Bearcat eller Lynx adventure

Matfarsan

Rookie sledder
9 mar 2018
18
1
3
Kalix
Är ute efter en familjeskoter som kommer köras mestagels efter led och med en kälke efter.
Årsmod runt 2008-2010
Inom prisramen ligger Lynx 550 och Bearcat 570
Vad har ni att säga om dessa gällande kvalité, motor, driftsäkra mm?
 

Make my day

Medlem
13 jan 2013
24
0
1
S
I den kategorin så är det bara att välja den man mest själv gillar. Du kommer bli mer än nöjd med båda.
 

pineridge

Rookie sledder
12 feb 2018
11
0
1
Stockholm
Vi valde en -08 Lynx Adventure 550 och är skitnöjda. Riktigt bra ledmaskin som faktiskt tuggar på ok även i lössnö. Inget fartvidunder kanske men fullt tillräckligt för en touringsläde. Väldigt lättkörd och bekväm och känns rent allmänt rejält byggd. Rotax 550n är en okomplicerad spis som om den får sin service är erkänt slitstark.

Testade även Bearcaten men av någon anledning låg de exen jag hade span på alltid högre i pris och säljarna var grinigare :). Tyckte även att jag satt bättre på Lynxen + gillade utseendet mer. Men det var hårfint.
 

Matfarsan

Rookie sledder
9 mar 2018
18
1
3
Kalix
Jag är lite i valet och kvalet.
Hörde ryktas att man måste plocka isär och smörja vevaxellagren i BRP maskinerna mellan 300-500 mil (Dyrt om lämnar in och krångligt om man gör det själv).
Men vet inte ifall det är samma med Arctic eller om dom har smörjning via 2t oljan.
Svårt val :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Tror inte du behöver fetta om vevlagren på 550-motorn. Det är de vätskekylda motorerna som har den lösningen. 550:in är ju luftkyld. Det är som sagt en relativt okomplicerad maskin. Dock har jag för mig att tidiga exemplar hade problem med kolvarna (osäker på när 550:in kom men det var väl i början av 2000-talet skulle jag tro). Det bör dock vara åtgärdat på garanti i annat fall. Sen har de väl varit i törstigaste laget har jag för mig. Arctic är väl vätskekyld så det är nog en hel del skillnad i motorkaraktär.
 

pineridge

Rookie sledder
12 feb 2018
11
0
1
Stockholm
Jag är lite i valet och kvalet.
Hörde ryktas att man måste plocka isär och smörja vevaxellagren i BRP maskinerna mellan 300-500 mil (Dyrt om lämnar in och krångligt om man gör det själv).
Men vet inte ifall det är samma med Arctic eller om dom har smörjning via 2t oljan.
Svårt val :)
Som sagt, tror du blir nöjd med vilken du än väljer.

Vad gäller vevaxellagren på 550 är det inget jag hört talas om -och jag gjorde rätt mkt research innan. Eftersom det är en familjeskoter prioriterar jag driftsäkerhet över prestanda och Rotax fläktspis är en maskin som brukar tuffa på. Ja den suger en del soppa och tvåtaktsoset är väl inte optimalt men en vanesak, Fyrtakt får det bli nästa gång :)