Panther 550 läckage

Fredfs_00

Prospect sledder
14 feb 2018
2
0
0
Hej

Tänkte jag skulle fixa till gammelskotern nu till sportlovet men när jag startar den så läcker den soppa i överflöds slangen (eller vad den nu heter) på sidan av förgasaren. Ngn som vet vad det kan vara för fel?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Troligen att flottörventilen av någon anledning inte stänger. Kan ha fastnat skräp i den, något hindrar flottören från att röra sig fritt, eller flottören kan ha blivit för tung (lödda plåtflottörer kan få sprickor och fyllas med bränsle, en del plast- eller korkflottörer kan få för sig att suga åt sig bränsle och svälla när de blir mycket gamla).

En sak som kan förekomma på gamla bilar med mekaniskt driven bränslepump, men som jag aldrig har hört talas om i skotersammanhang, är att bränslepumpen av någon anledning ger för högt tryck, som flottörventilen inte klarar att hålla emot trots att den är i ordning.
Teoretiskt sett skulle detta kunna hända om någon har plockat isär pumpen och t ex dragit ut returfjädern för membranet eller satt dit en fjäder av fel sort.
 

Fredfs_00

Prospect sledder
14 feb 2018
2
0
0
Tack för tipsen ska kolla lite på det imorrn när det är lite bättre ljus ute. Den har ju stått still hela sommaren så absolut kan flottören ha fastnat.