Total amatör rådfrågar

Polariss sks 700

Rookie sledder
18 mar 2018
6
1
0
Hej där!

Här kommer en total skoteramatör med Några frågor.

Köpte mig en Polaris SKS 700 -00 i helgen. Jag är händig om om jag väl vet vad jag ska göra. Men skoter är som sagt helt nytt för mig.

1. Många pratar om att skotern går varm. Hur märker man det? Någon har saftat det är skenan vid mattan som blir varm. Men jag tänker att det borde vara motorn som blir varm? Hursomhelst. Någon som på ett enkelt sätt kan berätta vad som händer, hur man märker det, och Hur man åtgärdar det när det väl inträffar?

2. Hastighetsmätaren var trasig. Någon som har någon länk på hur jag byter vajern till detta? Eller kan kortfattat beskriva

3.handtagsvärmaren var också trasig. Samma fråga där.

4. Vad ska jag göra när jag servar denna maskin? Och hur gör jag? Länk?

5. Jag kommer ha maskinen stående ute. Något jag ska tänka på förutom lås & kapell?

6. Sommarförvaring. Vad bör jag göra innan och under förvaringen?

7. Allmänt för att denna ska hålla så bra som möjligt. T.ex gör man något efter varje körning? Något man gör varje månad? Varje år? Osv.

Väldigt tacksam för svar då jag vill försöka lära mig så mycket som möjligt. Även om det så bara är en punkt ni svarar på:)
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
1. Att skotern går varm är generellt att kylarvätskan börjar närma sig kokpunkten, blir för varm helt enkelt. Kylaren sitter i tunneln, ovanför mattan och kyls genom att det sprutar snö upp på den när man kör. Kör man sakta eller att det är hårt före så sprutar det upp mindre snö, och kyler inte tillräckligt = går varm. Det man kan göra för att undvika det är att köra fort, köra i lössnö eller stanna och lägga upp snö mot kylaren. Man kan även montera isrivare så kan det hjälpa om det är hårt före. Om skotern går allt för varm kokar den vattnet trycker ut expansionskärlet.

Även slidesen i boggien kan gå varma om det är hårt före, det är plastskenor som sitter på boggieskenorna närmast mattan, och om det är hårt före kan dessa smälta, därför kan man behöva stanna och sparka upp lite snö på dessa om det är isigt före, men inga problem i normalt före.

5. Det kan vara en bra idé att lyfta upp skotern bak på typ en träbit i lyftbågen så inte mattan fryser fast i marken.

7. Innan varje körning brukar jag kolla kylarvätska (inte samma nivå i expansionkärlet varmt som kallt, man går efter nivån kall), olja och soppa. Efter skoterturen är det bra om man försöker få bort så mycket snö som möjligt från skotern, framförallt boggin så det inte blir is. Är väl det mest grundläggande jag kom på just nu, kanske glömt något.

Och grattis till skoterköpet, hoppas du trivs :)
 

Polariss sks 700

Rookie sledder
18 mar 2018
6
1
0
Tack så mycket för svar :) nu lärde jag mig en hel del.

Brukar man märka det på skotern ifall den går varm? T.ex. att den börjar låta konstigt eller att den går ner i farrt? Eller är det bara något man måste hålla koll på själv?
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Tack så mycket för svar :) nu lärde jag mig en hel del.

Brukar man märka det på skotern ifall den går varm? T.ex. att den börjar låta konstigt eller att den går ner i farrt? Eller är det bara något man måste hålla koll på själv?
Nja, förhoppningsvis har du en varningslampa som tänds, men funktionaliteten på dessa kan vara lite sisådär. På vissa skotrar är det en tempmätare så man ser hela tiden hur varm den är, men min 02a har då inte så så jag antar att det är samma på din.

Enklaste är att ta till vana att man försöker leta sig efter lite lössnö då och då ifall man inte kör så fort efter leden :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
1 (komplettering). Det brukar finnas en varningslampa, som (om det inte är alltför mycket elektronik inblandat) styrs av en termokontakt som kan tänkas sitta i termostathuset eller utgående kylarslang från det. Man kan prova att jorda kabeln till termokontakten då motorn är igång, för att kolla att lampan fungerar. Termokontakten kan man skruva loss och värma i kokande vatten för att kolla att den slår till vid rimlig temperatur.

2. Om hastighetsmätaren inte fungerar så kan det vara antingen vajern, vinkelväxeln eller brytpinnen mellan drivaxel och vinkelväxel som är boven (nu antar jag att det är ett "traditionellt" bygge där vajern drivs från drivaxelns vänstra ände). Börja med att lossa vajern i båda ändar och kolla att andra änden följer med då du snurrar på ena änden för hand. Kolla att utgående nippel på vinkelväxeln följer med när drivaxeln roterar (kan vara lättare att se om man sticker in något fyrkantigt som motsvarar vajeränden, t ex en tillfilad 3" spik). Om inte, ta loss lagerlocket med vinkelväxeln och kolla om brytpinnen har gått sönder. Trasig brytpinne är ofta en signal om att drivaxellagret har börjat glappa eller sitter löst på axeln och snart kommer att haverera, så var uppmärksam på den saken.

3. Ohmmät värmeelementen för att kolla om det är avbrott eller jordslutning i något av dem. Om elementen är hela så är det troligen frågan om kabelbrott någonstans där kablarna går upp till styret, eller ärgade kontaktdon.

4. Se instruktionsboken i första hand. Rent allmänt kan man väl säga normal renhållning, smörja alla smörjnipplar i framvagn och boggi med fettspruta, avsyna efter lösa eller trasiga detaljer som måste åtgärdas. Kolla oljenivå i kedjehus och ev kedjespänning. Byta kylvätska och bromsvätska emellanåt (helst vartannat år, men att bara göra det vart tionde år är bättre än att aldrig göra det). Håll ett öga på slangar mm för separatsmörjningen. Titta till styrstål och ev skidbelag och byta dem INNAN styrstålen är helt slut (det kan vara rätt irriterande om ett styrstål har gått av, ena änden har böjts och sticker rakt ner) eller det har nötts hål på något belag. Kolla att inte slidesen håller på att bli genomnötta och att alla boggihjul är hela, har lagren i ordning osv. Kolla mattspänningen och att mattan spårar rakt. Någon enstaka gång (kanske på tiden nu när skotern är 18 år gammal) ta loss tanken, tömma och rengöra den ordentligt.

5. Ställ den om möjligt på ett blåsigt och skuggigt ställe. Om den står i solen så vittrar kapellet sönder i förtid, och bensinen i tanken blir dålig av dagliga temperaturväxlingar. Bra om du hittar ett högt ställe där det inte blir vatten stående vid töväder, så fryser den inte fast så allvarligt. Förutom att palla upp boggin så kan man lägga t ex granris eller några vedträn under skidorna. En del gör en plattform av två lastpallar att ställa skotern på, så får man upp den någon dm från omgivande mark.

6. Smörj igenom boggi och framvagn en gång extra innan sommarförvaringen. Gör servicen då om det ändå börjar bli dags.

7. Boggismörjning så snart man kommer hem om man har kört i mycket blött före. Det är ingen idé att försöka smörja i minusgrader, man bör ta det när eventuellt vatten som har trängt in är i flytande skick så att det kan tryckas undan av fettet.
 

Polariss sks 700

Rookie sledder
18 mar 2018
6
1
0
1 (komplettering). Det brukar finnas en varningslampa, som (om det inte är alltför mycket elektronik inblandat) styrs av en termokontakt som kan tänkas sitta i termostathuset eller utgående kylarslang från det. Man kan prova att jorda kabeln till termokontakten då motorn är igång, för att kolla att lampan fungerar. Termokontakten kan man skruva loss och värma i kokande vatten för att kolla att den slår till vid rimlig temperatur.

2. Om hastighetsmätaren inte fungerar så kan det vara antingen vajern, vinkelväxeln eller brytpinnen mellan drivaxel och vinkelväxel som är boven (nu antar jag att det är ett "traditionellt" bygge där vajern drivs från drivaxelns vänstra ände). Börja med att lossa vajern i båda ändar och kolla att andra änden följer med då du snurrar på ena änden för hand. Kolla att utgående nippel på vinkelväxeln följer med när drivaxeln roterar (kan vara lättare att se om man sticker in något fyrkantigt som motsvarar vajeränden, t ex en tillfilad 3" spik). Om inte, ta loss lagerlocket med vinkelväxeln och kolla om brytpinnen har gått sönder. Trasig brytpinne är ofta en signal om att drivaxellagret har börjat glappa eller sitter löst på axeln och snart kommer att haverera, så var uppmärksam på den saken.

3. Ohmmät värmeelementen för att kolla om det är avbrott eller jordslutning i något av dem. Om elementen är hela så är det troligen frågan om kabelbrott någonstans där kablarna går upp till styret, eller ärgade kontaktdon.

4. Se instruktionsboken i första hand. Rent allmänt kan man väl säga normal renhållning, smörja alla smörjnipplar i framvagn och boggi med fettspruta, avsyna efter lösa eller trasiga detaljer som måste åtgärdas. Kolla oljenivå i kedjehus och ev kedjespänning. Byta kylvätska och bromsvätska emellanåt (helst vartannat år, men att bara göra det vart tionde år är bättre än att aldrig göra det). Håll ett öga på slangar mm för separatsmörjningen. Titta till styrstål och ev skidbelag och byta dem INNAN styrstålen är helt slut (det kan vara rätt irriterande om ett styrstål har gått av, ena änden har böjts och sticker rakt ner) eller det har nötts hål på något belag. Kolla att inte slidesen håller på att bli genomnötta och att alla boggihjul är hela, har lagren i ordning osv. Kolla mattspänningen och att mattan spårar rakt. Någon enstaka gång (kanske på tiden nu när skotern är 18 år gammal) ta loss tanken, tömma och rengöra den ordentligt.

5. Ställ den om möjligt på ett blåsigt och skuggigt ställe. Om den står i solen så vittrar kapellet sönder i förtid, och bensinen i tanken blir dålig av dagliga temperaturväxlingar. Bra om du hittar ett högt ställe där det inte blir vatten stående vid töväder, så fryser den inte fast så allvarligt. Förutom att palla upp boggin så kan man lägga t ex granris eller några vedträn under skidorna. En del gör en plattform av två lastpallar att ställa skotern på, så får man upp den någon dm från omgivande mark.

6. Smörj igenom boggi och framvagn en gång extra innan sommarförvaringen. Gör servicen då om det ändå börjar bli dags.

7. Boggismörjning så snart man kommer hem om man har kört i mycket blött före. Det är ingen idé att försöka smörja i minusgrader, man bör ta det när eventuellt vatten som har trängt in är i flytande skick så att det kan tryckas undan av fettet.

Tack så mycket för fantastiska svar.


Ang. Hastighetsmätaren så testade jag lossa båda ändarna på vajern.

De snurrade inte. Så då antar jag att det är vajerns som är felet va? Kan jag sluta oroa mig om att det är fel på drivlagret då ?:)