Succe Direkt

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena

tänkte bara skriva och berätta om det förmodligen största skoterfiaskot i modern tid

Jag och brorsan (powder special här på forumet) åkte upp till arvidsjaur i mellandagarna för att lägga några mil på våra nyinköpta maskiner och för att se vilken skoter som igentligen är bäst

Det enda som igentligen blev bevisat var vilken skoter som var minst sämst

Det dröjde inte många kilometer innan fiaskot började

Eftersom vi inte har el i stugan så värms den upp med fotogenkaminer och elverk
brorsan skulle fara dit tidigare och tända kaminerna så det var lite varmt tills jag kom upp (kör från umeå) men han kom sig inte många kilometer innan skotern började *****s första gången, felet trodde han var enkelt ,remmen (det verkliga felet kommer här senare)

Så när jag kom dit någon timme senare så hade han tänt kaminen för ca 2 min sedan och skotern stod just nedanför stugan så vi körde dit lite saker från bilarna med min skoter (bilvägen till stugan är inte plogad på vintern)

Efter det så gick vi ut för att lite snabbt byta rem tyckte vi, men eftersom det var -20 ute så var remmen ganska så kall och det tog betydligt längre tid än väntat att byta remmen, när vi äntligen fick det gjort så kunde vi bara konstatera att det inte var felet, så vi gick in för att starta elverket för att iaf få lite ström i stugan bara för att märka att inte bara ett utan båda elverken vi har hade pajjat, så första natten hade vi ingen ström i stugan

När vi dagen efter gick ut för att kolla vad i h-vete som var fel på skotern så kunde vi efter lite fipplande konstatera att ett boggiehjul hade gått sönder och tryckt fast i mattan och skapat ett fint märke runt hela mattan

Så vi ringde våran farbror som var inne i Arvidsjaur för att be han ta med ett boggiehjul tillbaka på eftermiddagen, när han kom tillbaka med det så märkte man rätt snabbt att det var fel hjul

Senare på kvällen så skulle jag dra igång min skoter, gissa vad som händer då, jo den går inte att dra igång den lilla plastklacken som sitter inne i magnapullen som ska fjädra ut och dra fast så man kan dra igång skotern hade gått sönder så den skotern startade inte mer den dagen, så våran farbror fick komma och skotta upp vägen till stugan och hämta skotern med traktor

Så i slutet av dag 2 stod vi med 2 trasiga skotrar och inte många kilometer körda
Enda ljuspunkten var att vi iaf hade fått ett elverk att fungera lite provisoriskt

Morronen på 3e dagen körde vi in till Arvidsjaur tidigt på morronen för att skaffa nytt boggiehjul och plastklack till magnapullen för att sen sticka tillbaka och sätta ihop elendet
boggiehjulet gick ganska snabbt och smidigt att byta men eftersom plastklacken hade sprucket sönder helt så gick det inte riktigt att se hur det hade suttit före så efter någon timmes fipplande så fick vi bege oss in till Arvidsjaur igen för att låta folket på Ski-doo visa hur det lilla h-vetet skulle sitta, så äntligen på kvällen så funderade båda skotrarna.
Men brorsans skoter rasslade lite konstigt och blev stående i djupsnön ett tag innan den oförklarligt började fungera igen, eftersom vi var så kåta på att köra så funderade vi inte så mycket på det.

Tidigt upp på dag 3 för att äntligen få köra lite skoter men vi han inte mer än att tanka skotern så skulle jag dra igång min igen och gissa vad som händer, jo samma fel igen, så det var bara att bege sig in till Arvidsjaur igen och köpa en ny plastklack och sätta ihop igen och vips hade man slösat bort nästan hela dagen, enligt försäljaren på Ski-doo så hade han reparerat över 1000 magnapuller men aldrig sett samma fel som jag nu haft 2ggr på 2 dagar

Under kvällen blev det äntligen lite skoterkörning i ca 2 mil.
Det roliga tog slut igen när jag och min sambo åkte ut för att köra senare på kvällen och jag körde brorsans skoter, jag han inte mer än vika ut i djupsnön så hör jag ett rasslande sen vägrar mattan röra sig en milimeter, vi har ännu inte öppnat skotern så noga än men vi gissar att kedjan har gått av, och förmodligen mer än så.
Efter det så förljde en massa slitande för att få skotern först ner på vägen sen upp på ett släp och efter mycket svärade och slitande så fick vi äntligen upp den

Dag 4 så blev det inte en meter kört eftersom vi var så ***** less så vi låg bara och glodde på tv och lirade xbox

Dag 5 så blev det ca 5 kiometer på min skoter när jag körde den runt en sväng för att sedan köra in den i garage där den står nu och väntar på nästa gång vi ska upp


Ni som orkat läsa allt det här måste väl hålla med om att det är förmodligen världens sämsta skotertur någonsin?
 
Last edited:

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
Ah fyfasen allså... det måste vara vid såna tillfällen man börjar undra varför man köper en skoter för så pass mycket pengar :)

Jäkla otur! hoppas det går bättre resten av vintern!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Enligt Sven-Erik Revelj (som iof säljer Polaris...men är en jädrit erfaren skotermek) är detta ett av de allra vanligaste felen på Ski-Doo och Lynx, så uppgifterna mellan handlarna verkar minst sagt gå isär på den punkten ;-) Magnapullen på Rotax-spisarna är tydligen mer än lovligt smäckigt konstruerad. Fick höra detta när polarens Lynx Rave 800 -02:a rasade på samma sätt i fjol.

Vad som är sanning eller myt kan inte jag avgöra.......;-)

Annars lider jag med er och krångelturen....

mvh / Matti
 
Senast redigerad av en moderator:

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Ang magnapullproblemen så kan jag bara bekräfta dessa problem. På min 02:a gick den paj, faktiskt i Arvidsjaur, ifjol. Har även kompisar som upplevt xakt samma problem. Vad jag förstår beor det på att plastdetaljerna blir spröda eftersom värmen blir för stark från avgassystemet.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Hehe, "skadeglädje är den enda sanna glädjen", så man får väl tacka för att du tagit dig tid att glädja många avundsjuka skoterförare som inte fått köra något alls p.g.a. snöbrist... :eek:
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Du kan ju alltid trösta dig med att tråka brorsan om att Summiten minsann gick längre Powdern. :p
 

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
NÄ Nä nu ska vi inte vara så
Har öppnat skiten nu och kollat vad som e fel på min det som var paj var 2 lager som inte ville vara med plus att kedjan hade hoppat av. Hade nött jäkligt mycket mot kedjehust så jag hade jäkla mycket metall spån i oljan. Nästa fiasko var när jag såg att kylarvätskebehållaren var tom så det blir att byta packningarna i vattenpumpen + att jag kanske måste öppna och kolla så inte nå lager i motorn har fått stryk.
Kommer verkligen vattnet in i motorn ifall inte vattenpumpen funkar? Jag är lite skeptisk på att man måste göra det, Men artic säger det.

Ända ljuspunkten i den helgen var väl att man fick lite mortion men det är åt helvete det också
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Det är en enorm frihet att äga en skoter. Men ett skoterägande går en på nerverna då och då, rappel har en tendens att komma då man absolut minst vill ha dem! Ni kan trösta er med att ni kommer någorlunda billigt undan. Visst, era dagar på skotern ni sett fram emot försvann, men säsongen har precis börjat. Det finns alltid dem som har det värre, hörde precis från en bekant vars skoter helskurit. 12 000 -14 000 kr försvinner snabbt då motorer ska lagas!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jahapp då är andra turen avverkad och inte mycket bättre den


vi hann köra ca 30 min innan brorsans skoter börjar misstända och vägrar gå över 2000 varv

körde in till verkstad och kollade då visar det sig att en bit från kolven har slagits lös samt att den har repat cylindern ganska så ordentligt


så det blev inget mer skoterkörande den gången
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Lider mer er! Kan väl tillägga att jag har inte lika otur men snart är det inte långt borta. Min skar förra året så det blev kanske 20 mil förra säsongen. Nu i år har jag oxå kört runt 20 mil så börjar saker pajja: drivaxel lager pajjade, boggieaxeln är knäckt plus knäleden..å när jag tog loss kedjan så var den trasig, plus att jag inte får loss min sekundär så den sliter 10 remmar per tur( kan ju inte ställa in varitorn!)

Så nu ska helvetet säljas och en spark ska inköpas plus en mp3 spelare. Sen ska jag ut på skoterlederna och sparka som f*n med inspelat motorljud skrikandes i hörlurarna med olika varvtal spelas upp på repeat!
 

rolfis

Aktiv medlem
27 aug 2005
96
0
6
Ja samma för mej å.. Slutade lite tidigare från skolan en freda å skulle ut å åka en svän hade kanske kört i 10 min då skiten bara tvärnöp å började ryka, öppnade huven å såg att en cylinder hade spruckit.. så nu läre man ha en ny motor (billigare än å laga den gammla)..
 

Stallo

Välkänd medlem
10 jan 2006
112
0
6
42
Norway
hadde jeg vært dere, ville jeg stått opp en morgen og ¨plutselig¨ oppdaget at scootern brenner. en kjap tlf til forsikringsselskapet og vips ny scooter.
eller kanskje scooterne bare forsvant i løse luften. dette forutsetter selvfølgelig at dere har forsikret dere mot slike ting.
var på grensen ved jäckvik i helgen sammen med en kompis, han hadde nettopp hentet scooteren, en lynx rave 800 -02, fra service på godkjent verksted. det første som skjer er at når vi åpner hengeren renner det kjøleveske langs golvet, vi konstaterer kjapt at det kommer fra kompisen min sitt kjøretøy. etter mye leting i -15 og med en liten lommelykt finner vi til slutt at verkstedet har klart å lage et pen lite hull i en kjøleslange som ligger nesten under motoren. vi må vente til neste dag før vi får tak i et skjøte stykke og fikse slangen. når vi endelig har fått gjortr dette er hele første dag borte. neste dag står vi kvikkt opp av sengen og i gledesrus danser vi over golvet for nå skal vi ut å kjøre. Glede blir raskt knust når vi ser ut vinduet, regn og + 3. men vi tar oss sammen og kommer oss ut i naturen, bare for å oppdage at lynx'n ikke går som den skal, det er ikke noe futt i den. så nå står den på verksted og mekanikeren klør seg i bakhodet og skjønner ikke hva som er galt.
livet er herlig!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jahapp då är även första äventyret för året avklarat och man kan väl säga att det började ungefär som förra året slutade, nya skotrar fast samma misär

2a dan så gick styret av på min skoter, inte någon större fara att fixa, dock irriterande

Sen 3e dan så började det *****s på riktigt min skoter började gå på 1 cylinder lite från och till, har kollat tändhattar och tändkablar och den slår fina gnistor men jag gissar att kanske det är tändboxen som är pajj för det är precis som det är glappkontakt nånstans?

Jag befarade det värsta att skotern hade skurit på ena cylindern men efter ett komptest så kunde man iaf utesluta det

Men med detta fiasko så fick vi avsluta skoterkörningen en dag tidigare och slita hem skotern till Boden för lite omplåstring