Stendöd RS Viking - tips ?

Hellbeach

Aktiv medlem
7 feb 2013
55
0
6
Timrå
Hej
En RS viking -14 som strular, så här uppförde den sig:
Jag startade skotern uppe på fjället och displayen började blinka och stängde sen av sig helt, strömmen försvann även från cigguttaget och handtagsvärmarna. På tomgång så gick skotern lite oroligt och displayen startade och stängde av sig hela tiden, lyste till lite grann och stängde sen av sig. Skotern gick fortfarande att köra utan problem så vi tog oss hem.
Väl hemma så stängde jag av skotern och då var den stendöd, inget hände när jag vred på nyckel, vilken jäkla tur att jag inte stängde av den på fjället tänkte jag...
Jag kikade under huven och kollade säkringarna, och kollade även huvudsäkringen, inget problem, men efter jag varit där och pillat så gick det att starta skotern igen utan problem (som att nåt var glappt) och vi körde ytterligare 2 dagar uppe till fjälls.
Igår när vi trailat hem skotern och lastat av så tog jag en skotertur och efter ca 40 minuter så kommer samma fel tillbaka, displayen lägger av och all ström försvinner men skotern går fortfarande att köra, så jag kör hemåt och när jag väl stängt av den så går den inte att starta igen, stendöd.

Den felsökning jag gjort hittills är:
* Tagit bort batteriet och kört belastningstest, det var i bra kondition och fulladdat, jag gjorde även rent polerna.
* Kollat huvudsäkringen och även bytt den för säkerhets skull.
* Kollat så bultarna som håller kablarna till starrelä sitter som de ska.
* Tagit lös kontakten till ECU och sprayat med elektronikrengöring.

Allt ser jättebra ut under huven, inget som verkar ligga löst och skava och allt ser i princip ut som nytt, maskinen har gått ca 600 mil och jag har haft den i runt ett år. När jag köpte den på Yamahacenter i Östersund så strulade handtagsvärmarna och det slutade med att de fick byta ECU, och min tanke är nu om de kanske satte in en gammal ECU som nu pajat ?

Nån som har tips om hur jag felsöker detta ?

/Daniel
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Det låter en smula som det problemet som uppstod på vår skoterklubbs RS Viking 2008. Supermysko elfel där den inte startade men man ibland kunde få mätare och instrumenterimg att vakna lite, men när man mätte igenom kablar så var det inga avbrott...
Med elschema utlämnat från lokala Yamahaverkstan, så var vi säkra på att vi skulle hitta felet lätt. Jorååå, inte alls.
Vi mätte hit å vi mätte dit, kopplade förbi än det ena och än det andra, men fick inte startreläet att dra. Men om man byglade över startreläet så gick ju startmotorn, men tändningen funkade inte så vi fick inte igång den.
Vi bytte en del saker i turordning för att utesluta felkällor, men ingenting hjälpte. Kolossen var stendöd och ville inte vakna.

Men med en sista desperat felsökningsattack så kom vi fram till att felet måste ligga i kabelstammen som går från startreläet och framåt. Så med en brytbladskniv så sprättades kabelstammen, och tro på fan... det var inte kabelbrott eller hopsmälta kablar eller ens någon inbakad trasig termosäkring som var boven. De jäkla japanerna har gjort en skarvpunkt av ett flertal minusledare inne i kabelstammen, en tattarskarv som efter ett antal år ärgat så att allt var vitgrönt och flera ledare släppt ifrån skarven.
Så vi klippte rent ledarna och lödde ihop skarven på nytt och förslöt sedan alltihop med krympslang med klister invändigt.

Så om du inte hittar något annat fel på din Viking, så kan du sprätta upp kabelstammen och kolla den där skarven.
 

Hellbeach

Aktiv medlem
7 feb 2013
55
0
6
Timrå
Lånade en ECU och testade, det var inte den som var felet.. då kom jag på den brillianta iden att jag håller startnyckeln i startläge och sen började jag peta på kablar under huven för att hitta nån glappkontakt och efter en liten stund så hittade jag felet. Det var kablaget som går till startreläet som var glapp i kontakten. Löste problemet genom att strippa fast kablaget åt vänster så nu funkar det. Lär riv kontakten och kontaktera om den när det är dags för service i vår.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Det låter en smula som det problemet som uppstod på vår skoterklubbs RS Viking 2008. Supermysko elfel där den inte startade men man ibland kunde få mätare och instrumenterimg att vakna lite, men när man mätte igenom kablar så var det inga avbrott...
Med elschema utlämnat från lokala Yamahaverkstan, så var vi säkra på att vi skulle hitta felet lätt. Jorååå, inte alls.
Vi mätte hit å vi mätte dit, kopplade förbi än det ena och än det andra, men fick inte startreläet att dra. Men om man byglade över startreläet så gick ju startmotorn, men tändningen funkade inte så vi fick inte igång den.
Vi bytte en del saker i turordning för att utesluta felkällor, men ingenting hjälpte. Kolossen var stendöd och ville inte vakna.

Men med en sista desperat felsökningsattack så kom vi fram till att felet måste ligga i kabelstammen som går från startreläet och framåt. Så med en brytbladskniv så sprättades kabelstammen, och tro på fan... det var inte kabelbrott eller hopsmälta kablar eller ens någon inbakad trasig termosäkring som var boven. De jäkla japanerna har gjort en skarvpunkt av ett flertal minusledare inne i kabelstammen, en tattarskarv som efter ett antal år ärgat så att allt var vitgrönt och flera ledare släppt ifrån skarven.
Så vi klippte rent ledarna och lödde ihop skarven på nytt och förslöt sedan alltihop med krympslang med klister invändigt.

Så om du inte hittar något annat fel på din Viking, så kan du sprätta upp kabelstammen och kolla den där skarven.
Det där hände på kompisens -07,a också. Vatten hade krupit in i kabelstammen och några skarvar var totalt sönderärgade.Även under motorn var det nåt kontaktstycke har jag för mig han sa som var helt uppruttnade. och då var maskinen typ 2 år gammal. Så kolla kabelstammen och all el du bara hittar.