VIlken snöscooter är det här (1968)?

bem1

Rookie sledder
30 jan 2011
11
0
0
Hej,

Nån som kan lista ut vad snöscootern på bilden heter? Fabrikat och modell.
Vore kul att veta.
Den har två band, ett på höger resp. vänster sida.
Bilden är tagen januari 1968 och kanske det är årsmodell 1967? (vet ej hur de räknade årsmodell på den tiden)

Bild: se bilagan (högerklicka på bilagan och välj "öppna i nytt fönster" för att se hela bilden)

Tack för ev. svar!
Med vänlig hälsning
Bo

Snöscooter_januari_1968.jpg
 
Last edited:

bem1

Rookie sledder
30 jan 2011
11
0
0
Hej,
Suveränt att ni kunde identifiera scootern.
Antar att dubbelbandare inte används längre. Vad kan för- och nackdelarna ha varit med dubbelbandare?

Kan det finnas nån broschyr på nätet tro på en Sno-Tric SC2 1967 eller 1968:a?
Hitta lite bilder på Sno-Tric SC2 när jag googla och tydligen hade den bara en enda mittenskida fram. Kanske inte blev så jättebra styrförmåga och jag undrar om den inte lätt skar ner djupt i lössnö med bara en enda skida i nosen?
Kan det finnas nån här som åkt på en dylik snöscooter?

/Bo
 

bem1

Rookie sledder
30 jan 2011
11
0
0
Hitta instruktionsbok till Sno-Tric SC2:
https://heby.se/dokumentarkiv/documents/2015/05/aktiv-sc-2-instruktionsbok.pdf

Fanns även nån video på Youtube på Sno-Tric SC2. Högjljudd... Väldigt kort scooter, totallängd 252 cm enl. instruktionsboken. Band: 2 x 38 cm bredd med längd 127 cm mot marken.

Svensktillverkad scooter, tillverkad av AB Westeråsmaskiner i Morgongåva, Heby kommun, Uppsala län, när tillverkningen fanns där.
1-cylindrig Sachs 2-taktsmotor på 277 cc med 18 hk, som föraren nästan hade i knäet när han körde verkar det som. Scootern hade back, kanske var lite ovanligt på den här tiden (1968)?

Rätt snygg scooter ändå, verkar som fabriksfärgen var svart chassi med ljusblå motorhuv eller helgul (den i tidningsartikeln i första inlägget verkar ljus så då borde den väl varit gul - eller var chassit gult och motorhuven ljusblå?

Det står i tidningsartikeln jag posta i första inlägget att den kosta 6000 kr att köpa 1968, det var nog ganska mycket pengar på den tiden.

Var det en bra skoter för sin tid?


/Bo
 
Last edited:

bem1

Rookie sledder
30 jan 2011
11
0
0
Kollade på Blocket om det idag säljs gamla Sno-tric (senare Aktiv) snöskotrar och det fanns allt några till salu, den äldsta från 1965 f.n. Sega skotrar, som jag antar vårdas av somliga som nostalgi/retro scootrar så framtida generationer kan få se dessa.
Sno-Tric SC 2 dubbelbandare var väl en ren arbetsskoter kan jag tänka mig. Verkar inte så jättesmidig scooter ute i terrängen att knixa sig fram med. Men å andra sidan den var kort så svängradien kanske var hyfsad ändå? Just den scooter, som identifierades av Er som Sno-Tric SC 2, som jag postade tidningsartikeln om i första inlägget användes för att dra upp skidspår med. De nämner i tidningsartikeln att man tolkade ett gäng skidåkare bakom skotern så det verkar som det var så man drog upp själva skidspåren förr. När "spårkälke" som man drog omedelbart bakom sccotern som skapade ett skidspår började användas har jag ingen aning om. Nån som vet?

/Bo