GTX 600 SDI går bra i 4km sedan..

Contorta

Medlem
10 nov 2009
13
1
3
Sollefteå
Hjälp! Efter kolvbyte på min 600sdi har det dykt upp följande problem: den går hur fint som helst på tomgång. Vänder motorn vid backning hur enkelt och fint som helst. Det är bra skjuts i skotern och den går kanonbra i ca 4km. Sedan börjar den småhacka, hosta, går sämre och sämre för att till sist smälla rejält några gånger och sedan stanna.
Följande är gjort:
-Kylare luftad
-Batteriet laddat
-Stiften bytta
-Gasen justerad

Börjar bli desperat nu...
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Startar den direkt igen efter den har stannat?.
Kan vara bränsle relaterat eller statorn som ger upp när den har blivit riktigt varm.
Kommer säkert in mer Brp kunnigt folk snart..
 

Contorta

Medlem
10 nov 2009
13
1
3
Sollefteå
Den startar när den blivit svalare
Dock med problemet som beskrivs. När den blivit helt kall så går den som den ska (i tre kilometer)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Långsökt men prova öppna tanklocket när den dummar sig avluftningen från tanken kan vara tät ,om du hör ett pys när du öppnar locket och den går bra då så har du svintur.
Mer troligt fel är statorn. Ta reda på mätvärdena och vart du ska ohmmäta, testa den kall och när den lägger av så ser du lätt om den felar.
Hur länge måste du vänta innan den går 4km igen?
 

Contorta

Medlem
10 nov 2009
13
1
3
Sollefteå
Testade tanklock... Jag hade otur, så enkelt var det inte. Tyvärr! Om man ska mäta motståndet, vilka värden är det som gäller då och hur går man tillväga?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Testade tanklock... Jag hade otur, så enkelt var det inte. Tyvärr! Om man ska mäta motståndet, vilka värden är det som gäller då och hur går man tillväga?
De går hitta på nätet goggla som ett tok på forum i usa ,om du har tur visas de på youtube. Men annars ladda hem en verkstasbok de brukar finnas för en billig penning på nätet. Men du ska ha i baktanken att statorer kan mäta helt perfekt siffror även då gnistan är borta så i bland får man utesluta alla andra felkällor och köpa en nu stator eller linda om den.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Då den stannat , om du snabbt som ögat tar upp stiften och sätter dom i tändhattarna och kollar om det finns gnista?