Check Engine blinkar 5ggr i stöten Polaris Assault 800 2009

Sony

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
43
Sundsvall
Hej !
Min Enginelampa började blinka i stötar om 5ggr på Assaulten. Det jag fått fram är att det ska vara avgastempgivaren. Har en helt ny som jag provade att koppla på dock utan att skruva dit, men lampan blinkar ändå.

Men jag har ett litet missljud i motorn som jag misstänker kommer från något som glappar. Kan knacksensorn registrera detta och visa denna felkod ?

Om jag skruvar bort knacksensorn. Kan felkoden försvinna tro ? Mest för att felsöka tänkte jag.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
När det gäller el- och elektronikfel på Polaris, så bör man misstänka kabelfel i första hand. Det är inte alls ovanligt med t ex sönderärgade skarvar och avgreningar dolda inne i kabelstammar, kortslutningar pga lösa trådar i kontaktdon, vassa saker i kabelstammar som skaver sönder isolering utan att det syns utanpå kabelstammen mm.

Så börja med att kontrollmäta allt kablage som har att göra med de saker som felkoden verkar peka på - kolla både att ledningarna har lågohmig förbindelse hela vägen mellan ändpunkterna och att de inte har kortslutning eller överledning mellan varandra, eller till jord eller till någon annan ledning som råkar gå samma väg i kabelstammen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Du kan inte bara testa med en avgastempsensor hängande lös, innan motorn har blivit varm så görs ingen avläsning av sensorn. Utan man måste köra en liten stund men sensorn inskruvad i pipan, kan räcka med ett par minuter på tomgång eller köra någon sväng.
Sensorn är en förbrukningsvara på polaris, brukar hålla runt 300mil.

Funkar inte det så gå på torbjörns tips.
 

Sony

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
43
Sundsvall
Ok !

Kan prova sätta dit den nya sensorn riktigt och köra en sväng. Om inte detta funka så får jag riva kabelstam och hitta kabelbrott. Joo den har gått 600 prick nu så det kan vara sensorn också :)

Jag återkommer !
 

Sony

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
43
Sundsvall
Bytte till ny avgasgivare och skruva dit den. Varmkörde tills den kom upp i ca 30grader, då slocknade lampan :nuts:

Rengjorde min gamla givare och satte tillbaka den. Körde i garaget ca 5min och lampan är fortfarande släckt :confused:
Var den bara skitig eller tar det längre tid att få felkoden tro ?