Rusande tomgång Rotax 600 HO -07

JL600HO

Rookie sledder
15 mar 2018
11
0
1
Umeå
Hej!

Lynx RE 600 HO, med rusande tomgång upp mot 3000 varv. Felsökning fortsätter. Nya insugsgummin/reedkorgar. Bensinpump kontrollerad, membranet är friskt.

Fick ett tips om att slitna trottlar kan orsaka flera spännande problem. Ojämn tomgång, rusande tomgång, gashäng mm. Trottlarna är ytbelagda (Teflon?) och över tid slits detta ner, vilket ska kunna medföra bekymmer. Är ytbeläggningen tillräckligt nött kanske "tjuvluft" kan passera trotteln och orsaka varvtalsökning?

Bifogar bilder på mina trottlar. Som synes nötta längs kanterna, på den yta som ligger mot huset. Luft rusar in genom förgasaren och skapar ett tryck mot trotteln, som i sin tur trycker mot huset.

Tacksam för era erfarenheter/kunskaper kring detta. Kan det tänkas att mina trottlar ligger till grund för mina problem?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De där är inget slitage som gör något dessa tm brygga gasare de håller flera tusen mil. De är separata tm/tmx gasare som har dålig trottel som slits fort.
Har du skruvat isär förgasarna och rengjort lågfartsmunstyckena?
Har du provat skruva på bränsleskruvarna för att få den fetare = skruva ut?
Kom felet plötsligt? Om de varit hela tiden i din ägo så kan någon tidigare ägare bestyckat ner den i lågfart.
Ett mer långsökt fel på en Rotax med fettfyllda vevlager är att de drar tjuvluft via vevaxeltätningen bakom variatorn men prova med startgasmetoden för att utesluta läckage där.
 

JL600HO

Rookie sledder
15 mar 2018
11
0
1
Umeå
Förgasaren är rengjord liksom huvud och pilotmunstycke. Tror det satt 17.5 lågfart. Så du hävdar att slitaget på trottelns ytbeläggning inte kan medföra att "tjuvluft" passerar?

Jag ska testa med startgas nästa gång jag startar maskinen. Likaså bränsleskruvarna. Hur är de ställda från fabrik? Dragna i botten, sen utskruvade ca 1.5-2 varv?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Japp trottlarna ser ut som nya de håller som sagt flera tusen mil när de är tm bryggor. Och som mullfritz skriver så sopa i 20" i lågfart och justera in bränsleskruvarna så att den snabbt går ner på stabil tomg. Innan du byter lågfart så kan du prova skruva ut bränleskruvarna mer gränsen för max utskruvat går när de ramlar lös. Skruva ut dem tills maskinen går ner snabbt till rätt varvtal på tomg. Om du kör skruvarna långt ut så fippla fast ett gummiband så de hålls i spänn i sidled detta för att de inte ska ramla lös. Man ska såklart inte köra med skruvarna så långt ut men man kan göra det tills man satt i större lågfartare.
 

JL600HO

Rookie sledder
15 mar 2018
11
0
1
Umeå
Sliten beläggning på trottlar ska tydligen inte vara ett problem. Däremot upptäckte jag att den mekaniska leden, som lyfter och sänker trottlarna var trasig på ena förgasaren. Bytt ut mot nya delar, samt skruvat in nya lågfartare i storlek 20. Vid uppstart ligger motorn stadigt på 1800- 2000 varv. Även vid testkörning inga tendenser till "rusande tomgång". Mycket bra! Tack alla för suveräna tips :)