakom variatorn mot den packboxen.
Att backen inte hoppar i brukar vara en första varning att kolvringar börjar bli slitna på dessa. Att den är svårstartad varm kan också bero på slitna kolvringar. Eller en läckande packbox eller statorlidningem/tändspole. Och då kan motorlampan mycket väl vara knacksensorn som värnar då det inte blir en fullständig förbränning. Enklast å veta är och koppla upp sig mot en dator
 

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
Okej, tack! :)
Kolvarna har ju snart gått 800 mil så börjar väl var dags för byte. Jag trodde bara inte att det kunde va ringarna då den startar lätt om den bara stått av i några sekunder, men inte längre än så när den är varm.
Ska prova med startgas imorrn (har dock ingen kompprovare), ska även prova ringa till åf och höra om dom har nån aning.

Jag återkommer imorgonkväll vad jag kommit fram till.

Hur mäter jag upp statorn förresten? Och vad används varmluftpistolen till?
 
Last edited:

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
Ringde till åf nyss och dom trodde det var att den flödade och surade ner sig. Sen dedär med att motorlampan blinkade trodde dom att det var nån givare som frusit eller gett upp, inget allvarligt problem. Den står i varmgarage nu så får väl se om motorlampan fortfarande blinkar. Som sagt så återkommer jag ikväll :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Varmluftspicka har man för att värma statorn samtidigt som man ohm mäter den. Detta för att hitta den värmegrad som ger lindnings glapp och därmed helt off ohmvärde.
Ang att den surar som firman gissade på är långsökt för den borde starta på en cylinder åtminstonde. Jag menar att den kan ju inte flöda över på bägge förgasarna samtidigt.
Kolla helt enkelt om en tändstiftet är blötare än de andra.
Jag tror mer på statorn.
Har du kollat om du har gnista när den är som mest svårstartad?