Borgafjäll till Östersund - vilken väg?

KTMmarcus

Medlem
3 sept 2013
9
0
1
Österbybruk
Som rubrik antyder så är jag lite sugen på att köra mellan Borga och Östersund med skoter. Finns det någon given väg som är vettigast? Typ Risbäck -> Norråker-> Strömsund?

Kikat lite på Skoterleder.org men den är ju minst sagt inkomplett.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Amundsen Race körde Strömsund-Norråker-Strömsund för ett par veckor sen, sladdades leder ganska ordentligt inför det. Skoterleder.org visar var lederna går, är rätt bra skyltat den biten. Jag skulle dock INTE välja spåret över Ringvattnet och ut på Vattudalen då det varit och är sjukt farliga isar där och fiskodling att ta sig runt där vattnet hålls öppet. Utan köra över Alanäs istället. Bra sladdat däröver och ned till Strömsund, spec om man kör över Lövberga. Efter Strömsund hade jag personligen kört över Storåbränna och sen ned mot Krokom, men det är bara för att jag är lite bekant däröver och inte alls lederna över Hammerdal. Ett tips är att höra sig för med berörda skoterklubbar över FB, många har egna sidor på FB. Som Ordjamt säger är det bitvis osladdade leder, då det dels inte hunnits med och dels så har inte alla skoterklubbar samma möjligheter i dag. Mycket snö i skogen också, så det finns risk att man utefter de osladdade lederna stöter på snötyngda träd i vägen.