Polaris Titan

T_E

Aktiv medlem
3 apr 2013
55
0
6
Har fått lite mållåsning på Titan och skulle önska en mer familjär maskin. Skulle vara intressant att höra hur ni upplever den? Såg i en annan tråd att den drar 3l/milen vid normal ledkörning, tycker det låter mycket.

Någon som haft maskinella problem?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Då det sitter samma motor som i Axys 800 så vill den ha soppa.
Polaris är bra på mycket, även att göra slut på bränsle.

Kör bland annat en Pro RMK 800, samma motor som i Titan.
Har aldrig fått den att ta under 2.5 l/mil.
Förbrukning uppmätt vid familjeåkning bredvid pulkaekipage.
Commandern som drar pulkan gör av med ca 1.5 L/mil.
Drog tidigare pulkan med Summit 800 Etec, den nöjde sig med 1.6 L/mil.

Titan ser ut att vara en riktigt fin maskin, men förbrukningen kommer vara ett smolk i bägaren.
 

T_E

Aktiv medlem
3 apr 2013
55
0
6
Tur det är 52 liters tank då =) Helt klart en spännande maskin och jag måste nog provköra en.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag har provkört en titan, och för att vara bredbandare är den otroligt smidig å lättkörd. Men går ju ej mäta sig som någon djupsnö smiskare.
Variatoruppsättningen i den är ju rätt tråkig om man kommer från en RMK med 5k i inslag t.ex...

A.holm nog går de köra dom snålt också. Allt beror ju på hur mycket adhd man har på ljudreglaget. Men det är ju ingen etec så det får man ju ha med i beräkningarna.
Körde min -16's 163a på ~1.4l/milen med sambon å packning (ej pulka) från kvikkjokk -> sulitelma å retur. Jag hade t.om en 10L dunk på tunneln som reserv. Trodde inte de skulle gå köra så snålt men tji fick jag :)

Här är vi 2st som pudersurfar i ett dike med en titanXC. Mjukt å stabilt å inga konstigheter.
Vi var på rescue mission då min turbomaskin gick tom för soppa under dagen ;)
https://www.instagram.com/p/Bevr2pAgqpC/?taken-by=davajn
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
A.holm nog går de köra dom snålt också. Allt beror ju på hur mycket adhd man har på ljudreglaget. Men det är ju ingen etec så det får man ju ha med i beräkningarna.
Brukar som sagt hamna på 2.5 L/mil vid snålåkning.
Denna förbrukning mätte jag efter åkning bakom pulkaekipage i 25-30 km/h över fjället.
Lugnt och fint, inga spasmer i gastummen.

Möjligt att man får ner dom en del om man håller lite högre fart, milen rullar på lite mer...
Men vid långsam körning är dom hemsk på soppa...

Sista exemplet.
Helgen för 1,5 vecka sen.
Åkte familjesväng ca 3-3,5 mil på lördagen.
Liknande sväng på söndagen.
Sambon körde Ayxs.
Jag körde Commander + pulka.
Sambon är riktig nybörjare, smyger bakom mest, gasar lite smått på nån myr ibland.

Tankade Axysen på söndag kväll.
Gick åt en hel 20L dunk, blev inte helt fullt, på säg 8 mil (räknar högt på milen)

Commandern åkte samma sträcka, med pulka samt:
+ 15km skogsmys/rekognosering lördag em.
+ 10km ledsladdning lördag kväll
+ 25 km ledsladdning söndag kväll
+ 10km åkning tisdag förm.
Har inte tankat upp den efter det, men gissningsvis får jag i 20L i den.

Nog om soppaförbrukning för min del...
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Kanske inte är rätt hobby att sysselsätta sig med om man är orolig för bränsleförbrukningen, 3L per mil är inte bra men inte heller dåligt (enligt mina "ögon"). Kommer man ner till 2.5L/mil så är det klart godkänt för en skoter. Under 2L/milen måste man nog se till att BRP har byggt motorn.
 

Make my day

Medlem
13 jan 2013
24
0
1
S
Brände ensam med Titanen rak över kalfjällen i februari, ca 7 mil, mellan 0,5 till 1 meter nysnö beroende på drivbildning, -25 på termometern. Satan vad skotern fick jobba men jösses vad den levererade! Soppatörst är det minsta man i över huvud taget tänker på, snarare överlevnad. Rekommenderas.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Idag blev det lugn körning med pulka bakom efter hårda leder då ville min Titan Adventure ha 3L/Mil , busade runt lite med den för nån helg sen och då ville den ha drygt 4.5L/mil.
Nu ska den säljas.....
 
Reactions: trixa