Skuren xf 800 - behöver råd

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Min xf dog en plötslig men odramatisk död för ett par helger sen. Eftersom jag är okunnig på att skruva så är den inlämnad.

Personen som kikar på den har inte haft isär den helt än men hittils sett att ena cylindern+kolv är fin men den andra är totalförstörd och det har gått ut splitter i dämparen om jag hörde honom rätt.

Hans råd är att köpa en begagnad motor som har gått runt 400 mil som han kan sätta i till en kostnad av ca 17 000 plus jobb.

Anledningen att han rekommenderar det alternativet är att han säger att ny cylinder kostar 11 000, två kolvar kostar 2500 styck plus sotningssats etc. Och då har han inte ens tagit isär allt så det kan bli dyrare.

Så han menar att man hamnar snabbt vid 17 000.

Jag tycker priserna på delarna låter ganska dyra även om jag förstår att originaldelarna är dyra.

Är det någon som har någon kommentar/tips/råd? Det borde ju om inte annat finnas betydligt billigare icke-originaldelar?

Eller ska jag skita i att be honom att skruva isär den mer och krypa till korset och slanta upp för den begagnade motorn?

Skotern ska säljas när den lever igen men man vill ju försöka få ner priset lite om det går.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
man tar väl isär hela motorn innan man säger att det är skrot?
finns ju beggade cyllar, eller det går ju skicka din på rep för ett par tusen.
går att sätta i wiseco eller sno x kolvar, funkar bra.

typ så skulle jag göra om det var min maskin
 

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Tack för svaret. När du säger reparation av cylindern, menar du nikasil behandling? Går det att göra även om cylindern är riktigt illa däran? Försöker googla som en tok på begagnade cylindrar men det dyker i princip bara upp tordsmotorservice.se och de har inga i lager.
 

Axxel

Medlem
13 nov 2006
43
0
1
Sthlm
Har två cylindrar och kolvar från en -14 som har rullat 115mil. Mycket fint skick. Inga repor osv. För rätt peng är de nog till salu. Byggt bigbore så de ligger bara.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tack för svaret. När du säger reparation av cylindern, menar du nikasil behandling? Går det att göra även om cylindern är riktigt illa däran? Försöker googla som en tok på begagnade cylindrar men det dyker i princip bara upp tordsmotorservice.se och de har inga i lager.
De kostar 500kr extra om cylindern måste svetsas men de är inga problem de löser firman som nikasilar om. Ny nikasil kan kosta 2700-3000kr + svets 500kr och de tar ca 2-3 veckor att få tillbaka cylindern.
En Snopro kolv kostar ca 800kr och den duger bra.
Men vevstaken och vevaxeln kan ju vara väck och då blir de dyrt!!!!
 

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Mm kolvar har jag hittat för 800 kr styck istället för 2500 styck. Sen har jag hittat en firma i Östersund som renoverar cylindrar för 3000kr (jag behöver baraen). Man skickar in sin trasiga och får direkt en annan som de renoverat.

Så redan där är jag nere på ca 5000 kr istället för hutlösa 16 000.

Jag har bett honom plocka isär motorn mer för att se om fler saker gått sönder. Har jag otur så kanske det trots allt är bäst att byta motorn.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag föreslår att ni renoverar befintlig motor med beggade cylinder/cylindrar och nya originalkolvar. Samt att ni går till botten och undersöker varför skotern har skurit. Dessa 800 spisar havererar inte bara utan anledning utan oftast pga av att den fått i sig snö, nästan alltid för att huven inte varit rätt monterad.
 

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Tack för tipset. Han ska plocka isär den mer. Men menar du att man oftast kan se orsaken när man plockar isär den? Ser man skillnad på en cylinder som skurit av snö eller en som gått sönder pga sprucken kolv?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
beställ originaldelar från USA. Kolla på ebay. Finns kompletta kolvsatser för hyfsade pengar. Även cylindrar kan du hitta till vettigt pris om det inte finns begagnade i Sverige. Jag skulle inte sätta i något snopro skit annat än i soptunnan
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
lägg upp bilder på kolvarna och cylindrarna så kommer nog motermogulerna på detta forum se direkt vad skärningen berott på
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Angående om snö sugs in...Du kan ju kolla om mesh tyget på undersidan av luftintagen (uppe vid mätaren) sitter fast. Brukar släppa i kanterna. På min kunde man stoppa in fingrarna i hålen. Lite smältlim å superlim fixade det.
Sen blir packningen mellan huv å luftburk slapp efter några år. Kan då lätt hamna snett vid montering av huv.
Även luftburken kan skapa problem. Den är i 2 delar som verkar vara limade. Detta verkar separera med åren. Drog lite silikon i skarven på min. Men då på utsidan. Vill ju inte få skiten i insuget om det skulle släppa.
 

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Tack för alla tips. Det har tagit lite tid för honom att få isär motorn, han har haft mycket på som det verkar. Han tror inte det är snöskärning, huv och allt var korrekt monterat när han fick in den. Däremot har han upptäckt att den cylinder som har havererat kanske inte har fått olja. Han skickade dessa bilder:

https://ibb.co/kwbhKc
https://ibb.co/irN05H

Som det ser ut nu så klarar jag mig på att byta ena cylindern och kolvarna, plus lite annat medföljande, och eventuellt det som nu felat med oljan. Han ska ur med pumpen imorgon.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Se till att han byter detta oljemunsycke de går inte blåsa ren på ett betryggande sätt. Byt helst bägge munstyckena för de kan vara skit på väg in i andra munstycket också.
 

arch

Aktiv medlem
13 nov 2013
60
2
8
Dala-Järna
Yes har meddelat det. Jag har fått veta nu att boven i hela dramat är en trasig oljepump. Hur lyckas man ha sönder en sån?