Packning avgasportar 800r etec

Freeridetobbe

Rookie sledder
17 feb 2018
5
0
0
Hej! Har en skidoo freeride 2012 800r etec som gått strax över 300 mil, märkt att de börjat läcka olja någonstans vid rave portarna (tror jag) som jag tror så är det packningarna mot blocket som är slut? Är det bara och byta, måste ju ur med avgasportarna då, läst nå trams om att dem måste kalibreras osv om man tar ur dem, stämmer det? Ska det sättas tillbaks med momentdragning sedan? Allt hände i samband med att jag slutade med xps olja och började med q8 sprint,
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
kolla bultarna till raveportarna (de som skruvas in i blocket), har en vän som hade samma problem (samma skoter och årsmodell) i torsdags som jag såg att denna bulten hade gängat ur sig och spydde svart olja ur sig, skruvade åt och allt blev tätt
 

Freeridetobbe

Rookie sledder
17 feb 2018
5
0
0
Japp, den skruven du nämner satt lös så jag skruvade åt den, men det läcker endå, därav tror jag packningen mot blocket har gått
 

Freeridetobbe

Rookie sledder
17 feb 2018
5
0
0
kolla bultarna till raveportarna (de som skruvas in i blocket), har en vän som hade samma problem (samma skoter och årsmodell) i torsdags som jag såg att denna bulten hade gängat ur sig och spydde svart olja ur sig, skruvade åt och allt blev tätt
Såg du mitt svar? Ny på forumet och vet inte riktigt hur detta funkar ännu:heh:
 

Freeridetobbe

Rookie sledder
17 feb 2018
5
0
0
Det är inga problem att byta själv? Beställt den nu, tänkte så du inte blir nå problem när man tar ur avgasportar osv
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Rave-portarna måste kalibreras efter man tagit isär dem. De ska även provtryckas så att de är täta. Jag har själv råkat ut för samma sak på min 2013 summit och för att kalibrera måste du ha tillgång till BUDS, dvs brps diagnossystem. Om det är läckage i dem kan membranen behöva limmas om och då ska man ha något speciallim och nåt speciellt fett. Bara dessa två saker var dyrare än att låta oktan fixa det för de tog 1000 spänn för att sättat ihop hela rave-systemet, provtrycka och kalibrera. Det var det värt.