Isrivare i BoonDocker RE 3700 850 2018

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Någon som har monterat isrivare på BD 3700 2018?
Var monterade ni i sådana fall dom?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Jag har den här modellen, wire med tre klor. http://www.rinab.nu/PartnerFiles/Rinab/images/products/31-330671-large_1.jpg

Jag monterade dem i krängningshämmarens lilla aluminium hundben, som har ett 8mm hål mitt på. Då når mina rivare precis ned i snön när skotern är obelastad.
Fästhålet på rivaren är för M10 men jag borrade upp till 12mm. Sedan tog jag en rostfri hylsa med ytterdiameter 12mm och innerdiameter 8mm som jag slipade ned till en anings tunnare tjocklek än isrivarens fäste.
Använde sedan en 25mm M8 kragbult och en M8 kragmutter, och en M10 Nordlockbricka mellan krängningshämmarbiten och isrivarfästet samt en droppe Loctite för att vara säker.

Blev väldigt bra och jag hoppas att det ska hålla över tid.
Inverkar inte på möjligheten att använda snabbkoppling för krängningshämmaren.
 

poolle

Aktiv medlem
2 mar 2016
97
1
6
Jag har den här modellen, wire med tre klor. http://www.rinab.nu/PartnerFiles/Rinab/images/products/31-330671-large_1.jpg

Jag monterade dem i krängningshämmarens lilla aluminium hundben, som har ett 8mm hål mitt på. Då når mina rivare precis ned i snön när skotern är obelastad.
Fästhålet på rivaren är för M10 men jag borrade upp till 12mm. Sedan tog jag en rostfri hylsa med ytterdiameter 12mm och innerdiameter 8mm som jag slipade ned till en anings tunnare tjocklek än isrivarens fäste.
Använde sedan en 25mm M8 kragbult och en M8 kragmutter, och en M10 Nordlockbricka mellan krängningshämmarbiten och isrivarfästet samt en droppe Loctite för att vara säker.

Blev väldigt bra och jag hoppas att det ska hålla över tid.
Inverkar inte på möjligheten att använda snabbkoppling för krängningshämmaren.
Okej, har kollat på dom faktiskt, har annars nya BRP original hemma, får se vad jag gör.
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Jag kan bara konstatera att de med spiralfjäder (BRP origina)l som man sätter i boggin är värdelösa.
De vill inte sitta kvar i uppfällt läge, utan ramlar ner om man får mycket snö i boggin. Stor chans att de efter ett par backningar går av och då är risken stor att de skadar mattans kant.

De bästa i mitt tycke är de man sätter fram och består av en vajer med klor. Precis som "Mas såklart" beskriver.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Fast brps original är gjorda för att backa med (i allafall den kortare typen som sitter långt fram i boggien, vanligaste modellen. Det finns ju en längre modell som man fäster längre bak. De har jag ingen koll på). De där med klor tycker jag i allafall är sämre. Om de ramlar ner pga förmycket snö i boggien skulle jag påstå att de måste vara felmonterade. Jag har haft dem i min förra T3:a och nu i 850:in och någon enstaka gång har de åkt ner när man har forcerat mattan genom en massa sly eller liknande. Har dock hört att folk har sönder upphängarna för dem lätt då de är av plast. Jag har dock klarat mig hittills på totalt ca 250 mil med sånna rivare.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Jag kan bara konstatera att de med spiralfjäder (BRP origina)l som man sätter i boggin är värdelösa.
De vill inte sitta kvar i uppfällt läge, utan ramlar ner om man får mycket snö i boggin. Stor chans att de efter ett par backningar går av och då är risken stor att de skadar mattans kant.

De bästa i mitt tycke är de man sätter fram och består av en vajer med klor. Precis som "Mas såklart" beskriver.
Fast det är ju precis tvärtom, brp original funkar ju faktiskt, vajer med klo funkar utmärkt när dom inte behövs.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag kan bara konstatera att de med spiralfjäder (BRP origina)l som man sätter i boggin är värdelösa.
De vill inte sitta kvar i uppfällt läge, utan ramlar ner om man får mycket snö i boggin. Stor chans att de efter ett par backningar går av och då är risken stor att de skadar mattans kant.

De bästa i mitt tycke är de man sätter fram och består av en vajer med klor. Precis som "Mas såklart" beskriver.


Ojj vad sin åsikt skiljer sig från resten av världen. Brps isrivare kan ramla ner ofrivilligt men i övrigt så är dom riktigt bra!

Vajer varianten gör ju ingen skillnad tyvärr. Den är bra på alla sätt utom att den inte kyler alls.

Har du provat Brp-isrivare?
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Oj vad du överdriver din förmåga till analys av vad skotervärlden tycker om BRP isrivare.

Jag kan bara tala om vad jag har upplevt med dom påsatta. Anledningen att de lätt ramlar ned, är att snö och is bygger på klackarna som de ska vila på i uppfällt läge vilket gjorde att de hela tiden föll ned. (nej! de var inte felmonterade). Sedan gick de av vid backning och lämnade stumpar kvar som låg mot mattkanten med risk att skada mattan.

Men om någon gilla BRP original så är det OK för mig. Jag kör sedan en tid tillbaka med vajervarianten och är de rätt monterade funkar de bra för mig.

Over and out!
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Vajer varianten gör ju ingen skillnad tyvärr. Den är bra på alla sätt utom att den inte kyler alls.
Wirerivare är INTE lika bra som fjäderstålsvarianterna, det håller jag med om.
Meeen att de inte kyler DET är en lögn!
Jag har kapat mitt stänkskydd ca 10cm, vilket är helt negativt när det gäller kylning vid ledkörning. Trots det så höll sig min 37:a under gränsen för piplarm idag när vi körde ca 1 mil efter led som var sladdad igår kväll följt av minusgrader under natten, vi hade veteranskoter med i sällskapet så marschfarten låg på 35-40km/tim, temperaturen nollgradig.
När jag inte hade wirerivaren monterad så stack tempen upp ganska fort och varje lössnösträng var efterlängtad...
Så på min skoter så räcker wirerivaren till för att jag ska slippa att vara orolig för temperaturen, även om den är lite förhöjd.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Wirerivare funkar INTE om det isigt

Poo och arctics variant är överlägsen tills man backar sönder dom

Brp är den gyllene medelvägen, inte bäst men tillräckigt bra

Over and out!