Rave 800 sp -02 som tuggar sönder variat

R

Robban Blomquist

Har gjort iordning en RAVE 800 sp -02 under sommaren som nyss blivit klar! Den bromsades till 212,6 hk för ett par veckor sen! Nu har jag fått ett problem, den ÄTER bokstavligen talat primärvariatorer!! På 43 mil har det gått åt 3 primärvariatorer! Det bara sprutar vikter ur dem mm...

Vart får man tag i en primärvariator som håller? Pris? Dragrace-maskiner, vad använder dem?

Väldigt tacksam för svar!! MVH Robban B..
 
R

raggaren

RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

ta kontakt med tikka han kan fixa en variator som håller
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

Öhh.. 212hk..fan va fränt :)), vad har du gjort??
Ok, ursäkta att jag inte svarade, utan frågade, men när det står något sånt där, MÅSTE jag fråga...:))

 
D

Dröm

RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

låter helt seriöst det där. sprutar vikter ur den. Du vet ju inte ens hur en bombivariator ser ut verkar det som. Sorry bara att glida vidare med Phazern nåt år till.
 
R

Robban Blomquist

RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

Det ända som INTE är förändrat i motorn är namnet "BOMBARDIER" på toppen som står kvar=)!! Högkompressionskolvar öd,ombyggda och frästa förbränningsrum,planad, max-lakeraceportad,borrade cylindrar,CNC frästa insug, omgjord tändning, omgjorda AAEN twinpipes med space:ade stingers, ombyggda reed:s, chimsade cylindrar, titanbehandlat block, maxportat vevhus, lättade vevstakar och vevaxel + tapparna, extraborrade kanaler, omsmidda RAVE-portar + att var ända liten detalj i hela motorn har varit isärplockat och har högglanspolerats......

Kan meddela att den har 24,3:1 i komp!
Den svarar som en crosshoj på gasen!! Kul när jag visade den för polarna för första gången. Förs stog dem bara och tittade på den och kikade under huven och så... När jag sen drog igång den då kan jag lova att samtliga tog 4 SNABBA steg bakåt!! Såg rätt kul ut faktiskt!

Tänkte faktiskt inte på d tidigare ja, men jag ska lyssna med Tikka!!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

24,3 i komp??
Lär man inte få biceps liknande Hulken efter en påskvecka? :)
 
R

Robban Blomquist

RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

HEHEHE, jo d kan man lugnt säga!! Precis så man orkar dra runt den!! Men d är härligt!!;)
 

anders3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

vad är kompen på en "vanlig"skoter?
bra att veta så man har nåt att jämnföra med..
 

kapten_

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hedemora Sverige
RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Jan-03 kl 01:37 AM (CET)]Har för mig att det brukar vara ca 7:1.
Rätta mig om ja har fel
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

24,3:1 ...JAG hade GÄRNA varit där och stegat 4 steg bakåt med dina polare :)
Lynxen har ca 12,1:1 orginal, och jag ska öka till 13,2:1 (ca), och jag tycker DET är mycket *gråter*.
Kör du på metanol?? :)
Ska du köra dragracing? Och isåfall VAR..??:)
 

Robban1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
90
0
0
RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

Tänkte inte tävla men man vet ju aldrig.. Kul att ha den värsta maskinen i sorsele bara!! Men inge kul att köra när prim.variatorn pajar hela tiden!! Om man kör som folk så håller det säkert, men vem fan kan göra d, hehehe!?

Japp, ren metanol är det som gäller!!
 
F

Fredrik Björklund

RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

Kolla på rinab.se
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

du får ju ta och spela in en film sekv eller liknande! måste ju få se och höra den!! =))

helt rätt att köra lynx måste jag säga =P
 

Robban1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
90
0
0
RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

Det skulle jag kunna göra bara jag får tag i en digitalkamera! Vore lite kul ju!
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
RE: Rave 800 sp -02 som tuggar sönder va

Spela in på film... varför kommer jag aldrig på sånna ideer *suck*
Nån kamera måste du få tag på.
Hmm...Vore "lite" kul.. Öhh..för dig ja, jag tycker det skulle vara.. öhh..JÄKLIGT kul:)
Men tråkigt att inte variatorn håller.

 
D

Dröm2

Är det en diesel?

24,3 i komp.. det blir en fin dieselskoter.. extraborrade kanaler.. omsmidda raveportar. Smider man dom numera?? ;-)

Titanbehandlat block.. jahaja.. sprayat lite titan då eller??? Sen är det ju jättebra när man högglanspolerar allt.... sånt gjorde man för 25-30 år sen när man fortfarande inte visste bättre.

Så det är fortfarande bara att somna om eller gå ut till phazern. Det verkar va rätt dålig markkontakten hemma hos dej. :D