Fjällstugeskoter

fläktkyld

Prospect sledder
11 mar 2018
4
0
0
Jag börjar bli sugen på att komplettera fjällstugan med en till skoter. Det står en gammal Venture 480 där som alltid har varit pålitlig men eftersom den börjar närma sig 30-sträcket så skulle det vara bra om det fanns någon till där. Till saken hör det att eftersom jag bor söderöver numera så åker jag ofta upp utan bil, och då är skotern enda fordonet jag har. Så det är viktigt att den fungerar!

Har funderat på vilka egenskaper som är viktigast och kommit fram till (i turordning):

1. Driftsäkerhet
2. Bra för att skjutsa och dra pulka (Måste funka för hela familjen)
3. Bra på att klättra och köra i lössnö (Gillar att åka utförs och tycker det är ett roligt sätt att få en back country-lift!)

En 4e är såklart prestanda/rolig att köra men det blir först viktigt om 1-3 är uppfyllda.

Från vad jag har lyckats läsa mig till ser jag egentligen 2 alternativ. Antingen lägger man upp ordentligt med deg och köper exempelvis en Lynx 49 Ranger 600 e-tec från 15 och senare och får alla egenskaper uppfyllda eller så lägger jag ribban kring 20 000 kr och köper en Viking/5900 och tummar rejält på 4an (och såklart en hel del på 3an också). Det känns som det mesta däremellan blir ganska slutkörda maskiner?

Tänker jag rätt? Eller finns det bra alternativ däremellan prismässigt?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Yamaha Apex 162" börjar dyka upp för under 30tusen (utan turbo). Har inte kört själv men borde inte vara jäkligare än en bredbandare i 20k klassen att hantera.
Får ju lite mer effekt samt busfaktor (utan att vara värst på ngt vis) och den ska fungera bra som "familjemaskin" vad det sägs.
 

fläktkyld

Prospect sledder
11 mar 2018
4
0
0
Hmm... Hade ju varit kul med den effekten är lite rädd för fyrtaktarna om jag ska vara ärlig. Ska ju vara driftsäker men OM någonting går så kan jag inte skruva ihop det i stugan. Forest Fox har jag också hittat som ett alternativ, men dom verkar sällsynta. Sen är det inte heller något prestandamonster direkt 😂
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Motorn ska vara skottsäker, men det betyder absolut noll och ingenting om det skiter till sig. Personligen hade jag nog chansat, men det är jag och jag sneglar själv mot de där som allround/familjemaskin med lite mer busfaktor än en renodlad touring.
Forestfox är ju omtalade, men hur är de att dra pulka med? Tror det är en maskin för en person och inte mer, men då är den grym.

Men om det är 2t som det ska vara, så var du ju inne på VK540 och Lynx 5900, där känns det som om det landar mer i tycke och smak kring de pengarna du nämnde, BearCat 550WT från AC finns också, har gjort en del mil på en sådan. Mitt råd gällande den är att inte köpa, bra komfort och skapligt drag med tanke på att det är en arbetsmaskin. Men den har en del ömma punkter, såsom elstarten (aldrig stött på en med fungerande). Och att dra igång den är fasiken inte roligt, speciellt inte efter en riktigt kall natt.

Tidiga crossovers finns ju också, Polaris SKS 700, Yamaha MM700, Yamaha SXviper 700MM, o.s.v. de fungerar skapligt som alltiallo, men iaf Yamaha hade väl en del att önska när det gäller kylning om du önskar kasta på en pulka. Hade Viper MM själv, hade inga problem med den iofs. Men vill minnas att det var monterat extrakylare på den. En kollega hade en MountainMax 700, han hade rätt stora problem med kylningen vid pulkdragning.
 

fläktkyld

Prospect sledder
11 mar 2018
4
0
0
Sv: Fj�llstugeskoter

Ja, man blir ju såklart lockad av dom ädre prestandaskotrarna. Är det någon av dom motorerna som kan klassas som skottsäkra? Av 2-taktarna då?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Kan du skippa 4 och större delen av 3:an så är VK540 inget dumt alternativ. Vi har nu haft 5 stycken i familjen och de har gått felfritt, samtliga. Endast årlig service gjorda.

Annars körde min kompis sammanlagt 2700 mil med sina AC 700 från 2005 till 2010 utan att röra en pinal i någon av de två motorerna, och de går faktiskt riktigt bra de där 700:kubikarna. Så hittar du en M7 eller CF med lite mil är ju det ingen dålig tanke heller.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Yamaha tripplarna får nog sägas vara snudd på skottsäkra iaf, Polaris Sks vågar jag mig inte på att säga alltför mycket om, finns andra som vet mer säkert.

Men som det skrevs ovan, VK540 är ett bra alternativ det med. Även om det blir kompromisser på din lista.
 

fläktkyld

Prospect sledder
11 mar 2018
4
0
0
Ok. Och om jag jag skulle våga mig på en fyrtaktare? Hur är dom olika modellerna i jämförelse? Dvs Rx1, nytro, veckor och phazer? LYX är väl det som känns mest lockande på alla modeller.

Att phazern är tröttare förstår jag såklart, men är den hutlöst trött?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nu är jag egentligen inte riktigt rätt person att svara på frågan, men folket är upptagna i andra trådar så jag kan ge dig mitt resonemang iaf.

Vectorn hade jag strukit på en gång, samma pris om inte högre som apex. Samma chassie, klenare motor och kraftigast motorbroms av 4t modellerna (enligt en yamaha säljare). Just att motorn är klenare spelar för egentligen ingen roll då jag inte är så jäkla brydd inom rimliga gränser.

Phazer hade jag också strukit, den är klen i dämperiet och jag är tveksam till den som "familjeskoter".

Nytro, hatad och älskad. Men driftsäker och lite typiskt yamaha "inte bäst på något men bra på mycket". X-riden har väl haft och har en del bekymmer med varmgång. Xtx/ttx och m-ride tycks klara sig bättre.

Apex 162" tung som en modern bredbandare, mycket motor och driftsäker. Ska fungera bra till det mesta, har vad jag förstått inga problem med varmgång o.s.v. dessutom börjar den vara billigast i gänget.