Yamaha 2019

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Inte nödvändigtvis en negativ sak för handlarna, de får chansen att mer i lugn och ro sälja ut kvarvarande lager. Sedan på sikt är det såklart en annan sak, där beror det mer på vad Yamaha har för långsiktig plan med det hela. Har börjat svänga lite i den frågan för egen del. Kan ju vara som någon klok jänkare skrev, att Yamaha vill sälja bort det som finns på lager nu och är framtaget med AC.
Att ett delsyfte med det skulle vara att släppa eget igen.

Men också det faktum att marknaden svämmar över av maskiner idag, visst det är varierande kvalite men det svämmar ändå över, det kommer en naturlig nedgång i försäljningen av maskiner oavsett märke förr eller senare. Yamaha har suttit med nedgång ett tag och har valt strategin att vara på offensiven i år för att möta problemet. Att utveckla en ny släde i nuläget är troligen inte lönsamt, oavsett 2t eller 4t. Vinsten måste vara väldigt marginell om man vill utveckla det seriöst och inte använda konsumenten som ende testpilot på första bästa plattform.
Tror det kan vara så att Yamaha helt enkelt hämtar andan och ser över framtiden. Handlar ju i slutändan om vem som är uthållig ända fram till mållinjen, och risken om man ska plöja pengar konstant för att möta en marknad med liten lönsamhet att man bränner ut sig i förtid.

Eller så lägger de helt enkelt ned, kan vara så med. Spekuleras även i om Textron kommer låta AC försvinna på 3-4år.
Skulle ju vara förödande om bara brp och polaris fanns kvar, inget emot märkena, men konkurrens gynnar kunden.

Nåväl, tycker det är både vansinnigt, genialt och lite intressant det drag som Yamaha gjort i år.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Någonstans handlar det ju om vad Textron tycker om A-C samarbete med Yamaha.
Att A-C försvinner är mycket möjligt, men främst då så som det hände med ATV TROR jag. Alltså att A-C Snöskotrar får heta Textron helt enkelt.

Min tro på Yamaha är ju att dom i USA kämpar som djur med att visa så pass bra siffror att japanerna inte ledsnar och lägger ned skoter delen... Det måste vara en relativt liten del av deras koncern? Och marknaden är liten, tekniken dyr (mkt som är svårt att ha glädje av i andra fordon) och det har väl generellt inte gått uppåt med försäljningen?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Läste något om att Yamaha har avstått att vara med på ett stort jippo där alla märken visar upp sitt modellprogram och nyheter som de kör på andra sidan av pölen.
Dom va iaf med i West Yellowstone på SnowShoot 2019 nu i helgen och det är ett av de stora jippona "over there"
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Dom va iaf med i West Yellowstone på SnowShoot 2019 nu i helgen och det är ett av de stora jippona "over there"
Mjo, men det var inte det. Minns inte vad det hette, men enligt dem som bor där var det rätt stort iaf. Tolkade det som att det var något i stil med en mässa där de bara visar upp modellerna, utan testkörningar.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Någonstans handlar det ju om vad Textron tycker om A-C samarbete med Yamaha.
Att A-C försvinner är mycket möjligt, men främst då så som det hände med ATV TROR jag. Alltså att A-C Snöskotrar får heta Textron helt enkelt.

Min tro på Yamaha är ju att dom i USA kämpar som djur med att visa så pass bra siffror att japanerna inte ledsnar och lägger ned skoter delen... Det måste vara en relativt liten del av deras koncern? Och marknaden är liten, tekniken dyr (mkt som är svårt att ha glädje av i andra fordon) och det har väl generellt inte gått uppåt med försäljningen?
Ja inte går det ju bra för japanerna, de spelade på fel häst helt enkelt när de gick över helt till 4t. Det blev inte vad kunderna efterlyste i långa loppet. Finns som.jag skrivit tidigare självklart en marknad, men den är nog mindre än de hoppats på. Och jag inbillar mig att 4t är både dyrare att utveckla och producera.

Vad gäller AC så är det nog möjligt att de helt enkelt bara byter namn till textron.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
4T borde inte vara dyrare att utveckla på så vis att det läggs miljarders miljarder på att utveckla 4T motorer i världen. Man är som inte ensam.
2T motorer är det ju typ bara snöskotervärlden och BRPs båtmotorer som bryr sig om.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Och delar av mc marknaden utvecklar också 2t.

Men även om bilindustrin har 4t motorer så spiller ju det inte över på skotersidan?
Tror iaf att det kan vara affärsmässigt rätt val att göra som de gör nu.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
4T borde inte vara dyrare att utveckla på så vis att det läggs miljarders miljarder på att utveckla 4T motorer i världen. Man är som inte ensam.
2T motorer är det ju typ bara snöskotervärlden och BRPs båtmotorer som bryr sig om.
Tuk-tuk är ju största marknaden för 2takt....

https://youtu.be/-FAvRrTeza0

Kul att få vara en del av den fantastiska motortekniken....
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Haha ja jo Tuk-tuk finns ju mkt av. Men hur mycket dom driver utvecklingen framåt med ny teknik går väl att disskutera?

Ski-doo tog ju dieselmotor teknik till sin 850 så nog tror jag en del saker som först kom i bilar används på 4T skotrar. =)
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Det är ju så att Yamaha har alltid gått sin egen väg och kommer så att göra fortsättningsvis, egentligen skulle dom kunna sluta sälja snöskotrar i Norden och Ryssland förutom VK 540 och inte tappa desto mer i intäkter för så liten är skotermarknaden här. Världens mest sålda skoter är VK 540 fast finns inte statistik på det här. Alltså i Ryssland, det är tusentals varje år.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Sidewindern har nog gått otroligt trögt att sälja i Sverige så nu satsar de ett sista desperat försök och lanserar den i Sweden Edition dvs Blå & Gul färg men de missar att gult är fult....
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Oavsett vad så gillar jag den färgsättningen, iaf på bild. Den sticker minst sagt ut :amuse:
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Sidewindern har nog gått otroligt trögt att sälja i Sverige så nu satsar de ett sista desperat försök och lanserar den i Sweden Edition dvs Blå & Gul färg men de missar att gult är fult....
Den är ju blå och gul i Nordamerika också...
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Någon som vet varför Thundercat har 200 hk och Sidewinder "bara" 180 hk?
Är det inte samma motorer i arctics och yamahas 4-taktare?