Bygger tryck i oljeburken

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Har tagit bort oljepumpen på summiten och satt dit en täckbricka istället och den lilla oljeburken från en 440 som jag har olja i och som går ner till vattenpumpen (plastdrevet).

Problemet är att när jag kört en stund så trycker den upp olja i den lilla burken.

Min första tanke va att nån av de inre packboxarna har gått väck så det byggs tryck inne i "oljerummet", men borde det inte vara tvärt om att den förbrukar olja så det läckere IN i vevhuset ist, för det byggs väl ett vakum i vevhuset??.

eller kan det bara vara så enkelt att jag fyllt på för lite olja när jag satt på brickan så det är luft som försöker hitta upp i behållaren och således trycker upp oljan i burken?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är lika mycket övertryck som undertryck i vevhuset när kolven går ner blir de övertryck och när den går upp undertryck. Den har förmodligen lite otäta vevhustätningar in till oljerummet från någon av vevhusen men de är inte så allvarligt. De är nästan en fördel för då får vattenpumpsdrevet oljeblandad bensin som smörjer drevet. På Ac Thundercat och zrt 800 är det medvetet läckage från vevhus in till detta oljerum och balansaxel de finns inte en packbox mellan vevhus och oljerum de är bara en typ kolvring runt vevaxeln mot blocket som tätar halvdant för att de ska sippra in oljeblandad bensin till pumpdrev och även till drevet som driver balansaxeln. Bränslet hittar hela vägen ut till balansaxeln också och smörjer alla 4 lager där ute.