Rotax 600 HO

JL600HO

Rookie sledder
15 mar 2018
11
0
1
Umeå
"HJÄLP" Rotax 600 HO

Hej alla kluriga skoterfantaster:)

Jag har ett problem, som jag inte har en aning om vad det kan beror på? Äger en Lynx RE 600 HO -07, med ca 800 mil på mätaren och ca 8 kg i kompression på båda cylindrarna. Alltså något lågt vilket kan indikera slitna kolvringar.

Det började med att den inte ville gå ner på tomgång riktigt, och tenderar att rusa upp mot 3000 rpm. Om man chokar lite, så går den ner tillfälligt för att så småningom rusa upp mot 3000 igen.

Misstänkte tjuvluft, så jag inspekterade insugsgummin och reedkorgar, samt att gasvajer inte påverkade trottlarna på något sätt. Hittade en skada på en av reedkorgarna så jag bytte ut mot nya eftermarknadsdelar.

Också rengjort förgasare, huvud -och pilotmunstycken. Därefter monterade jag de nya insugsgummina+reedkorgar och startade upp maskinen.

Efter ca 1 minut så började den ånyo rusa på tomgången och gå allmänt ojämnt. Efter ytterligare körning på tomgång med några gaspådrag så rusar motorn upp mot nästan maxvarv! Och det med trottlarna i botten, dvs utan någon som helst gaspådrag?!

Försöker stänga av tändningen med "dödarknappen". Motorn rusar fortfarande?!

Får lite panik och rycker båda tändhattarna. Motorn rusar fortfarande?!

Rycker bensinslangen för att strypa bränsletillförseln. Motorn rusar fortfarande?!

Med vild panik (och tankar på härdsmälta i motorn) så tar jag närmaste brädlapp och "kilar" den mot variatorn för att bromsa ner motorn. Efter några sekunder har den stannat.

Motorn går att dra runt, vid efterkontroll. Således ingen nypning.

Då mina djupgående motorkunskaper är ringa, så kan jag för mitt liv inte förstå vad som just hände?! Hur kan en motor rusa, med ryckta tändhattar och utan bränsletillförsel?? Vad felas?

Tacksam för hjälp och tips kring vad som kan orsaka detta?
 

JL600HO

Rookie sledder
15 mar 2018
11
0
1
Umeå
Absolut. Då jag är ny här visste jag inte vilket forum som är rätt, därav samma fråga i två forum :)