Forest Fox 440 -04. Vägrar gnista kall

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Har snart gett upp.
Testar forumet.

Har en Forest Fox 440 från -04.

Den vägrar ge gnista på stiften när den är kall.
Får den stå inomhus någon timma ger den gnista på stoften och startar utan problem. Även om jag kört den varm, stänger av och låter den bli kall utomhus så vägrar den ge gnista.
Enda sättet att få igång den är att dra in den i garaget och låta den värma sig lite. Om jag kört oh stänger av den så startar den direkt både på elstart och snöret. Men då är den varm.

Har kollat alla tänkbara kablar men inte hittat något löst eller dåligt anslutit.

Så. Någon som har ett tips?
Gärna vad jag ska byta för del för att aldrig behöva svära över den här skotern igen. Eller ännu bättre: Köp den av mig så slipper jag jävlas mer...

Är less nu på att meka med den här.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De va ett udda fel de brukar snarare starta iskall och tappa gnistan varm.

De kan vara tändspole eller cdi box alt stator.
1. Testa de enklaste först låt motor bli iskall så den inte ger gnista,,värm sedan cdi boxen med hårtork och kolla gnistan.
2. Gör samma sak med tändspolen/tändspolarna (om inte cdi boxen va väck)
3. Statorn är lite svårare att komma åt att värma men om de inte va cdi eller tändspole så lär de vara statorn.
Du kan ohm mäta statorn kall för då lär värdet va helt åt hell.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Tack Boost III!

Ska kolla lite och återkommer med resultat.

Har läst en del sedan inlägget och statorn verkar som en kandidat till felet.
Dock går inte statorn sönder utan anledning om jag inte missuppfattat,
Antingen att det är elfel/kortslutning som bränner statorn eller mekanisk åverkan genom smuts eller andra smådelar som förstör lindningen.
Så byta stator eller linda om den bör göras först efter att man säkerställt att ursprungsorsaken är löst.
Men ska testa med hårtork på de två andra först.

Tack igen för tipsen!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Statorer går sönder av ren vibration under årens lopp de är de mest vanliga felet. Om du byter den så kolla över alla kablar från den till cdi box så ska de va säkert att byta ut den.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Ok!
Den här Foxen har gått ca 1200 mil så det låter inte orimligt att det är något med statorn.
Om jag nu inte är helt fel ute så verkar en stator till min skoter ha ett originalnummer på: 420886603
Hittar en stator på skoterdelen.com som anger detta originalnummer som utbytesartikel. Den går lös på ca 2700:-.
Har sett att ett företag i Timrå lindar om statorn, men vad kostar det?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Boost II: Grym support!!

Jag rotade fram frugans OBH Nordica "Fresh Green" hårtork och begav mig ut.

Provade starta som vanligt, helt död.
Skruvade lös stiften och drog runt motorn, ingen gnista.

Riktade in hårtorken.
Lät den gå i typ 30 sec och testade igen. GNISTA!! :nuts:
Skruvade tillbaka stiften och drog i snöret och tro på fan, skotern startade direkt!

En gång är ingen gång.
Lät skotern stå ute några timmar till för att bli riktigt kall och gjorde om testet. Kollade stiften, ingen gnista.
Körde med hårtork 30 sec, kollade med fick ingen gnista. Lät den gå en kort stund till och nu blev det gnista.
skruvade tillbaka stiften och skotern startade direkt. :bigsmile:
Tack, tack för tipset Boost II!!

Tändspolen verkar vara felet. Enligt sprängskiss är det #15.
Den har originalnummer 42507. Men hur jag än söker på nätet hittar jag inte denna. Vill inte begära för mycket här, men någon som vet var jag kan köpa denna?
42507-Electronic box assy. #15.PNG
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Byt inte tändspole du kan ju elda lite på den vid kallstart .
Skämt o sido där hade du tur för den är rel billig och lätt att byta. Ringa alla skoterskrotar du hittar och kolla även på LAGA bildelsskrot för de har skotrar också. De lär vara lättare att hitta beg tändspole till skidoo så försök lista ut från vilka skidoo som passar genom att kolla reservdelslistor,,leta din motor på skidoo modeller s blir de lättare hitta beg. Stator va ju samma från Lynx 440/550 till Skidoo 550 fläktsnurrorna så de är mycket möjligt tändspolen från en bla Skidoo 550 passar?
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Har kollat en del sprängskisser men den här tändspolen verkar vara sjukt ovanlig. Ski-Doo Skandic 440 i samma årsmodell har denna, men sen är det typ ingen.

Från USA går det beställa med originanummer men $666 plus frakt är jävulskt dyrt. Inte konstigt den kostar 666...:evil:

Ringde den lokala skoterfirman och de får lätt fram en sådan här. Fanns på lager på BRP. Kostar dock 2742:-.
Det är inte bara en tändspole, det är anslutit ett gäng kablar oxå som bland annat har märkning "Reverse" kanske har med den elektroniska backen som vänder motorn att göra?

Har kollat med flera skoterskroter men ingen har hittills kommit med något positivt besked.
Jag skruvade lös tändspolen nyss, kopplade lös alla kablar och inspekterade den visuellt. Inget ser konstigt ut. Skruvade lös tändkablarna från spolen och klippte av dem 2cm för att få "färsk kabel" och skruvade ihop dem igen. Ska sätta tillbaka dem i morgon, låta den bli kall och göra om testet med hårtorken.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag tycker denna Skidoo 550 tändspole som sitter på varenda 550 både Lynx och skidoo ser ut som den bild du visar. Om du köper en på skroten får du lämna tillbaka om den inte passar.
Innan du köper en ny tspole så ryck lös alla kontakter och besikta alla stift noga. byt även ut tändkablarna mot nya hederliga kopparledningar. Biltema har koppartändkabel på löpmeter.

https://www.skidooparts.com/oemparts/a/ski/500c0bbdf87002314436dee7/magneto-550f
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
:bigsmile: Tydligt att jag sökte för dåligt.
Ska göra nytt försök med skroterna.
Om du får tag i en t-spole från skidoo 550 eller lynx 550 fråga årsmodell och modell på skotern och kolla först skidoo parts innan du slår till för vissa årsmodeller ser inte lika ut.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Har nu gått igenom 87st sprängskisser på både Lynx och SkiDoo skotrar med 550F-motorer från 2005 till 2011.
Numret på tändspolen på dessa olika modeller återkommer både på Lynx och på SkiDoo, och även om själva detaljen är ritad i olika vinklar så tror jag de ser lika ut.
MEN, kan man verkligen använda denna från en 550F till min 440?
Även om de ser lika ut, är de lika på insidan och inte riskerar min nuvarande motor?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Har nu gått igenom 87st sprängskisser på både Lynx och SkiDoo skotrar med 550F-motorer från 2005 till 2011.
Numret på tändspolen på dessa olika modeller återkommer både på Lynx och på SkiDoo, och även om själva detaljen är ritad i olika vinklar så tror jag de ser lika ut.
MEN, kan man verkligen använda denna från en 550F till min 440?
Även om de ser lika ut, är de lika på insidan och inte riskerar min nuvarande motor?
De finns en liten risk att de skadar din cdi box eller att backen inte funkar. De va synd inte art nr va samma från 440 till 550.
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Det verkar som att tändspole är samma sak som CDI-box på de här motorerna.
Plus att en CDI-box till 550 motorerna kostar allt från 3400:- till 4660:- så då var det ju billigt med den som jag vet passar till min 440 för 2740:- :bigsmile:
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Har frågat massor av skoterskrotar.
Ingen har denna delen. Varken till 440 och 550 Rotax.

Har beställt en ny.

Den bör komma nästa vecka och då blir det intressant att se hur det blir
 

Second

Medlem
17 dec 2013
41
6
8
Lycksele
Fick hem delen igår.
Det var en komplett CDI-box och tändspole. Tändkablar satt på vilket var bra då jag var lite osäker på dem jag hade.

Bytte delen igår kväll och skotern startade!
Nu var ju själva tändspolen varm efter ha legat i garaget, men jag och sonen tog en kort tur i vilket fall. Skotern gick riktigt dåligt och gav baksmällar flera gånger. Den stannade oxå en gång men gick starta lätt. Kändes som något var glappt, eller att den inte fick bränsle.
Men efter lite körning gick den bra och hade inga problem.

Den lämnades ute över natten och i morse var det -26 grader.

Men trots det så STARTADE DEN!!! :bigsmile:
Satan va skönt!

Nu ska jag testa den i eftermiddag/kväll och se hur den beter sig.

Men det finns en strimma hopp att problemet nu är löst. Känns riktigt bra i alla fall.