Hjälp med felsökning.

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Någon som kan ge ett tips på hur jag ska fortsätta felsöka min skoter?


Symptomen är att den "tvär" dör ibland...
Har nu monterat ny magnapull samt startmotor och nytt batteri så det ska bli lättare att dra runt motorn än vad det var med ett spännband på variatorn.


Ibland startar den utan bekymmer. Men den dör sedan efter en liten stund.
Så nu har jag kollat gnistan. Det är bra gnista på båda stiften.


Funderade på om det var soppa pumpen som gett upp. Då man trycker in ventilen på nippeln på bränsleslangen så spottar den lite lite soppa. Gör jag samma sak då jag drar runt motorn med startmotorn så "Sprutar" det ut soppa.
Så jag misstänker att det inte är fel på pumpen iaf.


Men det vill fortfarande inte starta. Man hör bara att den tänder till lite snabbt.
Men det som jag upptäckte idag (Nu då man har startmotor etc. etc.) är att det går att starta den om jag gasar samtidigt.
MEN den går riktigt illa och ojämnt. Och släpper jag gasen så tvärdör den.


Så vad ska jag kolla upp för något härnäst? Som man kan kontrollera med blotta ögat typ.


PS: Jag skulle få den avläst med dator men det har inte tajmats så bra med det ännu. Men gissar på att det kan ge en en spark i rätt riktning.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Vad är det för modell? År? Osv.

En sak du enkelt kan kontrollera själv är ju om du har kompression på båda cylindrarna. Plugga ut båda stiften och håll för tummen. Du känner ju om någon cylinder har rejält mycket högre tryck än den andra. Om inte annat så borde väl någon du känner kanske ha en kompprovare.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Dragon 800 2009.

Jag har komp provare. Men tyckte inte det var vidkommande då den går normalt ibland och ibland verkar den ha helt fel bränsle/luft blandning..

Men ska komp testa den imorgon så får man se skicket på liket iaf.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
230
42
28
Har du kontrollerat reedventilerna?


Kan ju vara så att några blad har gått sönder.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Nej jag har inte hunnit kollat särskilt mycket alls, då jag hade tänkt att jag skulle få den avläst först :-(

Rengjorde dock avgasportarna... Ena fjädern var helt sönderrostad. Alldeles mjuk. Så lär väl bli ruinerad bara på att få köpa nya original fjädrar till den :) Eller finns de att köpa någon annanstans? Har tyvärr inte hittat några :-(
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Nu har jag kontrollerat reedarna och komp provat.

Reedarna var skitiga med såg hela ut. 1 av de 32 bladen var inte helt helt tät. Kunde typ få emellan ett bladmått i fin kaliber.
Så jag antar att dom åtminstone är godkända.

Och komp provet har jag inte en aning om det är bra eller dåligt. Komp testaren är inte använd på säkert 30 år. Men på ena sidan visade den 3 kg och på den andra sidan visade den 3.5 kg.

Så om ringarna är helt slut eller om ens provaren fungerar vete fan. Ska se om jag kan få tag på en annan att testa kompet med.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
230
42
28
Med den kompen så är de till att riva, men som du skrev så är de ju bra att testa med en annan innan.
Den bör ligga på 8 -8,5