Insändare Norrbottens Kuriren 21 Jan

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Hej!

Är det någon här på forumet som är duktig på att skriva insändare?
Jag vill att någon ska svara på insändaren där en gubbe vill att kommunen ska dra in alla bidrag till skoterleder, alla skoteråkare buskör på cykelbanor iallafall. Snacka om att man känner sig kränkt! Mår riktigt dåligt efter jag läst igenom insändaren. Nu ber jag nån med bättre förmåga att uttrycka sig i skrift svara denna fårskalle!

MVH Danne
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Joo, jag läste den jag med i morse! Jag sa direkt för mig själv att jag skulle besvara de
 
R

Richard

kan någon publisera insändaren här så man får läsa den?
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
I ETT NORDNYTT-INSLAG beklagade sig en skoiteråkare över att Luleå kommun minskat på anslaget för underhåll av skoterleder. Man tar sig för pannan. Jag kunde väl aldrig i min vildaste fantasi tro att vi betalar dessa busåkares leder.
Motivet skulle tydligen vara att busarna i annat fall intet har någon annanstans att köra och att de annars kör på olovlig mark.
Jag är mycket ute på promenader, skidsturer och annars mycket ute och rör på mig. Det må vara så mycket leder som helst så kommer vi ändå att få dras med busåkare, som kör på vägar, cykelbanor, över andrs tomtmarker. Det är helt enkelt livsfarligt att vistas ute på gång-och cykelbanor på grund av dessa skoteråkare. I många fall så unga att det inte kan hantera maskinen i fall det skulle bli mågot problem. En skoter kostar i runda slängar minst 60000 kronor. Lägg till utrustning och bensin. 30 kronor i timmen lär det kosta att bara åka. Nej, jag anser inte att vi skattebetalare ska stå för dessa kostnader. Upp med börsen, betala en rejäl medlemsavgift till klubben så ni kan stå för dessa kostnader själv!
Sandera nu en gång för alla i denna bidragsdjungel.
Våra kommuner ska ägna sig åt lärnverksamheten som vägar, gator och torg samt grundservicen till medborgarna.
Vi måste komma bort från denna förslappade mentalitet att kommunen skall betala. Kommunen är vi medborgare. Om alla skulle inse det och gemensamt se om huset skulle det kunna se helt annorlunda ut. Stig Ljungwald, Luleå
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Svar på insändare..

Replik på Stig Ljungwald, Luleå, angående "Låt nöjesåkarna betala själva"

När jag slog upp tidningen imorse (läs Tisdags) så ser jag rubriken "Låt nöjesåkarna betala själva".
Efter jag läst igenom insändaren, så vet jag att det inte bara är jag som känner mig kränkt!
Denne Stig Ljungwald kastar ut inte bara en utan ett antal fördomar mot oss skoterförare. Fördomar som han har fått
av en minoritet av alla dessa skoterförare. Jag tycker det är beklagligt att Stig inte kan unna en stor
majoritet av Norrbottens folk att köra skoter, utan att man ska behöva lägga ner en förmögenhet för att ha bra
leder att köra på. Skoterkörningen är inte alls bara "nöjesåkning" som du verkar tro. Det är mer än ett nöje
det är en livsstil. En livsstil som folk växt upp med och lärt sig älska, snöskotern är ett
underbart redskap för den enskilde individen som vill komma ut och kunna njuta av naturen.

Du säger även att många skoterförare är så unga att dom inte kan hantera maskinen, ifall något problem skulle uppstå.
Men något som du inte verkar veta är att det faktist finns något som heter "Förarbevis", det får man när man har tillräckliga
kunskaper om skotern, både teoretiskt och praktist.

Så det jag vill ha sagt genom denna insändare är att det finns människor som buskör överallt. Både i bilen, på båten och på
snöskotern, men inte kommer dom att försvinna bara för att kommunen skulle dra in sina bidrag till skoterleder. Nej,
definitivt inte, jag tror att den lösningen snarare skulle få motsatt verkan! Det skulle bli mer körande på vägarna, p.g.a
att lederna är så dåliga och oframkommliga att man helt enkelt inte kan färdas på dom.

Familjefar/Naturälskare/Skoterförare, Boden

Vad tycker ni om den? Ska jag skicka in den?
 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
Själv klart så ska skatte pengar gå till skoter leder precis på samma sätt som till ridhus och hockey rinkar.
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Replik på Stig Ljungwald, Luleå, angående "Låt nöjesåkarna betala själva"

När jag slog upp tidningen imorse (läs Tisdags) så ser jag rubriken "Låt nöjesåkarna betala själva".
Efter jag läst igenom insändaren, så vet jag att det inte bara är jag som känner mig kränkt!
Denne Stig Ljungwald kastar ut inte bara en utan ett antal fördomar mot oss skoterförare. Fördomar som han har fått
av en minoritet av alla skoterförare. Jag tycker det är beklagligt att Stig inte kan unna en stor
majoritet av Norrbottens folk att köra skoter, utan att man ska behöva lägga ner en förmögenhet bara för att ha bra
leder att köra på. Skoterkörningen är inte alls bara "nöjesåkning" som du verkar tro. Det är mer än ett nöje
det är en livsstil. En livsstil som folk växt upp med och lärt sig älska, snöskotern är ett
underbart redskap för den enskilde individen som vill komma ut och kunna njuta av naturen.

Du säger även att många skoterförare är så unga att dom inte kan hantera maskinen, ifall något problem skulle uppstå.
Men något som du inte verkar veta är att det faktist finns något som heter "Förarbevis", det får man när man har tillräckliga
kunskaper om snöskotern, både teoretiskt och praktist.

Så det jag vill ha sagt genom denna insändare är att det finns människor som buskör överallt. Både i bilen, på båten och på
snöskotern, men jag tvivlar starkt på att dessa individer kommer att försvinna bara för att kommunen skulle dra in sina
bidrag till skoterleder. Jag tror att den lösningen snarare skulle få motsatt verkan! Det skulle bli mer körande på vägarna,
p.g.a att lederna är så dåliga och oframkommliga att man helt enkelt inte kan färdas på dom.

Jag tycker att det är en självklarhet att skoterleder delvis måste underhållas av skattepengar likaväl som man underhåller
t.ex. ridhus och hockeyrinkar.


Familjefar/Naturälskare/Skoterförare, Boden

Vad tycker ni?
 

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Skit bra kör på den, så kanske tokfan lungnar sig. Det är som jag sagt förut att det svider verkligen i ögonen på vissa att se vanligt folk ha kul. Nu menar jag inte att vansinnesköra på gångvägar och liknande är kul, det är lika fel som vatten i tanken. Men jag tror herr Ljungvald får ta och skilja på skoter problem och attityd problem hos vissa dumskinkor. Förbjud idioter så är problemet löst.
Skicka du in den där insändaren och var stolt för den är bra.

Tack för mig BOOOYAKASHA
 

mattias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
83
0
0
mm att kräva att komunen inte ska ge stöd för leder, är som att kräva att tex hockeyspelar ska betala rinkarna själva, och att fotbollsspelare betala underhåll av fotbollsplanen, för sånt "är det ju minsan bara en minoritet som har glädje av"...
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Skicka in den! Mkt bra skriven..!

Vi ses på leden till helgen, det har kommit mkt snö! *myser*

MVH Danne
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Nej ni börjar i fel ände, förbjud dårarna istället, nej skämt å sido,
Förbjud all lokaltrafik för om vi ska prata problem så är det väl där vi ska börja, Bussar utan trafikregler är inte så kul.

Nu till ämnet det denne Stig Ljungwald inte vet är att det är ni som kör skoter som ser till att han kan få sin pension varje månad.
Men det innebär ju inte att man ska sitta och köra skoter i samhället och ha det som ursäkt.
För varje hundring så går det ca. sjutio kronor till persson.
Hur mycket får persson för en tub swix valla till ex.,det är inte mycket i alla fall.
Att vissa inte skäms det föstår inte jag att klaga på en av era största födokrokar,
jag gråter snart!!!
Men hur kan en tidning son norrbottens kuriren sjunka till ett lågvattansmärke av denna dingnetet och inte förstå bättre än så här???
Är det någon som har koll på hur mycket skoter turismen drar in kapital varje säsong hos er, kolla upp dom detaljerna och skriv en insändare om det så kanske någon föstår vad det handlar om.

Tacka vetja 3 liter milen äkta tvåtakt!!!

 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Vi som inte är så ego av oss, vi delar med oss och det är tur för vissa, så att dom kan sitta och spy galla över en i husvärmen.

p.s man ska inte bita i den handen som föder en.

Tacka vetja 3 liter milen äkta tvåtakt!!!
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Replik till Stig Ljungwald, Luleå
Det handlar om pengar och avundsjuka.
Stig Ljungwald, Luleå ondgör sig över att han är tvungen att bidra till skoterleder via skattsedeln.
Han klagar över busåkare och tror sig veta att mängden skoterled inte kommer att minska problemet.
Om det är så att det inte spelar någon roll, hur ska vi då komma åt busarna?
Det finns ingenting i artikeln som ens nämner en konstruktiv åtgärd på problemet.
Vi förutsätter för enkelhetens skull att det har den omfattning som Stig vill ge sken av.
Varför denna avsaknad?
Varför skoterkalkylen som dessutom är fel?
Och skall kommunen "ska stå för dessa kostnader"?
Nej, vi köper våra skotrar själva. En del har råd med riktigt häftiga saker och andra kör begagnat.
Min egen skoter är en Lynx 3300 GLS -88.
Värdet på denna kan uppskattas till kanske 15000kr med lite tur.
Men gemensamt för mig och gossen med pengar är att vi handlar för våra egna pengar, inte kommunens.
"30 kronor i timmen lär det kosta att bara åka."
9.50kr per liter. Jag kommer kanske 3-4 mil på en timme men min skoter vars
bränsleförbrukning ligger runt 2 liter per mil.
Det är bara att räkna om man har fakta.
Det inser vi alla att Stig Ljungwald inte har om han genom hörsägen får siffran 30 kr.
Eller du kanske bara var otydlig, Stig, för inte tror du väl att kommunen tankar åt oss?
Ta reda på fakta innan du yttrar dig!
Hela insändaren andas förvirring och avundsjuka inför beloppen.
Kan inte Jante någonsin få vila i frid?

Jag knackade ner detta i all hast.
Den som vill får fila vidare och skicka in.
Om den har något värde...
Läs korrektur bara för det hann jag inte.

 
S

summit åkare

Bra grabbar att ni protesterar mot såna skrivelser det finns så mycket hat mot snöskotrar så vi måste börja göra något.Ha en bra skotervinter
 

LARSP

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Tyvär finns det alldeles för många knäppgökar som äger en snöskoter,förarbevis hjälper väl inte så mycket om man inte använder insidan av huvudet och det är det som förstör för seriösa skoteråkare.
 

SnakeMan1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
27
0
0
www.ss440.tk
Jag tycker det vore mkt bra om det kom flera insädare i tidningen!?
För att visa att det inte bara är en endaste som "besvärar" sig att besvara sån skit/kritik...