Råd om klädsel - när puderlivet blivit till familjeliv.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Behöver helt ny gear iom att jag numer mestadels sitter på en 49 Ranger med pulka bakom.

Vad har ni för moderna rekommendationer i klädbranschen?

Hjälm har jag hittat en fin Nolan N40.5 GT och skor har jag blivit tipsad om de nutida Klim Adrenaline GTX BOA (om än jag har dålig erfarenhet av den första modellen Adrenaline).

Reima/Scott i jacka och byxa är ju vad man tidigare hört är det bästa, men är det fortfarande så - och finns det kanske några utmanare till dom?

Handskar har jag egentligen gott om, men har sneglat på värmehandskar. Finns det några som duger till något? Givetvis måste det ju vara lite listiga grejor, så man inte bara blir blöt i dom. Eller är det en varm/bra handske med full handtagsvärme som gäller? Kanske handtagsskydd om man vill vara lite sportig?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
En overall är överlägsen jacka byxa-kombo. Betyyydligt enklare hålla behaglig temp över hela kroppen.

Jag har haft KLIM tvådelat tidigare och dom har varit bra men köpte overall till i år. Kommer definitivt inte gå tillbaks inom en överskådlig framtid.

Har tidigare haft diverse "knyt-kängor" men blev gammgubbe för ett par år sen och köpte ett par Viking "stövlar" av liknande fason som Powerskorna. Även här skulle jag aldrig fundera på att byta tillbaks. Håller mej både varmare och torrare om fötterna med dessa än med allt annat jag provat. Det verkar som att eftersom dom inte är helt täta runt benen så ventilerar det lite uppåt vilket gör att jag inte blir blöt inifrån lika fort. Vikingskorna har dessutom såpass höga skaft att det får vara rejält med vatten på isen innan det rinner över skaften.
Handskar har jag uteslutande Hestra, har tre olika par med olika mycket foder beroende på temperatur ute. Måste byta ut det äldsta nu, ytterhandsken är fortfarande hel men fodret är helt uppnött nu efter ca 5-6 år
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tror också att Klim Adrenaline GTX skorna blir lite i kallaste laget om man ska stå på en is en dag. Fördelen med dom tycker jag är att dom är rätt nätta i yttermått och man blir inte blöt i dom, kan varmt rekommendera dom för actionkörning, sulan håller väll hyfsat bra på dom (bäst hitills). Men det finns nog bättre för mer gubbaktiviteter, Viking verkar vara en bra sko. Tjejen har ett par sånna till korvgrillning mm.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det är faktiskt ett par jobb-Viking jag använder mig av nu! :D
Vid närmre eftertanke så finns det ju då ingen anledning att inte fortsätta nöta på dom, då!

Hestra, är det den klassiska Army Heli Ski då..?

Vad är det för overall du har? Finns det hederlig färgsättning på dom, eller måste man se ut som 14 år med "JEATHWEAR" i vitt från topp till tå?
Finns det modeller som är hyfsat fodrade?
Det är ju inte varje gång man måste bubba, men är vi tillbaks till att lägga allt i huvan - med overall? :bigsmile:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja alltså Klim

Jackan är fortfarande hel och vattentät men byxorna läcker tyvärr in vatten.

Mitt klim tvådelade ställ har jag haft i 7 säsonger..

Svårslaget!

Kommer köpa ett par nya Klimbyxor till nästa år.