Nu finns EL-skoter att beställa!

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Kanske finns redan denna tråd, men...

Ändå rätt intressant tycker jag. Självklart är det en bit till att dom på riktigt kan konkurrera med förbärnningsmotorer men spännande att det verkar vara nära att man kan testa i alla fall.

Vore ändå rätt coolt att burka runt i stort sett helt tyst...

Vad tänker ni?

Ps. tror att dom menar att ekipaget väger 225 kilo inte batteriet...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
De är absolut något på spåren med dessa.
100km räckvidd och 20min för att ladda fullt. Det är en bra början.
Utgångspris 15tusen USD.

Kul och se lite tester framöver, tror absolut detta kommer bli bra på några år.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
I stand corrected, 80% då. Men ändå en bra början. Kul att de vågar gå ut på bred front med modeller också. Även om de troligen har en bit att gå ännu.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Vore ändå rätt coolt att burka runt i stort sett helt tyst...
Skulle tro att det inte är helt tyst.

På förra jobbet byggdes för några år sedan en elskoter (elkonverterad Polaris Widetrack) och när de visade upp den för oss anställda så slogs jag av att den lät väldigt högt och det mesta av ljudet var från transmission och mattan. Visst var den tystare än en traditionell skoter men inte mycket. Men de kan ju ha löst transmissionen på ett annat sätt.

Den här var det:
https://www.sledtrax.se/articles/1011/members/2010-11-08_22_en/index.shtml
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
På förra jobbet byggdes för några år sedan en elskoter (elkonverterad Polaris Widetrack) och när de visade upp den för oss anställda så slogs jag av att den lät väldigt högt och det mesta av ljudet var från transmission och mattan. Visst var den tystare än en traditionell skoter men inte mycket. Men de kan ju ha löst transmissionen på ett annat sätt.
Ja mattan lever om ganska mycket.
På en del fyrtaktare, tänker då främst på Rotax ACE så hör man mattan långt före innan man hör motorljudet på längre håll.
Visserligen med jämn gas över fjället, men ändå.

Så, helt tyst blir den inte.
Men den kommer vara mycket tystare än en 2T som vrålar ur sig på nån fjällsida...

Det är nog framtiden...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Ja vi går en spännande framtid till mötes. Som teknik"nörd" till viss del så är det ju intressant med el-fordonslösningar. Jag åkte i en Tesla för första gången i förrgår (taxi) och det var kul. Tror nog att jag kommer ha en elbil inom några år då men just nu är det för få alternativ som klara min sträcka. Jag pendlar 15mil/dag men som sagt om några år så lär man nog ha en. Och på skoterfronten så lär det väl bli samma sak tids nog om det inte kommer andra restriktioner innan.

Jag tänkte på det förra helgen att man på äldre år uppskattar att maskinerna är relativt tysta. Det kom nämligen en Polaris med skränburk förbi gården och jag hörde den minst 3-4 km innan den kom upp på byn. De övriga skotrarna hörde man ju först när man såg dem. Men går man tillbaka några år så var det ju så på var och varannan prestandamaskin. Dessutom lät de ju bra mycket högre redan i originalutförande. Ungarna Cougar 440 överröstar ju det mesta när man är ute och åker. Dock är jag svag för en trippel med pipor...i ca 2 minuter.