Oktan på högkomptoppar SX 600 -09

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Aloha,

Köpte och monterade speedwerx-toppar på skotern för några år sen men har knappt kört den sen dess. Fick nu höra att man absolut inte ska köra på vanlig pumpsoppa med dom topparna. Stämmer det? Har för mej han jag köpte dom av sa att det skulle gå bra att köra på 98 oktan? Borde jag byta tillbaks till original? Kollade kompression igår och den är jämn och bra så inget har pajat än verkar det som.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
De är för osäkert att gå på rykten så kolla kompförhållandet själv.
Om kompförhållandet är under 13:1 som ex 12:1 eller i värsta fall 12,5: 1 kan du köra 98 okt. De är inte helt omöjligt att den inte spikar på 13:1 heller ,,de beror på vilken flamfart toppen har.

Du gör testet genom att ställa kolven i tdc (topp)
Ta sedan ett fingraderat mått typ färgmått eller medisinmått alt stor spruta som rymmer minst 4-5cl.
Tryck sedan ner en tjock Olja helst 20-50w eller rak 30 olja så snabbt de går ända upp till ovansida tändstiftsgänga. Varför de är brottomt är för att oljan rinner förbi kolvringarna. De är bra om du gör de ute i kyla så oljan är ännu segare och du kan förmodligen använda tunnare wisco ex 10-40w. Bäst är såklart att lyfta av toppen och smeta in cylindern med lite fett för då blir de tvärtätt och inge broska att få i oljan. Passuppp så de inte bildas luftbubblor för då får du inte i rätt mängd, ställ skotern så toppen är vågrät åt alla håll.

Om du orkar göra detta så uppge mängden olja du fick i så räknar jag eller någ annan ut kompförhållandet.

När du ska ut med oljan dra ner kolven i botten skitsnabbt för då rinner inte så mycket olja ner i vevhuset,, när kolven är i botten rinner den ut genom utblåset. Skölj ur motorn med några supar bensin för annars kan tändstiftet gå hädan av oljeshock.
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Härligt! Jag får nog kolla om jag kan hitta nåt sätt att mäta på. Ska man normalt sett ställa om tändningen när man kör med dom här topparna? Jag har aldrig märkt att den spikat hur som helst...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Härligt! Jag får nog kolla om jag kan hitta nåt sätt att mäta på. Ska man normalt sett ställa om tändningen när man kör med dom här topparna? Jag har aldrig märkt att den spikat hur som helst...
Kontakta Oktan den kan ev hjälpa dig bäst. Om du ska ställa om tändningen vet bara oktan eller några återförsäljare av toppen, de beror helt på vilket kompförhållande och flamfart den har.
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Kollade topparna nu, det står AC609-12.8 på dom. Kan det betyda att kompressionsförhållandet är 12.8:1 eller? Topparna ser jättefina ut, borde dom inte haft mörkbruna märken eller nåt om han spikat?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Kollade topparna nu, det står AC609-12.8 på dom. Kan det betyda att kompressionsförhållandet är 12.8:1 eller? Topparna ser jättefina ut, borde dom inte haft mörkbruna märken eller nåt om han spikat?
Då är de nog 12,8:1 kf och de är perfekt du kan förmodligen åka 95 oktmen kör 98 om de finns där du bor.
Spikmärken ser ut som man blästrat med grova korn, eller som en liten hackspett gått lös på toppen och kolvarna. De ger ingen speciell färg.