Lynx Ranger V-1000 4-tec generator problem

desp

Rookie sledder
12 mar 2018
5
0
0
Luleå
Hej,
Fraktade nyligen upp skotern till fjällen, väl på plats så börjar batterilampan lysa. Nu verkar det som att generatorn skurit. Har googlat mig harmynt, var i hela friden hittar man delar för att reparera skiten?!
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
epc.brp.com
Där hittar du sprängskisser.
Du får hoppas att den går att få lös från drivningen utan att kåpan som generatorn sitter i går sönder.
Varit en del som har hat problem med just drivningen till generatorn.
Du kommer nog mest troligt att behöva byta ut generatordrevet som sitter innanför kåpan.
 

desp

Rookie sledder
12 mar 2018
5
0
0
Luleå
Såg sprängskisserna, dem var ju sämre än sämst..
Största problemet jag har är att hitta delar som inte kostar dubbelt så mycket som i USA. Sen verkar ju inte dagens återförsäljare kunna särskilt mycket..
Vill helst inte lämna in den till dem då jag är rätt säker på att det blir betydligt dyrare om dem börjar pillra i den.
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
226
42
28
Om du tittar på Lynx touring v-1000 -05 under kategori generator, där har du en bra bild, sedan går du in under crankcase och delen som felar är troligtvis #30 som driver generatorn , den hylsan börjar snurra och kan "svetsas" fast så att man måste bryta med kraftiga brytjärn för att få lös den, har du då tur så går inte kåpan bakom sönder, sen får du tömma den på olja å demontera kåpan så ser du hur du ska gå tillväga.
 

desp

Rookie sledder
12 mar 2018
5
0
0
Luleå
Den sprängskissen var betydligt bättre! Hittade problemet efter att ha monterat isär allt, generatorn verkar klarat sig. Dock så har förra ägaren inte lagat det ordentligt, han verkar ha försökt lagat den trasiga delen som ska driva allt med nå stift som han borrat in för att hålla den på plats. Har beställt #30 och resten som behövs. Däremot så hade jag inga som helst problem att få isär det! Tips: får någon det här problemet, kör inte vidare, hylsan som han försökt laga såg ut att vara något "glödgad" och skulle säkerligen svetsa fast!
blir dock att montera heatshield på generatorn vilket dem inte gjorde på 03:an men på senare modeller. Börjar Batterilampan lysa på dessa modeller, låt skotern stå, kör inte "bara" det är att be om mer problem!
 

desp

Rookie sledder
12 mar 2018
5
0
0
Luleå
Kan vara ett tips.. men när vi monterade tillbaka generatorn så upptäckte vi att original delar verkar orsaka ett tryck på drivningen och det blir en snedbelastning på generatorn, den gick inte helt fritt. har nu brickat ut generatorn 1,7mm och nu löper allt fritt, har full laddning i vilket fall. men känns som att den monteringen från BRP är en tidsbomb, vet inte om dem löste det på nyare modeller, men på 2003orna kan det vara en tanke att se över hur generatorn löpen mot generator assembly(drivningen)
det minskade även det "vinande" lätet på motorn, som verkar komma från drivningen. men just det där att det är ett tryck på drivningen kändes jävligt fel, då det säkerligen kommer orsaka att lager ryker rätt snabbt!