CFI 2 800 går inte på fullgas!

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Uppdatering... Han går klart bättre men det har hänt igen vid ett par tillfällen. Känns som att det blivit bättre men inte helt bra. Har därför beställt hela anordningen i tanken begagnad, denna har "bara" gått 360mil. Får se om det blir någon bättring, annars har jag helt slut på idéer.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Nu har jag haft i ny pumpanordning, men inte testat än. Så resultat kommer. Dock såg jag något lite konstigt på en av pickuperna som satt i tanken. Ena benet är ordentligt nedskavd. Kan det vara så att ventilen inte riktigt har stängt när när bensinen rusar till bakre delen av tanken? Om benet är nedskavd och filtret ligger och trycker mot botten på tanken kan inte ventilen stänga ordentligt. Det skulle ju även förklara varför ringarna skurit i cylindern (brist på soppa vid vissa tillfällen med stigande förbrännings temp som följd). Vad tror ni?

 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Skotern går precis lika fortfarande. Har märkt att det även händer vid tung körning med väldigt varierande gas. Alltså inte enbart efter ett tags fullgas.

Ligger jag på sjön i 8300rmp så ser man tillslut hur varven sakta kryper ner mot 7800 för att sedan tappa orken helt. Som sagt händer inte alltid och även vid varierande gas.
 

apskalle

Medlem
25 jun 2009
7
0
1
luleå
Hittade du felet tillslut?

Jag har en -12a som börjar likadant kring 6500-7000 rpm upplyft utan last. Kom från ingenstans nu när det var varmt ute, om det nu har nått samband. endast gått 230 mil, bara hunnit rengöra avgasventiler, kolla komp, stift, tändstiftshattar. Känns osäkert vad jag bör prova härnäst. Tänkte du som verkar ha provat mycket har nåt tips. Mvh.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Jag har ju inte gjort det...

Men jag misstänker dålig kompression pga de märken (typ ringskärningar) som skett. Jag gjorde ett försök mitt i förra säsongen att återgälda märkena i cylindern. Tog då lite vårslippapper och slipduk och tog bort det värsta. Upplevde då att det blev bättre faktiskt. Men inte helt bra. Nu till denna säsong gjorde jag att seriösare försök att rädda cylindern, slipade bort märkena helt, en lätt honing och nya kolvar/ringar. Synd det för märker kom tillbaka direkt, misstänker för grov honing...

Hur långt har din gått på nuvarande kolvar och vad har du för kolvar?
Är de så att ditt problem alltid kommer vid 6500-7000rpm oavsett last misstänker jag ventilerna! Om du tar bort kåpor, ber en kompis varva ur han så ska du kunna se att ventilerna öppnar. Du ska då se axeln titta upp i hålet i det svarta locket på avgasventilerna.

För två säsonger sedan gick min maskin klockrent, sedan byttes cylindern pga en spricka, samma kolvar bara nya ringar. Plötsligt detta problem och även märken i cylindern. Drygt fel detta...
 
Last edited:

apskalle

Medlem
25 jun 2009
7
0
1
luleå
Köpte den i år bara kört cirka 30 mil, helt original såvitt jag vet.

När jag rengjorde avgasventilerna så såg jag att i en av dom hade fjädern suttit fel/snett så att fjädern blivit böjd & legat & skavt lite i sätet i locket vilket gjorde att den gick lite trögt & liksom klickade till cirka halvvägs in.

Jag riktade till fjädern & den gick då att få lika bra som den andra.

Provkörde efter detta men ingen skillnad.

Har nu också mätt upp tps givaren, låg på 0.710v , justerade ner den till 0,7 men tror knappast det kommer bli nån skillnad, tpsen verkade också gå mjukt & fint hela vägen till full gas så verkar inte vara nått uppenbart fel på den.

Har läst en del om fukt i kontakter/kablar så håller på att torka ur han rejält, ska provköra ikv & se om tps/ urtorkning gjort någon skillnad.

Får ta & kika i hålet på avgasporten om jag kan se den kika fram.

Har du kollat på bränsletrycket nåt? Tänkte försöka mig på det härnäst.
 

apskalle

Medlem
25 jun 2009
7
0
1
luleå
Har nu provkört efter urtorkning & justering TPS, ingen skillnad.

Den går verkligen inte bra, filmade hur den beter sig :

Såg att det sitter en schraderventil vid bränslepumpen, månne om man kan ansluta sig där & mäta bränsletrycket ?

Kikade i hålet på locket av avgasventilerna, tyckte mig se att dom jobbar sig utåt när man gasar på iallafall, dock osäker på exakt hur dom bör bete sig.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Kan slänga in en uppdatering här då mitt problem verkar löst..
Dra mig baklänges med det var stiften... Körde då på BR9ES, bytte till BPR9ES, nu går han som ett skållat troll, bokstavligen. Blev som ett annat klipp och svar i maskin och drar tyngre på full mutter.

Slutsats:
BR9ES; bra då dom är svårare att släcka... Men min RK-tek topp var inte nöjd med dom stiften. Oklart om samma skulle uppkomma på original topp då dom förbränningsrummen egentligen ser helt annorlunda ut..

BPR9ES; då elektroden sitter längre ned (vilket P i BPR betyder) så ger detta en snabbare flamfront och därmed snabbare förbränning. Detta skulle även kunna förklara varför just problemet bara yttrade sig vid 8000rpm+ och fullgas.

Kanske hjälper någon.