Köra EYA stift i Lynx RS 2012

lynxrs12

Medlem
19 nov 2015
27
0
1
Luleå
Tjenare! Har haft problem med att skotern släcker stift. Kör nu på BR9ECS 5 som är orginal. Nu till frågan: Kan jag köra med EYA stift?:confused::bigsmile:
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag hade samma problem med en Venture 600-98 och den skulle ha samma stift som din. Körde man någon sekund förlänge på choke eller inte varmkörde riktigt så blev de felande. Så jag gick över till BR9EYA och då funkade den kanonbra. ECS-stiften verkar vara superkänsliga för choke och varmkörning.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Vad jag vet, så passar det inte att ersätta br9ecs-5 med eya.
Ditt stift har en annan isolatorfot och 5 mm i gnistgap.

Tror att Venturen har Br9es som tändstift, och där uppfanns eya-stiftet när det ändrades något i soppan för många år sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Venturen skulle enligt manualen som följde med ha ECS (möjligtvis ECS + någon siffra vilket som du skriver indikerar ett specifikt elektrodavstånd). ECS stift höll inte alls (inte ES heller) men det gjorde EYA i 2 år. Det räckte för mig. Att stiften släcks kanske beror på något fel i bestyckning (sånt orkade jag inte kolla då) så det kanske kan vara idé att kolla upp först.

I den här tråden står det lite om stift och rotax. Kan vara värt att läsa. Någon nämner iridiumstift. Det kanske kan vara värt att kolla upp. Har för mig att de är dyra som stryk. http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=23018&page=4

Kan lägga till en händelse på ett annat fordon, en MC. Honda CB750 -81. Farsan hade en sån för några år sedan och efter första servicen började den släcka stift på löpande band. Efter en manssa funderande och kontakt med diverse folk så var det en herre som frågade om han hade "kort in" stiften....Varken jag eller farsan hade hört talas om det tidigare men han menade på att just dessa maskiner var känsliga på detta och att vid första uppstarten med nya stift så vart det viktigt att de fick uppnå rätt driftstemp genom att stå på tomgång (i det fallet närmare en kvart) innan man började köra. Vi testade och på den maskinen så verkade det stämma. Gjorde man så med nya stift så höll de...annars släcktes de efter en uppstart.

Enda fordonet jag har varit med om detta på.
 

lynxrs12

Medlem
19 nov 2015
27
0
1
Luleå
Tjenare igen. Eftersom skotern alltid har gått bra med BR9ECS-5 så ligger ju inte felet där. Problemet med de brända stiften har uppkommit efter att jag pillat i förgasaren. Nu har jag skruvat upp luftskruven så att den är 3 varv ut. (Orginal inställning). Köpte nya stift idag (BR9ECS-5). Nu går skotern bättre och bör inte flöda över som den tidigare gjort..
 

lynxrs12

Medlem
19 nov 2015
27
0
1
Luleå
problemet kvarligger.... Skotern går bra men bränner stift.. någon som har en susning om vad problemet kan vara? tändspole?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
problemet kvarligger.... Skotern går bra men bränner stift.. någon som har en susning om vad problemet kan vara? tändspole?
När du säger brända stift menar du att de släcks och tappar gnistan eller att de smälter sönder?
Tändspole och stator har inte med detta att göra de är bränsleblandningen som är problemet.
Om den går fett och släcker stiften kan du slå ihop bygeln en aning , sätt gapet till 0,45mm så klarar stiften bet mer fet bestyckning. Jag kört alltid 0,45mm och då håller stiften 7 reser bättre.
 

lynxrs12

Medlem
19 nov 2015
27
0
1
Luleå
Stiften släcks och slutar fungera. Det är problemet..
Ska testa knacka ihop stiften till 45mm! Hoppas på bättre resultat.. Har förnuvande luftskruven 3 varv ut. Skotern går bra. Hur blir det om jag skruvar in skruven så att den bara är ett varv ut? Bör ju gå ännu fetare men läst att vissa bara kör med 0,5 varv ut....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kolla din bestyckning om den är nära original bestyckning. I länken visas 55 i lågfart och 290 högfartsmunstycke. Om maskinen är original kan du utgå från den bestyckningen om den är helt off nu.
Om den släcker stift går den surt och då bör max utgängad luftskruv hjälpa. Du kan kan prova gänga ut den så mycket att den riskerar vibrera lös så säkra den med gummiband eller ståltråd om du gängar ut den mer än 3varv.
Luftskruven påverkar bara tomgången och ca 0-8mm trottellyft. Om den fortfarande surar på tomg o låg fart trots 3-4varv utskruvad luftskruv sätt i mindre lågfartsmunstycke än vad som sitter där nu, gå ner 10%. Om den surar i mellanregister sänk trottelnålarna och om den går fett på full gas gå ner i högfartsmunstycke.


http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E&s1=f73f99ec-5ff7-4f4b-9b77-d7e0f558a350
 

lynxrs12

Medlem
19 nov 2015
27
0
1
Luleå
Tjenare igen.. Har haft in skotern och den är bestyckad med 290 högfart samt 55 lågfart precis som original.. Har nu betällt hem både 280 samt 270 huvudmunstycken! :) Motorn är förresten från -14 årsmodell och där såg jag nu att original på main jet är 280.. Något jag kanske skulle skrivit före..
 
Last edited:

lynxrs12

Medlem
19 nov 2015
27
0
1
Luleå
Nu har jag testat mig fram med nya högfartsmunstycken och skotern gapar som aldrig förr! Testade först med 280s munstycke och skotern gick bättre än med 290s men gick inte helt rent... Satte då i 270s munstycke och då blev det fart i maskinen! Den gapar som aldrig förr nu! :)