Nytro mod

Puppen

Medlem
4 feb 2016
18
0
1
Hej det är så att jag har åkt summit 800 e-tec 2014 i vinter men lessnat på att skiten racklar hela tiden.
Så nu går jag i tankarna att köpa en Nytro turbo istället och bygga om den lite istället i hopp om att den ska hålla bättre än summiten.
Det jag har tänkt göra är att byta styre och höjare, bygga rörfotsteg, byta till skinz eller annan dyna, byta till smalare framvagn och sätta dit en 163 eller 174 summit boggi med t-motion.
Min egentliga fråga är hur ni tror att det här kommer att fungera speciellt med t-motion boggin?
Med tanke på att folk klagat ganska mycke på att Nytron är tung bruten så tänkte jag att med tanke på hur mycke bättre rev XP blev när den blev xm med t-motion så borde det väl kunna hjälpa på en nytro också?
kommer självklart att ta mått på min summit innan jag säljer den så man får rätt attackvinkel på nytron.
Om det blir något av det här så kommer jag även att fixa boggiförstärkningar med tanke på hur klen summit boggin är.
Notera även att jag aldrig kört en Nytro men har däremot kört en apex och tyckte ändå den var hyffsat lättkörd med tänkte på vikten iallafall när det var snö. Ska nog och testa en Nytro på torsdag så får väl se vad jag tycker om den då.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Testa en Nytro först. Brorsan köpte min gamla nytro och i helgen så var jag tvungen att flytta den en sväng och jag fick en chock över hur tungkörd den var. Trodde allvarligt att styrningen hade frusit ihop fullständigt. Det är en förlängd RTX så det går kanske inte jämföra med MTX. Den har original framvagn så den är väl 42" och jämfört med summitens 36:a så är det fruktansvärt stor skillnad. Nytron har framflyttat styre och jag tänkte just på det att man sitter ju nästan ännu längre fram på den än vad man gör på både XM och G4 chassiet och man sitter ju väldigt långt fram på dessa också. Eller det kanske snarare är att vinkeln på spindlarna är väldigt vertikala så den blir lite nervösa i beteendet. (Och jag som tyckte att det där var en skitbra skoter när jag hade den, fast jag var även tydlig med att jag inte skulle testa något nyare och lättare innan jag hade råd att byta till något sånt ;-) )