Stingerexit i bellyn

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Har sökt som en blådåre men utan resultat. Vet att det diskuterats förut men det fick bli en ny tråd. Finns det några nackdelar med denna typ av pipa? Vet att snowhawk hade stingerexit mitt på bellyn också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Nej de finns inga större nackdelar med den typen av stingeruttag. Skidoo mach 1 tripplarna hade den konstruktionen på några årgångar utan problem vad jag hört. Enda jag kan fundera över är om pipan samlar på sig mycket olja som bränns fast inv?
Om man har en normalt bakstinger och bygger om till mittbelly stinger så ändras tuninglängden en aning så pipan drar till lite högre varvtal, men de är nog ytterst lite om ens märkbart. Om man bygget denna typ av stingeruttag så stick gärna in stinger till mitten av bellyn så sänks ljudet markant. Trycka in stingern i pipan för att få ner ljudet gäller även bakmonterad stinger då duger 100-200mm instick
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Inga nackdelar, är perfekt om man behöver lite mer plats, att man inte behöver vara låst att stingern måste sitta längst ut.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Perfekt jo man sparar lite plats om man tar ut stinger där om man vill fortsätta med avgas åt ett annat håll. instucken bakmonterad stinger är ju standard på de flesta skotrar. Inga problem med fastbränd olja i dom heller vad ja Vet?
Tack för svar