Yamaha Viper M-tx 153" SE - 15 Behålla eller byta?

Robban9007

Medlem
12 jan 2017
15
1
1
Skellefteå
Hej!

Köpte mig en Yamaha Viper M-TX 153" SE -15 för ca 2 veckor sedan.

Är min första "Riktiga" skoter, gick från en Lynx Enduro 600 SDI -05.
Tanken då jag bytte maskin var att jag ville ha något som gick bra att klättra lite lagom med och som gärna reser upp när man gasar på och lite sådant kul.

Nu har jag kört Yamahan nästan varje dag dessa 2 veckor i olika terräng, och jag vet inte riktigt om jag vill ha kvar den eller byta till en annan maskin.

Känns trist då jag var så enormt taggad på den.

Men hursomhelst så upplever jag den som tung om man inte är väldigt bestämd med vart man vill, den är även riktigt tung gasad upplever jag.
Och sen effekten var jag inte mycket imponerad av heller. Det är väldigt svårt att få den att resa sig och om den gör det vill den ner direkt.
Och originalskidorna känns nästan farliga på nått sätt då dom skär ner i snön i tid och otid. Upplever det svårt att hålla denn rakt efter leden också.

Körde med 2 polare i ganska tät skog i uppförslutning och det var nog det värsta jag gjort. Körde nog fast kanske 5-6ggr på 400-500 meter.

Mina polare har en Summit 850 -162" och en M8000 -154" båda har mindre kammar än min (Jag har 66mm). Dom har inte kört speciellt mycket mer skoter än mig men det var inga problem för dom att köra där.

Jag var medveten om att den var tyngre och att det är lite speciellt att köra 4takt. (Har åkt över styret 2ggr). Men å andra sidan är jag inte proffs heller.

Det jag gillar med den dock är att även om effekten inte är imponerande så finns styrkan där hela tiden. Och efter kraftlinjen är den rätt kul ändå, och får man bara kontroll på balansen så går den rätt bra att lägga omkull.
Och sist så tycker jag även körställningen är riktigt skön på den.

Hursomhelt så skulle jag vilja ha råd av ni som har erfarenhet av dessa maskiner. Kommer jag vänja mig vid den efter mer körning? Upplevde ni den tung och lite tråkig i början? Borde jag ge den mer tid?

Finns det något man kan förbättra på den? Hur mycket lufttryck har ni i dämpare fram och i boggien?

Ge den annan attackvinkel? Byta balatarem? Andra skidor?

Tar tacksamt emot alla tips och råd ang det jag skrev.
Som sagt, är inte proffs och har inte mycket att jämföra med heller.
Om ni tycker jag borde byta maskin ge gärna tips på någon maskin ni gillar i samma prisklass.

Ber om ursäkt för långt inlägg!

Mvh
Robban
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det kan vara en otrolig skillnad i körbarhet och framkomlighet mellan maskiner som på pappret ser likvärdiga ut.
Du har precis upptäckt det själv genom att se dina polare åka på ställen där du har svårt att ta dig fram.

Det är svårt att få precis alla önskemål i en enda skoter, det blir alltid nån typ av kompromiss.

Vill du hänga på polarna i skogen så är det nog skoterbyte som gäller.
Det blir kostsamt och bygga om den du har nu, och den blir troligen ändå inte lika bra som polarnas originalmaskiner med tanke på framkomlighet och körbarhet.
 

Robban9007

Medlem
12 jan 2017
15
1
1
Skellefteå
Tack för svaren! Ska ge den någon vecka till, annars får jag överväga ett byte.

Ibland ska man lyssna på kompisar och inte vara tvärsöver! :bigsmile:
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Det finns en anledning till varför inte Yamaha någongång har dominerat marknaden.... i varje fall inte inom backcountry... jag köpt en Nytro -14 flång ny . Körde 60 mil sen böt jag mot en Brp..

Visst Yamaha är fin och puttra på leden/myrsurfa. Men inte mycket mer än så.. känner inte av en enda same som kör Yamaha. Man kan ju undra varför.?