K�pa ny skoter eller renovera gammal? polaris pro x2 600cc

tillin

Medlem
5 sept 2011
8
0
1
köpa ny skoter eller renovera gammal? polaris pro x2 600

Tja har en polaris pro x2 600cc en årsmodell 2004 med slp pipor och slutburk som jag har haft nu i ca 6-7 år som börjar bli till en viss del bli sliten, mattan börjar gå på sista versen och går och funderar på att skaffa en ny matta med lite värre kammar, halv och helljus har slutat funka i år förmodligen nått elfel, mätarvajer gick av i år samt så har alla andra mätare och varningsljus slutat funka också i år i instrumentpanelen, backen har aldrig funkat förmodligen något fel med variatorn, och boggie skulle behövas fräsas upp (dämparna börjar bli mjuka) och utöver det så har startsnöre gått av denna säsong också.

Skotern har också gått ca 6000 miles = 10 000 kilometer så det kanske börjar bli dags för en översyn av motorn också eller en motorrenovering och jag har ingen aning om när kolvar eller lager är bytt sedan tidigare i maskin så man kör ju kanske på lånad tid.

Men utöver det så är jag väldigt nöjd med skotern har aldrig haft egentligen några bekymmer med den har bara varit och starta och åka iväg.

Nu har jag börjat fundera på om man ska fräscha upp den (renovera den) eller köpa en ny och modernare skoter, skulle jag sälja min nu så skulle jag va glad om jag skulle få 1500-2000€ men att renovera skulle nog på minst ca 2000€+-

Men och andra sidan så har vi inte så bra säsonger här (snö fattiga vintrar) har man tur så kan man åka skoter var annat år eller vart tredje år här hemma hos och då köpa en ny modernare skoter för ca en 4000€ så är det inte så kul att bara låta stå år efter år i nån lada.

Tankar tips?
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Byta matta kostar en hel del (renovera dämpare kostar väl en slant också), men övriga delar om du fixar det själv är inte jättedyra iallafall. Men absolut, renovera en skoter för mer än vad den är värd är ju ingen höjdare och inget man får tillbaka vid försäljning heller.