Bromsen ligger på

EatenMoth72

Medlem
25 mar 2014
35
0
6
Umeå
Jag har ett lite mindre stort problem. Jag har haft ”remtjut” i två år nu. Insåg förra helgen att det är nog bromsen som ligger på. Hur löser jag detta? Är det ett vanligt problem? Jag vet faktiskt inte alls vad jag ska göra.

Ski doo formula III 1996
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Visst är det hydraulisk broms på den? I så fall, felsök på samma sätt som om det hade rört sig om en anliggande broms på en bil:
-Har något av beläggen kärvat fast i bromsoket?
-Om bromsoket är "flytande", har det fastnat på glidpinnarna/skenorna, eller går det någotsånär lätt?
-Rör sig kolven/kolvarna lätt i bromsoket?
-Någon igensvälld bromsslang?
-Går bromshandtaget och huvudcylindern säkert tillbaka till ändläge varje gång man har släppt den, så att utjämningshålet mellan huvudcylindern och bromsvätskebehållaren öppnas?

När det gäller fel i bromsoket som orsakar anliggande broms, så kan man ofta dra slutsatser om var felet är genom att kolla om det ena bromsbelägget är mycket mer slitet än det andra.

Man kan ju misstänka att det aldrig har bytts bromsvätska i systemet, och det är ju i så fall mer än hög tid att göra det efter 20 år. Inte alls omöjligt att det finns en massa slam längst ner i bromsoket som får kolven att kärva, eller att bromsvätskan har tagit upp vatten som har orsakat rostskador i bromsok och/eller huvudcylinder.

Om kolven i bromsoket är av kompositmaterial (något bakelitliknande) så kan den dra åt sig fukt med tiden så att den sväller. I så fall kan man få ordning på den genom att först rengöra den noga och sedan lägga in den i ugnen. Låt den först ligga där vid 80-90 grader i ett par timmar, höj sedan temperaturen till lite drygt 100 grader och låt den ligga 8 timmar till (t ex över natten).
Svällda kolvar brukar alltid svälla mest i änden ut mot bromsbelägget, om man mäter diametern noga med mikrometer eller digitalskjutmått kan man ofta se att den är några hundradelar större där än i andra änden. Efter ugnstorkning och avsvalning bör den vara perfekt cylindrisk.
Man bör kolla att kolven inte har minsta tendens att kärva i bromsoket om man provmonterar den utan tätningar.