Polaris Switchback Assault -13 går dåligt

Lappmaister

Rookie sledder
16 feb 2018
20
0
1
Umeå
Märkte idag när ja va ute och körde att den skjuter flammor och när jag drar på så är det som att den knackar till och stryper motorn släpper jag gasen igen går den bra och annars gör den likadant då jag drar på. Går även på en cylinder ibland då jag startar den och går till sig när den blir varm? kikat under huven och ser även att den trycker ut olja från stift hålet. Tacksam för hjälp
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Låter som en av spridarna smygläcker så den surar. De lär vara på samma sida som du ser oljesölet som läcker ut ur tändstiftshålet. Du kan kolla vilken cylinder som surar genom att starta den från kall motor och om den då går dåligt på ena cylindern så blir grenröret för den cylindern kallare än granncylindern. Man bränner inte ihjäl sig om man duttar till snabbt med fingrarna när den nyss startat. Om den går på en cylinder även efter några min gång så den är stkehet kan du testa värmen med blomspruta eller redig snorloska på grenrören de är säkrare för tassarna.
Ang oljesölet ut runt tändstift så dra åt de mer eller byt stift så du får en ny packning för de ska såklart inte läcka där.
 

Lappmaister

Rookie sledder
16 feb 2018
20
0
1
Umeå
Måste tillägga att när den går på tomgång så hör man tydligt hur den vill hoppa igång på den andra cylindern, även märkt att den varvar över max varv vilket ja tror är på 8300? Hursom är ja rätt säker på att jag sett den på 8700
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Övervarvet är inte motorns fel de är någon av variatorerna som tjärvar i någon bussning.

Jag tror fortfarande på en spridare som är knäpp.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
229
42
28
Kontrollera kompression
Kontrollera insugsgummi
Kontrollera reedventiler