*PROBLEM* Ski-Doo Mxz 800REV 2003

ifilip

Rookie sledder
27 feb 2018
5
0
0
Har sökt mig knäpp här på forumet angående detta, har hittat ungefär samma problem på vissa inlägg men har provat det mesta folk tipsar om.

För att komma till saken så har jag haft tillgång till en Ski-Doo Mxz 800Rev 2003-årsmodell. Skotern har stått i en lada i ca 5-7år. Den ska ha gått klockrent när den ställdes in, och blev ståendes pga att undre A-armen var av.

I Januari i år bestämde jag mig för att göra iordning maskinen. Beställde ny arm, åkte lite med skotern men märkte att direkt när den kom upp i temperatur så ville den knappt fungera, full-choke gällde annars dog den direkt vid gaspådrag. Misstänkte förgasarmunstyckena och skulle riva ner förgasaren när jag såg att båda insugsgummina hade sprickor så stora så man kunde peta ner fingrarna genom dom. Beställde nya och monterade dit, blev ingen skillnad. Tog ner förgasaren igen, gjorde rent den samt munstyckena, gick mycket bättre stundvis, sen precis samma sak, och som tack för allt så gick startsnöret av. Fick iallafall dit ny startfjäder (som också vart skrot) samt snöre igår. Men då ville skotern starta alls knappt, puttrade någon sekund för att sedan dö och vägra starta. Idag bytte jag tändhattar och stift vilket gjorde att den startar, men är helt orkeslös, vill bara fungera på full-choke och stannar direkt mattan rör på sig i stort sett.

Säsongen börjar lida mot sitt slut där jag bor, och nu har det gått så långt så skotern nästan gör mig sömnlös. Vad är det jag har missat?

Om någon vill se på ett ungefär hur skotern beter sig så kan jag försöka ladda upp ett klipp från idag 21/3-18.

Är helt ny på forumet, och helt ny när det gäller snöskotrar och mottager alla tips jag kan få.

Tack på förhand. /Filip
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kolla om bränslepumpen funkar genom att dra lös soppaslangen från förgasarna,,de ska skvätta stötvist ur den när du drar i startsnöret. Om de knappt kommer något alls så byt packningar/membran i pumpen.
Du kan även utesluta pumpen genom att provköra med endast en petflaska eller liknade med bensin rätt ner till förgasarna glöm inte göra ett lufthål i korken på petflaskan! Petflaskan måste vara högre upp än förgsarna så de kan rinna ner i gasarna.
Du bör även ta lös avgaspipan och ljuddämparen för de är väldigt vanligt att råttor byggt packade bon i dem ,testa skaka ur dem och dra ståltråd igenom dem, kolla även luftburken för råttbo.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Och det absolut viktigaste. Skölj ur tanken för att få bort avlagringar. 5-7 år är länge och etanolen har nog klabbat ihop hela bränslesystemet.

Rengör tanken och filter. Rengör förgasaren igen!

Ny soppa och prova igen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
På filmen kan man misstänka att gashängsbrytaren strular eller dess fel så den inte kan varva ut.
Jag har inte kört en Rotax med detta fel så jag kan ha fel hur den ska bete sig med felande dess alt gashängsbrytare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Den går ju bara på en burk!
De låter misstänkt även det men man kan normalt köra full gas med endast en cylinder om den cylindern får rätt mängd soppa och gnista.
Jag skulle börja med att kolla hur mycket soppa pumpen ger eller köra med petflaska metoden.
 

ifilip

Rookie sledder
27 feb 2018
5
0
0
Gjorde komtest idag och båda cylindrarna visade 10.5 och 10.8. Rev ner hela skotern inför uppfräschning till nästa säsong tänkte jag och såg att bränsleslangen från tank till pump var något av det vedervärdigaste jag har skådat. Så där hade vi felet misstänker jag. Tack för all hjälp och tips!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Etanolen är ett helvete. Rengör tanken ordentligt och samma med förgasarna.

Sen är det bara åka!

Förhoppningsvis 😃
 

ifilip

Rookie sledder
27 feb 2018
5
0
0
Ja fyfan, fick ut mer skit senare igår kväll. Hur rengör man tanken bäst? Skumpa runt med fräsch bensin i tanken? Förgasarna åker isär idag, förhoppningsvis blir det lite åka i helgen
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Se upp med armerade gummislangar i tanken. Ofta är gummit utanpå armeringen inte gjort för att tåla bensin, utan det är tänkt att tåla allmän motorrumsmiljö (värme, ozon, avgaser, oljedimma, väder och vind osv).

Det är inte etanoltillsatsen i bensin som ger avlagringar, utan det är hartser som bildas när kolvätena (framför allt de s k aromatiska kolvätena) i bensinen bryts ner med tiden. Etanol kan lösa upp en del av de där avlagringarna, men det tar tid med de små etanoltillsatser på omkring 5 % som används i bensinen i Sverige.
Jag har märkt att när det är mycket avlagringar i en skotertank av plast, så är det alltid värst nära tanklocket. I synnerhet om påfyllningen sitter nära en sida av tanken, så att den bensin som fylls på har runnit längs med väggen i tanken. På botten brukar det vara ganska rent från den sortens beläggningar, där hittar man istället sand, skruvmejslar, slangklammer och annat ovidkommande.
Om tanken har en öppning någonstans som är tillräckligt stor för att man ska få in handen (ofta finns det ju en stor lucka för tankarmaturen om skotern har elpump och/eller elektrisk bränslemätare), så är det lätt gjort att skrubba ur med borste och lämpligt lösningsmedel. Om inte smutsen löser sig i bensin, så prova att blanda i 20 % billig cellulosaförtunning (thinner) i bensinen som används som tvättvätska.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du inte orkar vänta på beställning av dyr bränsletålig bensinslang som du hittar på biltrim butiker på nätet så köp slangen på Meconomen. Jag har kört 10 år nu med meconomenslang i tanken och jag tar upp den varje vinter för koll av skick den är fortfarande som ny. Men obs de va för 10 år sedan de kan såklart bytt märke 10ggr om! Ok slang däremot höll bara 2 veckor innan ytterhöljet blev dubbelt så stort!!